سفیانی

در روایات اسلامی، سفیانی به عنوان یک شخصیت منفی و دیکتاتور در آخرالزمان شناخته می‌شود که به عنوان یکی از نشانه‌های ظهور مهدی (عج) مطرح می‌شود. او به عنوان شخصی بدسگال و مستبد توصیف می‌شود که در برابر امام مهدی (عج) قرار می‌گیرد.

ویژگی‌ها و نشانه‌ها

نژاد: در برخی روایات، سفیانی به عنوان فردی از نسل ابوسفیان، یکی از دشمنان پیامبر اسلام (ص)، توصیف شده است.

حکومت و قدرت: او به عنوان شخصی با نفوذ و قدرت سیاسی ظاهر می‌شود و در زمان خود به ایجاد فساد و ظلم می‌پردازد.

مقابلت با امام مهدی (عج): سفیانی به عنوان یکی از موانع اصلی در مسیر ظهور امام مهدی (عج) شناخته می‌شود و در نهایت با او به مبارزه می‌پردازد.

سیر تحول در تاریخ

نام سفیانی به طور خاص در متون دینی و روایات اسلامی، به ویژه در روایات شیعه، برجسته است و به عنوان یک نشانه از تغییرات اجتماعی و سیاسی در زمان ظهور مهدی (عج) تلقی می‌شود.

لغت نامه دهخدا

سفیانی. [ س ُف ْ ] ( ص نسبی ) نسبتی است بجمعی که تابع مذهب سفیان ثوری میباشند. ( الانساب سمعانی ).
سفیانی. [ س ُف ْ ] ( ص نسبی ) منسوب به سفین و سفیان است که از قراء هرات میباشند. ( الانساب سمعانی ).
سفیانی. [ س ُف ْ ] ( اِخ ) مردی است بدصورت و آبله رو و چهارشانه و ازرق چشم و اسم او عثمان بن عینیه است و از اولاد یزیدبن معاویه است. در بیابانی که مابین مکه و شام است ظهور خواهدکرد. ( از منتهی الاَّمال تألیف شیخ عباس قمی ص 336 ).

فرهنگ فارسی

مردی است بد صورت و آبله رو و چهارشانه و ازروق چم و اسم او عثمان بن عینیه است و از اولاد یزید بن معاویه است.

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] یکی از علایم حتمی ظهور امام مهدی (علیه السلام)، خروج سفیانی است.
سفیانی مردی سرخ رنگ، بور، چشم آبی، پیشانی پهن و چهار شانه است و صورتی خشن دارد و اثر آبله بر صورتش مشهود است. نقطه سفیدی در چشمش هست که هر که او را ببیند گمان می کند که کور است؛ در حالی که این طور نیست و او خبیث ترین مردم است که هیچ گاه خدا را نپرستیده است. و از نوادگان عثمان و نام پدرش عینیه و یا عنبسه می باشد.سفیانی به قدری بد دل و شکاک و سنگدل است که همسر خودش را که مادر فرزندانش است، زنده به گور می کند؛ برای این که می ترسد جای او را لو بدهد. او قبل از خروج با اظهار زهد و بی اعتنایی به دنیا و پوشیدن لباس های کهنه و مندرس و نان و نمک خوردن و بذل اموال فراوان، دل های افراد جاهل و اراذل و اوباش و هم چنین گروهی از علمای ساده لوح را نیز به خود جذب کرده، بدین وسیله طرف دارانی پیدا می کند و از طرفی در این زمان سرزمین شام هم میدان تاخت و تاز چندین لشکر با یکدیگر هست که معروف ترین این لشکرها، لشکر اصهب و ابقع است و لشکرهای دیگر احتمالا حاکمان مناطق مختلف شام و مردمان آن سرزمین هستند.
نشانه های خروج سفیانی
در این هرج و مرج است که سفیانی در ماه رجب از وادی یابس خروج می کند و آن سرزمینی خشک و بی آب و علف است و تقریباً در حوالی مرز سوریه و اردن قرار دارد. شعار او «یا رب یا رب یا رب ثم النار» و از نشانه های خروج او خسف در سمت غربی مسجد دمشق و زلزله و خسف در روستایی در جنوب دمشق به نام جابیه است. پس از خروج تا چندین ماه مشغول مبارزه و درگیری برای از بین بردن نیروهای مختلف در شام است که همان کافران هستند و در این زمان به شیعیان کاری ندارد.
← روایتی از امام صادق
سفیانی یک لشکر به سوی عراق و لشکر دیگری به سوی حجاز می فرستد. لشکری که به سوی عراق می رود، در قرقیسیا با لشکری از کافران روبه رو می شود و جنگ بزرگی بین این دو گروه ستمگر درمی گیرد که به قولی صد هزار و به قولی دیگر شصت هزار کشته بر جای می گذارد. این حادثه پدیده ای را به وجود می آورد که تا آن هنگام چنین رخدادی برای زمینیان و آسمانیان بوجود نیامده و تا زمانی که آسمان و زمین هست، چنین اتفاقی نخواهد افتاد. کسی از آسمان طلوع می کند و صدا می زند: ای پرندگان آسمان و ای درندگان زمین ! بشتابید و خود را از گوشت ستمگران سیر کنید. 

جملاتی از کلمه سفیانی

شیخ اسلام برافراخت چو خود رایت کفر منتظر از چه زیم فتنه ی سفیانی را
ممتلی شد عالم از ظلم و ستم راز سفیانی عیان شد العیاذ
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم