توسل بلال به قبر پیامبر

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] توسل به انبیاء، ائمه و صالحان (صلوات الله علیهم اجمعین)، یکی از باورهایی است که تمام مسلمانان در طول تاریخ بر آن اجماع و اتفاق داشته اند و عملاً نیز بر این باور پایبند بوده اند؛ اما وهابی ها به پیروی از ابن تیمیه، فریاد سر داده اند که هر نوع توسل به اموات شرک است و انجام دهنده آن مشرک و مهدور الدم می باشد. در این مقاله سعی شده است تا به این مسئله که هر نوع توسلی شرک نیست پاسخ داده شود.
وهابیت می گویند هر نوع توسل به اموات شرک است و انجام دهنده آن مشرک و مهدور الدم می باشد. ولی در سیره مسلمانان اتفاق وجود دارد. برای اثبات این مطلب به ذکر چند سخن از سران این گروه و پیروانشان اکتفا می کنیم:
← سخن ابن تیمیه
اما اگر تاریخ و روایات اهل سنت را بررسی کنیم، به مواردی دست می یابیم که صحابه رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) بعد از رحلتش به آن حضرت و یا یکی از اهل بیت و امامان معصوم (علیهم السّلام) توسل کرده و حاجت هم گرفته اند.در این نوشتار، یکی از این موارد را با سند صحیح بررسی کرده و تقدیم طالبان راه حق و حقیقت می کنیم تا باشد که سستی بنیان عقیده وهابیت و تضاد فکری و اعتقادی آنان با سیره و روش صحابه بزرگوار رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) و بزرگان علمای اهل سنت بیش از پیش برای همگان روشن شود.
← توسل بلال به قبر پیامبر
ممکن است کسی اشکال کند که عمل بلال بن الحارث و خواب او برای ما حجت نیست و نمی تواند دلیل بر مشروعیت توسل به قبور باشد.در پاسخ می گوییم: اگر عمل بلال بن الحارث برای شما حجت نباشد، تایید عملکرد او توسط عمر بن خطاب قطعا برای شما حجت است.زیرا وقتی بلال بن الحارث نزد عمر بن خطاب آمد و ماجرای توسل به قبر رسول خدا و خواب دیدن آن حضرت را برای او تعریف کرد، عمر بن خطاب با گریه کردن و اشک ریختن عمل او را تایید کرد.از علمای وهابی می پرسیم که آیا عمر بن خطاب به اندازه شما با عقائد اسلامی و قرآنی آشنا نبود؟آیا عمر بن خطاب نمی دانست که توسل به قبر شرک است؛ اما شما بهتر از او می فهمید و توسل به قبر را شرک می دانید؟از آن جایی که نهی از منکر بر هر مسلمانی واجب است، اگر عمل بلال بن حارث شرک، بدعت و گمراهی بود، باید عمر بن خطاب به او گوشزد می کرد.
← کلام حصنی دمشقی
...

جمله سازی با توسل بلال به قبر پیامبر

بلال به خانه حضرت زهرا -س - رفت و گفت، آن چوب را به من بده. آن حضرتفرمودند: امروز چه وقت آن چوب است ؟ پدرم با آن چوب مى خواهد چه بكند؟بلال گفت: پدرت با مردم وداع كرده است ! حضرت زهرا صيحه اى كشيد و گفت: واحزناه اى حبيب خدا و اى محبوب قلبها سپس چوب مخصوص را بهبلال داد و بلال آن را به مسجد آورده و به محضررسول خدا تقديم كرد.
سعيد از شنيدن تقاضاى بلال به خود آمد و بدون آنكه كسى متوجه شود بهمراهبلال از بين جمعيت خارج شدند. آن دو به ميدان كوفه كه شتران را در آنجا بسته بودندرفتند و پس از باز كردن شتران بسوى خانه حركت كردند. در بين راه مردم را مشاهده مىكردند كه دسته دسته براى عزادارى به خانه على عليه السّلام ميرفتند.
اين غير از اذانى است كه بلال به درخواست فاطمه زهرا(س ) گفت، زيرا همان طور كهروايت فوق به صراحت بيان مى كند، اذان بلال در پاسخ به دعوت حسنين (ع ) بعد ازوفات حضرت زهرا عليه السلام بود.
چنانكه (بيهقى ) محدث معروف اهل سنت نقل ميكند كه در زمان خليفه دوم خشكسالى وقحطى شد، بلال به همراهى عده اى از صحابه به كنار قبر پيامبر (صلى الله عليه وآله و سلم ) آمد و چنين گفت: (يا رسول الله استق لامتك... فانهم قد هلكوا...) اىرسول خدا براى امتت باران بخواه... كه هلاك شدند.
بلال گفت: اگر مرا در راه خدا آزاد كرده، چه منتى بر من دارد. در غير اينصورت، من دوستدارم همچنان برده باشم ولى با او بيعت نكنم. عمر بن خطاب گفت: پس نبايد در مدينهبمانى. و اين حكم تبعيد بلال بود. بلال به دمشق هجرت كرد، زيرا وجود او در مدينهخوارى در چشم كودتاچيان بود. او يادآور وصاياى پيامبر و خاطرات مردم بود.
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم
اوشاخ یعنی چه؟
اوشاخ یعنی چه؟
محنت یعنی چه؟
محنت یعنی چه؟
فال امروز
فال امروز