سوییشیرو هوندا یک مکانیک بود که پس از تجربه کار در آرت شوکای، با تکیه بر اراده و تلاش فردی خود، در سال ۱۹۳۸ موفق به تولید رینگ پیستونهای مخصوص خود شد. او سعی کرد این رینگها را به تویوتا بفروشد، در حالی که نخستین طرحش از سوی آنها رد شده بود. پس از دو سال تحقیق و کار بیشتر بر روی طرحش، توانست قراردادی با تویوتا امضا کند. همکاری او با تویوتا تا زمان جنگ جهانی دوم ادامه یافت، اما در خلال جنگ، پیستونهای تولیدی هوندا به طور کامل از بین رفتند. پس از جنگ، سویچیرو با استفاده از باقیمانده بازار خود در ژاپن، یک شرکت جدید تأسیس کرد. با وجود مشکلات مالی شدید، به دلیل نیاز فراوان به وسایل نقلیه در آن زمان، با اتصال یک موتور ساده به بدنه یک دوچرخه، یک وسیله نقلیه موتوری ابتدایی و ارزان قیمت تولید کرد. او نام شرکت خود را هوندا گیکن کوگیو کابوشی کایشا به معنای شرکت پژوهشی گذاشت. این شرکت موتور کورپوریشن یک شرکت چندملیتی و خوشهای ژاپنی است که در زمینه طراحی، توسعه فناوری و تولید انواع خودروها، موتورسیکلتها، موتورهای قایقرانی و موتورهای خودرو در سطح جهانی شناخته میشود. این شرکت در سال ۱۹۴۸ توسط سوییچیرو تأسیس شد و از سال ۱۹۵۹ به عنوان بزرگترین تولیدکننده موتورسیکلت در جهان شناخته میشود. همچنین با تولید ۱۴ میلیون موتور خودرو در سال، به عنوان بزرگترین سازنده موتورهای درونسوز در دنیا شناخته میشود. علاوه بر صنعت خودروسازی، هوندا در زمینههای دیگری نیز فعالیت دارد، از جمله تولید موتورهای هواگرد، هواپیماهای جت، قایقهای موتوری، پمپهای آب، تجهیزات الکتریکی، تیلرها، ژنراتورها، رباتها و تجهیزات انتقال برق. این شرکت نخستین خودروساز ژاپنی بود که اقدام به تولید خودروهای لوکس تحت برند اکیورا کرد و شرکتهای تویوتا و نیسان نیز با الهام از این شرکت، برندهای لکسوس و اینفینیتی را راهاندازی کردند. در حال حاضر، به عنوان هشتمین خودروساز بزرگ جهان شناخته میشود و پس از گروه فولکسواگن، تویوتا، استلانتیس، جنرال موتورز، هیوندای موتور، فورد موتور و نیسان قرار دارد.