در این نوشته، منظور از علوم، دانشهای بشری است که همواره مورد توجه ویژه دین اسلام قرار داشته است. آیین اسلام به علم و جستجوی آن اهمیت زیادی میدهد و آن را مقدمهای برای دستیابی به معرفت حقیقی و رشد روحی میداند. تشویق و ترغیب بینظیر اسلام به کسب علم، سبب شد تا مسلمانان با اشتیاق و علاقه به یادگیری علوم مختلف بپردازند و با فرهنگ و دانش دیگر ملل آشنا شوند. یکی از مهمترین انگیزههای مسلمانان برای توجه به علم، فهم قرآن و درک عمیق این کتاب آسمانی بوده است. مسلمانان پژوهشهای خود را با بررسی قرآن و جستجو در معانی و مفاهیم آیات آن آغاز کردند. نخستین شهر مسلمانان که در آن فعالیتهای علمی رونق گرفت، مدینه بود و اولین مرکز علمی مسلمانان، مسجد به شمار میرفت. در این مکان، مسلمانان به بحث و گفتوگو درباره معانی قرآن، سنت و صفات خداوند متعال میپرداختند. همچنین، نخستین معلم اسلام، پیامبر گرامی اسلام (ص) بود.
علوم
لغت نامه دهخدا
علوم. [ ع ُ ] ( ع اِ ) ج ِ عِلم. دانشها. رجوع به علم شود:
علوم عالم دانم ولیکن اندر عصر
اگر دو مردم دانم بدان که نادانم.مسعودسعد.- علوم آثار علوی؛ علم به افلاک و حرکات فلکی و آثار آنها، و امور و حوادث جوی و نجوم است. ( فرهنگ علوم عقلی ص 411، از مصنفات باباافضل کاشانی ج 1 ص 73 رساله 5 ).
- علوم ابداعی؛ صور علمیه حق است، و جواهر مفارقه اند که صور علمیه خدایند. ( فرهنگ علوم عقلی از رسائل ملاصدرا ص 242 ).
- علوم جزئیه؛ علومی است که موضوعات آنها أخص از موضوع علوم دیگر باشد، چنانکه موضوع طب از موضوع طبیعی. ( یادداشت مرحوم دهخدا ).
- علوم زبان عربی؛ دارای چهار رکن است و عبارتند از لغت، نحو، بیان و ادب. و شناختن آنها برای اهل شریعت ضروریست زیرا مأخذ کلیه احکام شرعی از کتاب و سنت است که به زبان عرب میباشد. رجوع به هر یک از این علوم شود. ( از ترجمه مقدمه ابن خلدون ج 2 ص 1161 ).
- علوم صوفیه؛ علوم احوال است، و احوال مواریث اعمال است. و تا کسی را معاملات ظاهر باک نباشد احوال باطن درست نباشد. ( فرهنگ مصطلحات عرفا، از شرح تعرف ج 3 ص 71 ).
- علوم عقلی؛ مسائلی است که برای انسان طبیعی است ازاینرو که وی دارای اندیشه است. و بنابراین دانشهای مزبور اختصاص به ملت معینی ندارد، و در نوع بشر از آغاز اجتماع و عمران طبیعی وجود داشته است و آنها را به نام علوم فلسفه و حکمت میخوانند ومشتمل بر چهار دانش است: نخست دانش منطق، و آن علمی است که ذهن را از لغزش در فراگرفتن مطالب مجهول از امور حاصل معلوم، محافظت میکند. دوم دانش طبیعی ( فیزیک )، که بحث در محسوسات است، مانند اجسام عنصری و موالید آنها از قبیل کان و گیاه و جانور و اجسام آسمانی و حرکات طبیعی یا نفسی و جز اینها. سوم علوم الهی ( متافیزیک )، که بحث در امور ماورای طبیعت است، مانندروحانیات. چهارم تعالیم ( ریاضیات )، که بحث در مقادیر است، و خود مشتمل بر چهار علم است: هندسه، ارثماطیقی، موسیقی، هیئت. ( از ترجمه مقدمه ابن خلدون ج 2 ص 1007 ). رجوع به هر یک از این علوم شود.
