یاس

یاس واژه‌ای زیبا و پرمعنا است که هم به گل خوش‌بو و زینتی اشاره دارد و هم به عنوان نام دخترانه استفاده می‌شود. این کلمه نماد پاکی، زیبایی و آرامش است و به دلیل ارتباط با حضرت زهرا (س)، معنای معنوی و مقدسی نیز دارد. انتخاب این نام برای دختران می‌تواند نشان‌دهنده علاقه به طبیعت، ارزش‌های اخلاقی و معنوی و زیبایی باشد.

معنی واژه 

یاس نام گلی زینتی و بسیار خوش‌بو است که در رنگ‌های مختلف از جمله سفید، زرد، سرخ و بنفش یافت می‌شود. این گل به دلیل زیبایی و عطر دلپذیرش در باغ‌ها و فضای سبز بسیار محبوب است. رنگ سفید این گل به دلیل لطافت و رایحه خوش آن، نماد پاکی، معصومیت و آرامش است.

ارتباط با حضرت زهرا (س)

در فرهنگ اسلامی، گل یاس به حضرت فاطمه زهرا (س) منسوب است و به عنوان نمادی از پاکی، زیبایی و معنویت شناخته می‌شود.

به عنوان اسم دخترانه

یاس یک نام دخترانه زیبا، ساده و خوش‌آواست که در میان نام‌های فارسی جایگاه ویژه‌ای دارد. این نام به دلیل معنای لطیف و ارتباط با گل، نماد پاکی، زیبایی و طراوت است و انتخاب آن برای دختران نشان‌دهنده علاقه به طبیعت، زیبایی و ارزش‌های معنوی است. این نام کوتاه، ساده و در عین حال اصیل است که به راحتی در ذهن می‌ماند و تلفظ آن دلنشین است.

لغت نامه دهخدا

یاس. ( اِ ) مخفف یاسمن است و آن گلی باشد معروف. ( برهان قاطع ). مخفف یاسمن که یاسمون و یاسمین نیز گویند و آن گلی است خوشبو و سفید و زرد و کبود. ( فرهنگ رشیدی ) ( فرهنگ سروری ). او را یاسم با میم در آخر نیز گویند. ( آنندراج ). درختچه ای است زینتی از تیره زیتونیان. نوعی از یاس ( یاس گلدانی ) ( دکتر معین ). و در کتاب های گیاه شناسی نیز یاس که در باغها کاشته می شود و ارتفاعش بین 2 تا 3 متر است. برگهایش متقابل و قلبی شکل و گلهایش دارای یک جام چهار قسمتی به شکل صلیب است که به یک لوله نسبتاً طویل منتهی می شود. اصل این گیاه را از ایران می دانند و از اینجا به سایر نقاط دنیا برده شده است. گلهای یاس بسیارمعطر و برنگ قرمز و سفید یا زرد با بنفش می باشد شاخه های جوان یاس دارای مغز چوبی نرمی است و ممکن است آنها را توخالی کرد و از آنها فلوت ساخت ولی شاخه های مسن آن دارای مغز سختی است و در منبت کاری مورد استعمال دارد. گل یاس. درخت یاس. گل لیلی. ( از فرهنگ فارسی معین ). یاسمی ( یادداشت مرحوم دهخدا )

فرهنگ معین

( یأس ) (یَ ) [ ع. ] (اِ. ) ناامیدی، ناامید شدن.
(اِ. ) درختچه ای زینتی از تیرة زیتونیان با گل های معطر و سفید.

فرهنگ عمید

= یاسمین
* یاس گلدانی: (زیست شناسی ) نوعی یاس زینتی با گل های سفید ریز و شاخه های نازک.
۱. ناامید شدن.
۲. ناامیدی، نومیدی.

فرهنگ فارسی

گلی است خوشبوبرنگ زردیاکبودیاسفید، یاسمین، ناامیدشدن، ناامیدی، نومیدی
( اسم ) نومیدی ناامیدی.
بیماری سل

فرهنگ اسم ها

اسم: یاس (دختر) (فارسی) (طبیعت، گل، مذهبی و قرآنی) (تلفظ: yās) (فارسی: ياس) (انگلیسی: yas)
معنی: نام گلی زینتی و بسیار خوش بو با رنگ های زرد، سرخ، سفید و بنفش، گل منسوب به حضرت زهرا ( س )، ( در گیاهی ) درختچه ای زینتی با ارتفاع حدود دو متر دارای گل های زرد، سفید و بنفش و بسیار معطر، گلی زینتی با رنگهای زرد، سفید، و بنفش و بسیار خوشبو

دانشنامه عمومی

یاسمن یا یاسمین ( نام علمی: Jasminum ) نام یک سرده از تیره زیتونیان است. گلی است خوشبو به رنگ سفید یا زرد یا کبود؛ و یاس در شکل مخفف آن است. 
یاس درختچه ای است زینتی از تیرهٔ زیتونیان، که دارای گونه های برافراشته یا بالارونده است، در باغ ها کاشته می شود و ارتفاعش بین دو تا سه متر است. برگ هایش متقابل و قلبی شکل و گل هایش دارای یک جام چهار قسمتی به شکل صلیب است که به یک لولهٔ نسبتاً طویل منتهی می شود. گل هایش گاهی منفرد و گاهی به صورت آرایش گرزن در انتهای شاخه قرار می گیرند. 
اصل این گیاه را از ایران می دانند و از آنجا به سایر نقاط دنیا برده شده است. گل های یاس بسیار معطر و به رنگ قرمز و سفید یا زرد با بنفش می باشد. 
این گل به سرما حساس است ولی شرایط نگهداری آن در سایر فصول آسان است و در صورت تأمین نیازهای مراقبتی آن تا سال های طولانی می توانید در کنار خود حفظ کنید. 
گل یاس، درخت یاس، یاسمون، یاسمین، ظیان، گل هاشم، سجلاط، سمن، یاس گلدانی، شرخات. 
• از گل های گونه های معطر آن در عطرسازی استفاده می کنند. شاخه های جوان یاس دارای مغز چوبی نرمی است و ممکن است آن ها را توخالی کرد و از آن ها فلوت ساخت، یا جهت ساختن پیپ از آن ها استفاده نمود، ولی شاخه های مسن آن دارای مغز سختی است و در منبت کاری بکار رود. 
• تحقیق ها نشان می دهد، بوی شیرین گل یاسمن به اندازهٔ والیوم آرامش بخش است و بدون هیچ عارضهٔ جانبی اعصاب را تسکین می دهد. 
• آزمایش ها نشان داده که وجود این رایحه در قفس شلوغ موش های آزمایشگاهی سبب می شود که موش ها فعالیت خود را کاهش داده و در کنج قفس آرام بنشینند. 

