عرق مدنی

لغت نامه دهخدا

عرق مدنی. [ ع َ ق ِ م َ دَ ] ( ترکیب وصفی، اِ مرکب ) نام بیماریی است که به فارسی آن را رشته نامند و به هندی نارو گویند. ( آنندراج ) ( غیاث اللغات ). آن است که بر بدن آدمی دانه ای تولید و سپس بصورت تاولی گردد، و آبی در زیر پوست جمع شود. آنگاه تاول بترکد و از میانه آن شیئی مانند رگی بیرون آید واندک اندک آن دراز شود. و بسا باشد که آن رگ را در زیر پوست جنبشی نمودار گردد شبیه به جنبش کرم. قرشی گوید: و این شی رگ حقیقی نیست بلکه حیوانی است که در بدن تولید میگردد مانند دیگر کرمها که در بدن آدمی تولید میشوند. فارسی آن بیماری رشته است. ( از کشاف اصطلاحات الفنون ). کرمی است مانند قیطان که زیرپوست وروی عضلات در مواضعی که عصب زیادتر است تولید شود. وطول آن گاهی به 57 سانتیمتر میرسد. سلمانیها و قصابان محلی ( سواحل جنوب ایران ) مهارت دارند که آن را بدون پاره شدن کرم از زیرپوست خارج کنند. بدین ترتیب که وقتی از محلی که سر این کرم در زیر پوست واقع است،روی پوست جوش یا تاولی ایجاد شود، آن جوش یا تاول را شکافند و سر کرم را از روی پوست به اندازه یکی دوسانتیمتر خارج کنند و آن را در چوب کبریتی پیچیده وچوب کبریت را بهمان حالی که کرم دور آن پیچیده شده روی زخم گذارند تا روز بعد مجدداً آن را باز کنند و چند سانتیمتر از آن را بیرون کشند، و باز دور همان چوب کبریت پیچند و رها کنند. این عمل چند روز تکرار شود تا بتدریج همه کرم از زیرپوست خارج شود. اگر در حین عمل یا بی دقتی مریض، کرم که قسمتی از آن خارج شده، پاره شود و سر پارگی آن زیر پوست باشد بعلت ترشحاتی که از بدن کرم زیر پوست خارج گردد، محل کرم باد کند و بسیار دردآور و خطرناک باشد. این کرم در بدن ساکنان بنادر جنوب ایران مخصوصاً اطراف لارستان و بندر لنگه و بندرعباس شیوع دارد. ( فرهنگ فارسی معین ). عرق مدنی. رشته. دوده مدنیه. پیو. پیوک. نارو. فرتیت. فرنتیت. و رجوع به پیو و رشته در ردیفهای خود شود.

فرهنگ فارسی

نام بیماریی است که بفارسی آنرا رشته نامند و به هندی نارو گویند آنست که بر بدن آدمی دانه ای تولید و سپس بصورت تاولی گردد و آبی در زیر پوست جمع شود آنگاه تاول بترکد و از میانه آن شیئی مانند رگی بیرون آید

جمله سازی با عرق مدنی

ای مدنی بُرقِع و مَکی نقاب سایه‌نشین چند بوَد آفتاب
اعضای سازمان "حسین کیست؟" منحصر به مسلمانان نیست و غیر مسلمانان نیز در این مجموعه عضو هستند و تلاش می‌کنند با حرکت‌های مدنی، اسلام، مراسم مربوط به آن و دین‌دارانش را به دنیا معرفی کنند. همچنین این سازمان از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی مثل تویتر برای معرفی حسین بن علی استفاده می‌کند.
سعید حجاریان در گفتگو با سایت مشرق نو پافشاری بر سیاست‌های انتخاباتی را زیر سؤال برد و راهبردهای بدیل همچون نافرمانی مدنی را از اقدامات اصلاح‌طلبانه قلمداد کرد. حجاریان پس از این گفتگو مورد هجمه رسانه‌ها قرار گرفت و به وی انتقاداتی وارد کردند.
در قانون مدنی ایران مواد زیر مربوط به حق انتفاع است:
پس از انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ در ایران که به روی کار آمدن دوبارهٔ محمود احمدی‌نژاد انجامید، معترضان به این انتخابات دست به ابراز مخالفت از طریق نافرمانی‌های مدنی زدند. صدور بیانیه‌های اعتراضی، عدم‌همکاری در عرصه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، نوشتن شعار در معابر و روی اسکناس‌ها و شعارهای شبانه از جملهٔ این نافرمانی‌ها بود.
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم
اعتبار
اعتبار
گار
گار
سلیطه
سلیطه
ادریان
ادریان