اِحباط در اصطلاح علم کلام، به ساقط و بیاثر ساختن عبادت و طاعت در برابر گناه اطلاق میشود و به معنای موازنه و مقابلهی میان اعمال نیک و بد است. در مقابل، تکفیر به از بین رفتن گناهان در پرتو طاعات گفته میشود. بر اساس نظر مشهور متکلمان، احباط عبارت است از باطل شدن ثواب عمل کمتر (طاعت) در برابر گناه بیشتر و در نتیجه، عدم ترتب پاداش اخروی بر آن. این مفهوم، بهویژه در مباحث فقهی مربوط به نماز و شهادات مورد اشاره و بررسی قرار گرفته است.
برخی پنداشتهاند که تقسیمبندی گناهان به کبیره و صغیره، برآمده از دیدگاه معتزله در مسئلهی احباط و تکفیر است. بر اساس این تصور نادرست، گناه کبیره گناهی است که طاعات را از بین میبرد و گناه صغیره گناهی است که خود در برابر طاعات محو و نابود میشود. اما این گمان، کاملاً باطل و غیردقیق است؛ چرا که تقسیمبندی گناهان به صغیره و کبیره در مکتب امامیه، ریشه در نظریهی احباط ندارد و مبتنی بر آن نیست.
دلیل این امر آن است که اطلاق عنوان صغیره بر برخی از گناهان، در مقایسه و نسبت با گناهان بزرگتر و سنگینتر صورت میپذیرد؛ خواه به این دیدگاه معتقد باشیم که همهی گناهان در اصل بزرگ هستند، یا این که تنها گناهان خاصی را به عنوان کبیره بشمار آوریم. بنابراین، معیار این تقسیمبندی، مقایسهی شدت و ضعف گناهان با یکدیگر است، نه رابطهی آنها با طاعات و اعمال نیک در قالب نظریهی احباط.