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] یأس. یأس به معنای ناامیدی است.
[ویکی فقه] یأس به معنای ناامیدی است.
طبرسی فرموده: یأس آن است که یقین کنیم شی‏ء آرزو شده بدست نخواهد آمد.
واژه یأس در قرآن
در قرآن آمده است: "وَ لا تَیْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّهِ"؛ از رحمت خدا ناامید نباشید.

[ویکی اهل البیت] کلید واژه: یأس، کفر، تفکر، غفلت، جهل
ماده«یأس» مقابل طمع است و در لغت به معنای انقطاع انتظار وتوقع انسان از رسیدن چیزی، به خود است.در اصطلاح اخلاقی، یأس عبارت است از حالتی که در مقام عجز و ناتوانی در نفس انسان پدید می آید و به طور کلی قطع امید از کاری را یأس می گویند. ناامیدی از لغزش های اخلاقی به شمار می رود؛ زیرا به معنای ستم کردن بر خویشتن و خودکشی تدریجی است و ناامیدی مطلق، مرگ است.
در آیات قرآنی و روایات اسلامی درباره یأس می توان به موارد ذیل اشاره کرد:
«و اگر از جانب خویش، نعمتی به انسان بچشانیم، سپس آن را از او بگیریم، بسیار نومید و ناسپاس خواهد بود.» از این آیه فهمیده می شود که اگر نعمتی از انسان گرفته شود دچار یأس شده به شدت نومید می گردد تا این حد که گویی بازگشت مجدد آن نعمت را غیر ممکن می داند. پس طبع انسان به گونه ای است که هنگامی چیزی از او گرفته شود، مأیوس می گردد و کفران می ورزد. «تنها گروه کافران، از رحمت خدا مأیوس می شوند.» کافر به خدا، یا منکر وجود حق است یا منکر قدرت او یا منکر عنایات و تفضلات او است. بر هر کس که ایمان به خدا دارد لازم است به این معنا معتقد شود که خدا هر چه بخواهد انجام می دهد و به هر چه اراده کند حکم می نماید و هیچ مؤمنی نمی تواند از روح خدا مأیوس و از رحمتش نومید شود؛ زیرا یأس از روح(رحمت) خدا در حقیقت محدود کردن قدرت او، در معنا کفر به احاطه و سعه ی رحمت اوست. «هنگامی که به انسان نعمت می بخشیم، (از حق) روی می گرداند و متکبرانه دور می شود و هنگامی که(کمترین) بدی به او می رسد، (از همه چیز) مأیوس می گردد.» این آیه حال انسان عادی را توصیف می کند که در محیط زندگی ای قرار گرفته که حاکم در آن عرف و عادت است؛ وقتی نعمت های الهی به سویش سرازیر است و اسباب ظاهری هم سر سازگاری دارند، همه ی امید و دلگرمیش متوجه آن اسباب شده و دل به آنها می دهد و به همین جهت وقتی شری به او می رسد و بعضی از نعمت های الهی از او سلب می-شود، به کلی از خیر مأیوس می گردد. بالاترین مصیبت: مأیوس بودن از رحمت وعنایات الهی بالاترین بلا برای انسان محسوب می شود؛ چرا که بدون داشتن امید از حرکت به سوی کمال باز می ماند. حضرت علی(ع) می فرمایند: «بالاترین بلا یأس و نومیدی است.» با توجه به مضمون آیات و روایات این نکته به دست می آید که نومیدی از رحمت بیکران الهی، ازبزرگترین گناهان است.
دلیل اینکه انسان مأیوس شده و نا امیدی وجودش را فرا می گیرد، اموری است که به این امور در آیات اشاره شده است:
1-کفر:اگر انسان به خداوند، رحمت و قدرت او در انجام هر کاری اعتقاد نداشته باشد و اسباب خیر و آسایش خود را چیز دیگری بداند، در حالیکه تمام اسباب و علل خیر در دست توانای خدای متعال است، در سختی ها و مشکلات یأس و نا امیدی او را فرا می گیرد.
2-غفلت:انسان موحد پس از اینکه به خدای عالم ایمان آورد، اگر در امری از امور به واسطه ی غفلت، از فرج و رحمت پروردگارش مأیوس باشد در آن حال به صفت ذمیمه ای از صفات کافران(که همان نومیدی از رحمت حق است) متصف می گردد.

ویکی واژه

disperazione
درختچه‌ای زینتی از تیرة زیتونیان با گل‌های معطر و سفید.
خواننده(رپر)ایرانی زاده ایران

جملاتی از کلمه یاس

خوابها بیزار شد از چشم من در غمت ای رشک سرو و یاسمن
خاری که از تو آید بهتر ز تو ستانم بویی که از تو باشد خوش تر ز یاسمینم