ادات تنبیه

در زبان‌شناسی، «ادات تنبیه» به ابزارهایی اطلاق می‌شود که برای جلب توجه مخاطب به نکته‌ای خاص یا تأکید بر آن استفاده می‌شوند. این ادات معمولاً در قالب واژه‌ها یا عبارات خاصی ظاهر می‌شوند که در جملات به‌منظور برجسته‌سازی یک موضوع یا مفهوم به کار می‌روند.

در زبان فارسی، برخی از واژه‌ها و عبارات به‌عنوان ادات تنبیه شناخته می‌شوند که در جملات برای تأکید یا جلب توجه به کار می‌روند. برای مثال: «ببین»، «توجه کن»، «یعنی»، «ملاحظه کن». این ادات معمولاً در جملاتی مانند «ببین، این موضوع بسیار مهم است» یا «توجه کن، این نکته را فراموش نکن» به کار می‌روند.

ادات تنبیه در متون نوشتاری و مکالمات روزمره برای جلب توجه مخاطب و تأکید بر نکات مهم استفاده می‌شوند. این ابزارها به نویسندگان و گویندگان کمک می‌کنند تا پیام خود را به‌صورت مؤثرتری منتقل کنند و مخاطب را به موضوع مورد نظر متمرکز سازند.

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] "تنبیه" مصدر باب "تفعیل" از ماده ی "نبه" و در لغت به معنای آگاه ساختن و توجه دادن است. (نبهته علی الشیء: وقفته علیه،)
در اصطلاح نحو "تنبیه" عبارت است از توجه دادن مخاطب به کلام القا شده به او با ادات مخصوص و "ادات تنبیه"، حروفی هستند که این معنا را افاده می کنند. این حروف در ابتدای کلام واقع شده و عبارتند از: "ألا"، "أما"، "ها" و "یا" (بنابر نظر بعضی "یا" نیز از ادات تنبیه است؛ همچون ابن مالک به نقل از محقق رضی ). به عنوان مثال "ألا" در آیه شریفه «أَلا إِنَّ أَولیاءَ اللهِ لا خوفٌ علیهم و لا هم یحزنون» «آگاه باشید! (دوستان و) اولیای خدا نه ترسی دارند و نه غمگین می شوند» از ادات تنبیه بوده و بر توجه دادن مخاطب به این که برای دوستان خدا بیم و اندوهی نیست، دلالت دارد.
وجه نامگذاری
معنای لغوی تنبیه (توجه دادن) در معنای اصطلاحی لحاظ شده است به این بیان که متکلم با ادات تنبیه، مخاطب را به کلامی توجه داده و آگاه می سازد. البته باید دقت داشت معنای اصطلاحی خاص بوده و در توجه دادن با ادات تنبیه واقع می شود و به عبارت دیگر نوعی تنبیه خاص است؛ ولی تنبیه لغوی عام بوده و ممکن است با غیر ادات مخصوص (همچون جمله فعلیه "نبهت") نیز واقع شود.
تعریف
«تنبیه» به معنای آگاهی دادن است، و ادوات به کار رفته در این معنا عبارتند از:۱. ا: (الم تر الی ربک کیف مد الظل...)؛ "آیا ندیده ای که پروردگارت چگونه سایه را گسترده است". و (الم نشرح لک صدرک)؛ "آیا برای تو سینه ات را نگشاده ایم ". ۲. الا (به فتح همزه و تخفیف لام): (... الا انهم هم السفهاء ولکن لا یعلمون)؛ " هشدار که آنان همان کم خردانند ولی نمی دانند ". که بر حتمی الوقوع بودن مابعد خودش دلالت می کند. 

جمله سازی با ادات تنبیه

گونهٔ فارسی هزاره‌ای از اصیل‌ترین و کهن‌ترین خصیصه‌های مربوط به زبان فارسی برخوردار است به‌طوری که خصیصه‌های معمول در گونه‌های زبان فارسی سدهٔ چهارم و پنجم مانند فعل مرکب به جای فعل بسیط، حروف، قیود، ادات تنبیه قدیم، کاربردهای فعل‌های پیشوندی قدیم، تکرارهای فعلی، ضمیرهای قدیم و ابدالهای قابل توجه، در گونهٔ مزبور رواج تام دارد. 

فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم
فال ماهجونگ فال ماهجونگ فال تاروت فال تاروت فال اوراکل فال اوراکل فال تماس فال تماس