- علوم متعارفه؛ مقدمات علوم مدونه است که به نفس خود ظاهر و آشکار باشد. ( ازکشاف اصطلاحات الفنون ). مبادی تصدیقیه ای که بدیهی هستند.
- علوم مدونه؛ علومی رانامند که قواعد آن در کتابی تدوین و جمعآوری شده است. ( از کشاف اصطلاحات الفنون ). و آنها عبارتند از: علم اخلاق، ادب، اصطرلاب، اصول، انشاء، بتانیک، بیان، تاریخ طبیعی، تراپوتیک، تشریح، تصوف، تعبیر، تعویذات، تفسیر، تواریخ، جبر و مقابله، جراثقال، جغرافیا، جفر، حدیث، حجاری، حساب، حقوق، حکمت، دواسازی، رسم الخط،رَمْل، شیمی ( کیمیا )، صرف، طب، طلسمات، عدد، عروض، فرائض، فقه، فلاحت، فیزیک، فیزیولوژی، قافیه، قرائت، قیافه، کلام، کیمیا، محاضرات ( که آن لطیفه گوئی و حاضرجوابی است )، مساحت، معانی، معما، مناظر و مرایا، منطق، موسیقی، نجوم، نحو، نقاشی، هندسه، هیئت. ( از غیاث اللغات ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). و رجوع به هر یک ازین علوم شود.
فرهنگ معین
فرهنگ عمید
فرهنگ فارسی
( اسم ) جمع علم دانشها. یا علوم ادبی ( ادبیه ). علومی است که به کیفیت بیان معانی بصور مختلف آن از قبیل کتابت و خطابه و انشائ و شعر ارتباط داشته باشد. مهمترین این علوم عبارتند از: علوم خطیه علوم متعلق بالفاظ علوم متعلق به مرکبات و فروعی که دارد از قبیل علم امثال علم استعمالات الفاظ علم ترسل و غیره. یا علوم اعتقادیه. علوم شرعیه. یا علوم انسانی. علومی که موضوع آن ها به نحوی مربوط به انسان است و مانند ریاضیات قطعیت ندارد مانند علوم ادبی فلسفه هنرهای زیبا. یا علوم اوائل. علوم عقلیه. یا علوم بلاغت. تحقیق در قواعد فصاحت و بلاغت و بحث و نقد در اشعار و الفاظ است. یا علوم ( جلی جلیه ) علوم خفیه. یا علوم حکمی ( حکمیه ) علوم عقلیه. یا علوم خطی ( خطیه ) از فروع علوم ادبیه. که در کیفیت وضع خط و کتابت های امم مختلف و خط عربی و ادوات خط و قوانین کتابت و تحسین حروف و ترتیب حروف تهجی و وضع نقط و اعجام و تشکیل بسائط حروف و املای خط عربی و انواع مختلف آن و امثال این مسایل بحث می کند. یا علوم خفی ( خفیه ). از لحاظی علوم را به دو قسمت تقسیم کرده اند: علوم جلیه علوم خفیه. علوم جلیه همان عملهایی است که بین طلاب علوم متداول بوده و هست. علوم خفیه یا علوم مکنونه یا علوم محتجبه علوم مستور است و از غیر اهلش مصون و حکما پیوسته در پنهان داشتن آنها مبالغه و اسرار داشته و دارند و حتی برای آنها هنرهایی وضع کرده اند و جهت نوشتن آنها خطهایی اختراع نموده اند که از خطهای مرسوم و معروف جداست. این علوم پنهانی را به پنج دسته تقسیم کرده اند: کیمیا لیمیا هیمیا سیمیا ریمیا. به ملاحظه حرف اول این پنج کلمه گفته اند کله سر یعنی همه آنها رمز است. یا علوم خمسه محتجبه. مراد کیمیا لیمیا هیمیا سیمیا و ریمیاست. یا علوم ذهنیه. علوم عقلیه. یا علوم شرعی. ( شرعیه ) علم شرائع علم نوامیس علوم اعتقادیه همه علومی که در دین اسلام و امور مربوط به آن سخن گوید و آن تقسیم می شود به: علم قرائت یا علم قرائت و