نقشبرجستهٔ مریمِ پلهها (Madonna of the Steps) شناخته شدهترین فراورده هنری میکل آنژ در مرمر است. این فراورده هنری دارای خطوط برجستهٔ کم ژرفاست، فنی که بیشتر توسط استاد بزرگ پیکرتراشیِ ابتدای سدهٔ ۱۵اُم یعنی دوناتلو و دیگران از جمله دزیدریو ستینیانو مورد کاربرد قرار گرفت. در حالی که مریم به صورت نیم رُخ _سادهترین جنبه برای یک برجسته کاریِ کم ژرفا_ به نگارش درآمده است، عیسای کودک دارای حالتی پیچش خورده و لمیده به خود است که بعدها الگو و شناسهٔ کارهای هنری میکل آنژ شد. «تادئو توندو»∗ (The Taddeo Tondo) که فراورده سال ۱۵۰۲ است، عیسای کودک را در حالی نشان میدهد که از یک پرندهٔ سهره (نماد تصلیب) به هراس آمدهاست. شمایل سرزندهٔ کودک بعدها توسط رافائل در اثر Bridgewater Madonna الگوبرداری شد. پیکرهٔ مریمِ بروژ در هنگامی که آفریده میشد، برخلاف دیگر پیکرهها مریم را در حالی نگاریده که به داشتن عیسای خود مباهات میکند. اینجا، عیسای کودک با در دست گرفتن دستان مادرش آرامش یافتهاست. دونی توندو (Doni Tondo) که خانوادهٔ مقدس را نشان میدهد، دارندهٔ همگیِ شناسههای سه اثر نامبرده میباشد: حاشیه آرایی چهرهها در زمینه دارای ویژگیهای یکنقشبرجستهٔ کم ژرفاست، در حالی که قابِ گرد و فُرمهای پویای آن یادآور «تادئو توندو» ست. حالت لمیدهای که در مدونای بروژ دیده میشود، در این نگاره نیز مورد تأکید قرار گرفتهاست. این نگاره، خبر از فُرمها، حرکتها و رنگهایی میدهد که شش سال بعد بر سقف پرستشگاه سیستین نگاریده شدند.