دانشنامه آزاد فارسی
جورج کِلی (1905-1967)(George Kelly)
(با نام کامل: جورج الکساندر کِلی) روان شناس، درمانگر، مدرس و نظریه پرداز شخصیت اهل امریکا.
او را پدر روان شناسی بالینی شناختی می شناسند که نظریۀ شخصیت و روان شناسی سازه های شخصی اش بسیار معروف است.
جورج کِلی در مزرعه ای نزدیک پِرت متولد شد. والدینش بسیار مذهبی و سختگیر بودند و توجه بسیاری به او داشتند که تنها فرزند خانواده بود. طی سال های کودکی اش، آن ها بارها نقل مکان کردند که این موضوع باعث شد تحصیلات اولیه اش بسیار پراکنده شود.
در 1926، مدرک کارشناسی اش را در رشتۀ فیزیک و ریاضیات ازکالج پارک دریافت کرد.اما علاقه اش از علوم به مسائل و مشکلات اجتماعی تغییر کردو رشته اش را تغییرداد تا این که مدرک کارشناسی ارشدش را در رشتۀ جامعه شناسیاز دانشگاه کانزاسگرفت.
در 1929، و پس از دریافت بورس تحصیلی، مدرک کارشناسی آموزش را در دانشگاه ادینبورگ در اسکاتلنددریافتکرد. پس از آن بود که به روان شناسی علاقه مند شد.سپس به امریکا بازگشت تا مطالعات روان شناسی خود را ادامه دهد و در 1931 مدرک دکترایش را در رشتۀ روان شناسی از دانشگاه دولتی آیووا گرفت. پس از اخذ مدرک دکترا، به عنوان روان درمانگر در کانزاس مشغول به کار شد.او علاقۀ زیادی به تشخیص بالینی داشت.
طی جنگ جهانی دوم، به نیروی دریایی امریکا پیوست و به عنوان روان شناس به خدمت مشغول شد.پس از پایان جنگ جهانی دوم در 1945، یک سال در دانشگاه مریلند تدریس کرد. سپساستاد و مدیر روان شناسی بالینی (و جانشین کارل_راجرز) در دانشگاه ایالتی اوهایوشد و به مدت بیست سال آن جا ماند و به تدریس، اصلاح کردن نظریۀ شخصیت خود، وپژوهش پرداخت.تحت هدایت و توجه او، برنامۀ آموزشی روان شناسی فارغ التحصیلان دانشگاه اوهایو به یکی از بهترین ها در ایالات متحده تبدیل شد.
از جمله کتاب های اوست:روان شناسیسازه های شخصی (1955) ونظریۀ شخصیت (1963).
او در ۱۹۶۵ مقام استادی را در دانشگاه برندایس پذیرفت ولی پس از مدت کوتاهی درگذشت.
منابع:
https://en.wikipedia.org/wiki/George_Kelly_(psychologist)
https://www.verywellmind.com/george-kelly-biography-2795498
http://www.kellysociety.org/kelly.html