فروع آن علم تفسیر و علم حدیث و فروع آن و علم فقه و فروع آن و علم کلام یا علوم عقلی ( عقلیه ) یا ذهنی ( ذهنیه ) یا حکمی ( حکمیه ) یا علوم اوائل همه علومی که با تعقل و استدلال سر و کار دارند و آنها عبارتند از همه انواع حکمت و اصول و فروع هر یک از چهار علم الهی و طبیعی و ریاضی و اخلاق و مقدمه آنها را به حکمت نظری و حکمت عملی منقسم می کنند و منطق را به عنوان مقدمه در آغاز آن قرار می دهند. یا علوم لسانی ( لسانیه ). علوم مربوط بزبان یعنی صرف اشتقاق نحو و لغت را گویند. یا علوم متعلق بالفاظ. از فروع علوم ادبیه اند که مهمترین آنها علم مخارج الحروف علم لغت علم اشتقاق و علم صرف است. یا علوم متعلق به مرکبات. که مهمترین آنها نحو معانی بیان بدیع عروض قوافی قرض الشعر مبادی الشعر علم انشائ مبادی الانشائ و ادواته علم محاضره علم دواوین و علم تواریخ است. یا علوم منطقی ( منطقیه ) نزد قدما علومی است که در مقدمه علوم عقلیه قرار دارد و آن به نه بخش تقسیم می شود: ۱ - مدخل ( ایسا غوجی ) ۲ - مقولات ( قاطیغوریاس ). ۳ - عبارت ( باری ارمینیاس ). ۴ - تحلیل قیاس ( انالوطیقای اولی ). ۵ - برهان ( انا لوطیقای ثانی مشهور بابود قطیقا ) ۶ - جدل ( طوبیقا ). ۷ - مغالطه یا حکمه المموهه ( سوفسطیقا ). ۸ - خطابه ( ریطوریقا ) ۹ - شعر ( بوطیقا ) رجوع به هر یک از موارد فوق و رجوع به منطق شود.
دانشنامه اسلامی
آیین اسلام ارجی بسیار بر علم و طلب علم می نهد و آن را مقدمه ای برای کسب معرفتقلبی و تکامل روحی می داند. ترغیب و تشویق بی نظیر اسلام به طلب علم، موجب گشت تا مسلمانان با شور و شوق فراوان به دانش های گوناگون رو کنند و با فرهنگ و دانش دیگر ملل نیز آشنا گردند. فهم قرآن و راه یافتن به باطن این کتاب ژرف آسمانی، از مهم ترین رویکرد گسترده مسلمانان به علم بوده است. مسلمانان، علوم خویش را با پژوهش قرآنی و جست و جو در معانی و مفاهیم آیات قرآن آغازیدند. نخستین شهر مسلمانان که جنب و جوش علمی در آن پیدا شد، مدینه بود و نخستین مرکز علمی مسلمانان، مسجد بود. مسلمانان در مسجد می نشستند و درباره معانی قرآن و سنت و صفات خداوند متعال گفت و گو می کردند.نخستین معلم اسلام نیز شخص پیامبر اسلام (ص) بود.
تقسیم بندی علوم
دانشمندان مسلمان، با الهام از تأکیدهای دین اسلام بر یادگیری علوم و نیز با توجه به سیر تحولات و تطورات علوم در جامعه اسلامی، دسته بندی زیر را پیش کشیده و علوم را به چهار دسته تقسیم کرده اند:۱. علومی که موضوع آنها، اصول و فروع اسلام است و به قرآن و سنت استناد مستقیم دارند، مانند علم کلام و فقه؛۲. علومی که ابزار علوم دسته نخست اند، مانند منطق و اصول فقه؛۳. علومی که از کتاب و سنّت برنخاسته اند و دینی نیستند، ولی آموختن آنها برای زندگی فردی و اجتماعی مسلمانان واجب است، مانند دانش سیاست و تجارت؛۴. علومی که جزو علوم پیش گفته نیستند؛ ولی به گونه ای راهی به میان مسلمانان یافته اند، مانند علم نجوم.
ویکی واژه
مجموعة علمهای تجربی.
دانشها