گشایش یافتن
فرهنگ فارسی
جمله سازی با گشایش یافتن
ریشههای جنبش نوین سقاخانه در ایران را میتوان در دهه ۱۹۶۰ یافت؛ هنگامی که حلقهای از هنرمندان ایرانی – از جمله پرویز تناولی، زندهرودی، پیلارام، و اویسی – اقدام به بازگشت به هنر فولکلور ایران با دیدگاه مدرن کردند. تناولی در بازگشت دوم خود به ایران از ایتالیا، به زنده بودن روح هنر فولکلور دینی در میان طبقههای پایینتر مردم ایران و پرهوادار بودن این هنر پی برد. او اقدام به گشایش کارگاه هنری خود با نام «آتلیه کبود» کرد؛ جایی که در آن شاعران و هنرمندان بسیاری با هم دیدار و تبادل دیدگاه میکردند، و هنرمندانی چون زندهرودی در آن نمایشگاه برپا میکردند. چنین تبادل آرایی نخستین جرقههای مکتب نوین سقاخانه در ایران را رقم زدند. این، مصادف با هنگامی شده بود که به دلیل پیامدهای کودتای ۲۸ مرداد، نه تنها تب گریز از مکتبهای هنری غربی در ایران و یافتن شیوهای ایرانی در هنر نوین بالا گرفته بود، بلکه با ازدواج فرح پهلوی – که از جمله پشتیبانان مهم هنر مدرن در ایران بهشمار میرفت – با محمدرضاشاه، دربار به تشویق و پشتیبانی از هنر ملی نوگرا پرداخت.