تولید انبوه به فرآیندی گفته میشود که در آن کالاها یا محصولات در مقیاس بسیار بزرگ و با سرعت بالا و به صورت مکرر و مستمر تولید میشوند. هدف اصلی تولید انبوه، کاهش هزینههای تولید و تأمین نیاز بازار به تعداد زیاد کالاها با کیفیت نسبتاً ثابت است.
تولید انبوه برخلاف تولید سفارشی یا تولید محدود، بر پایه تولید تعداد زیاد و یکسان کالاها استوار است. در این روش، محصولات به صورت استاندارد و با استفاده از خطوط تولید مکانیزه و خودکار ساخته میشوند.
ویژگیها
تکرارپذیری بالا: محصولاتی که بارها و بارها به یک شکل تولید میشوند.
استفاده از فناوری و ماشینآلات پیشرفته: برای افزایش سرعت و دقت تولید.
کاهش هزینههای تولید: با تولید در حجم زیاد، هزینههای ثابت مانند هزینه تجهیزات و نیروی انسانی به ازای هر واحد محصول کاهش مییابد.
استانداردسازی: محصولات تا حد زیادی یکنواخت و استاندارد هستند، به طوری که کیفیت محصول در همه واحدها مشابه است.
مثالها:
کارخانههای تولید خودرو، تولید لوازم الکترونیکی، تولید پوشاک با استفاده از خطوط دوخت صنعتی، تولید مواد غذایی بستهبندی شده و بسیاری صنایع دیگر از روش تولید انبوه استفاده میکنند.