اصل انقسام مزدوجات

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] اصل انقسام مزدوجات یکی از اصطلاحات به کار رفته در علم منطق بوده و به معنای قابلیت تقسیم هر زوجی به دو متساوی است.
یکی از مبادی اولیه علوم برهانی و یقینی «اولیات» است و آن، قضایایی است که تصور موضوع و محمول آنها به تنهایی باعث جزم به حکم است. در این گونه قضایا حکم بدون واسطه می آید و حاکم، عقل صِرف و خالص است؛ مثل: قضیه «اجتماع نقیضین محال است» که تصور نقیضین به تنهایی برای جزم به حکم کفایت می کند.
اقسام اصول اولیات
اولیات بسیار ند، از جمله آنهاست: ۱. اصل عدم تناقض: نقیضان در وجود و عدم جمع نمی شوند.۲. اصل هوهوی: ثبوت هر شیء و اجزای آن برای خودش ضروری و سلب آنها محال است.۳. اصل سبب کافی: هر حادثی محدثی می خواهد و ترجح یا ترجیح بدون مرجح ممکن نیست.۴. اصل کل و جزء: هر کلی از جزء خود بزرگ تر است.۵. اصل مساوات: هر یک از دو متساوی با مساوی آن نیز مساوی است.۶. اصل انقسام مزدوجات: هر زوجی به دو متساوی قابل تقسیم است.اصل عدم تناقض، بالذات؛ ضروری و مسلم است و واسطه ندارد، ولی سایر اصول، واسطه دارند و واسطه در همه اصول دیگر، امتناع اجتماع نقیضن است و بازگشت همه اصول به همان یک اصل است؛ برای مثال هر کلی بالضروره از جزء خودش بزرگ تر است، زیرا ممکن نیست شامل بر جزء باشد و نباشد.سایر قضایای ضروریه نیز به همین قرارند.
مستندات مقاله
در تنظیم این مقاله از منابع ذیل استفاده شده است:(۱) صلیبا، جمیل، فرهنگ فلسفی.
...

جمله سازی با اصل انقسام مزدوجات

و چون در ابتداى حدوثش كه منطبع در جسم است او را حظى از ملكوت و تجرد كان از جهتعلو ذاتش برتر از سنخ ماده؛ بخلاف صور اسطقسيه كه ماده محض اند و به انقساممحلشان كه ماده است منقسم مى شوند ولى صورت نفس هر چند كه جسمانى است بر اثرارتفاع ذاتش و حظ قليل از تجرد و ملكوتش منزه از انقسام مذكور است.
و سخن كوتاه اينكه در دلالت آيه بر دو نوع بودن گناهان و انقسام آن به صغيره وكبيره در مقايسه آنها با يكديگر هيچ ترديدى نيست و نبايد در آن ترديد كرد.
و بالا خره مى گويند: به واسطه ماده ونيرو عناصر اصلى پيدا شده و در اثر نمازجآنها به نسبتهاى مخصوص، اجسام زنده وجود يافته اندواول چيزى كه از اجسام زنده پيدا شده، ماده اىزلال است كه داراى قوّه تغذى و انقسام است كه آن را بيولوژيستها ((پرتوپلاسما))ناميده اند كه از پيدايش آن، ساده ترين گياه و حيوان زنده به وجود آمد...
و همچنين اگر اين دو مشاهده را با هم بسنجد، مى بيند كه (من ) معنائى است بسيط كهقابل انقسام و تجزيه نيست، ولى بدنش قابل انقسام هست، اجزاء و خواص بدنش نيزانقسام مى پذيرد، چون بطور كلى ماده و هر موجودى مادى اينطور است، پس معلوم مى شودنفس غير بدن است،
و اين كه گفته شود: خداوند متعال احدى المعنى است يعنى نه در وجود و نه درعقل و نه در و هم انقسام پذير نيست (و داراى اجزاء نمى باشد)(291)
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم
کس کش یعنی چه؟
کس کش یعنی چه؟
محنت یعنی چه؟
محنت یعنی چه؟
فال امروز
فال امروز