علم فقه

علم فقه شاخه‌ای از علوم اسلامی است که به بررسی احکام شرعی و قوانین عملی دین اسلام می‌پردازد. هدف اصلی فقه، شناخت دستورات الهی و راهنمایی مسلمانان برای زندگی روزمره است و شامل عبادات، معاملات، حقوق فردی و اجتماعی، و مسائل اخلاقی می‌شود. این علم بر اساس منابع اصلی دین یعنی قرآن و سنت پیامبر (ص) شکل گرفته و با استفاده از اصول اجتهادی، حکم شرعی هر موضوعی را استخراج می‌کند.

فقه، علاوه بر تعیین احکام، به تبیین مبانی و فلسفه احکام نیز توجه دارد و سعی می‌کند نشان دهد چرا برخی رفتارها واجب، مستحب، حرام یا مکروه هستند. فقها با بهره‌گیری از استدلال عقلانی، قیاس و اجماع، حکم‌های تازه برای مسائل نوپدید ارائه می‌دهند و بدین ترتیب علم فقه همواره در حال توسعه و پاسخگویی به نیازهای جامعه است.

در نتیجه، علم فقه نه تنها نقش یک راهنمای عملی برای مسلمانان را ایفا می‌کند، بلکه به عنوان یک علم نظام‌مند، چارچوبی برای زندگی اجتماعی، اقتصادی و فردی در چارچوب تعالیم اسلامی فراهم می‌آورد. فقه، با ترکیب دانش متون دینی و عقلانیت کاربردی، زمینهٔ اجرای عدالت، نظم و رفتار اخلاقی در جامعه اسلامی را تضمین می‌کند.

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] علم فقه از وسیع ترین و گسترده ترین علوم اسلامی است. تاریخ آن از همه علوم دیگر اسلامی قدیمی تر است.
در همه زمان ها در سطح بسیار گسترده ای تحصیل و تدریس می شده است. مسائل فراوانی که شامل همه شؤون زندگی بشر می شود در فقه طرح شده است. مسائلی که در جهان امروز تحت عنوان حقوق طرح می شود با انواع مختلفش: حقوق اساسی، حقوق مدنی، حقوق خانوادگی، حقوق جزائی، حقوق اداری، حقوق سیاسی و... در ابواب مختلف فقه با نام های دیگر پراکنده است. به علاوه در فقه، مسائلی هست که در حقوق امروز مطرح نیست، مانند مسائل عبادات.
کلمه فقه در قرآن و حدیث
کلمه «فقه » و «تفقه » در قرآن کریم و در احادیث، زیاد به کار برده شده است. مفهوم این کلمه در همه جا همراه با تعمق و فهم عمیق است. در قرآن کریم آمده است:فلو لا نفر من کل فرقة منهم طائفة لیتفقهوا فی الدین و لینذروا قومهم اذا رجعوا الیهم لعلهم یحذرون؛ چرا از هر گروهی یک دسته کوچ نمی کنند تا در امر دین بصیرت کامل پیدا کنند و پس از بازگشتن، مردم خود را اعلام خطر نمایند، باشد که از ناشایست ها حذر نمایند.در حدیث است که رسول اکرم صلوات الله علیه فرمود: من حفظ علی امتی اربعین حدیثا بعثه الله فقیها عالما؛ و هر کس چهل حدیث بر امت من حفظ کند خداوند او را فقیه و عالم محشور کند.درست نمی دانیم که علما و فضلاء صحابه به عنوان «فقهاء» خوانده می شده اند یا نه. ولی مسلم است که از زمان تابعین (شاگردان صحابه - کسانی که پیغمبر را درک نکرده ولی صحابه را درک کرده اند) این عنوان بر عده ای اطلاق می شده است.هفت نفر از تابعین به نام «فقهاء سبعه » خوانده می شده اند. سال ۹۴ هجری که سال فوت حضرت علی بن الحسین علیهما السلام است و در آن سال سعید بن مسیب و عروة بن زبیر از فقهاء سبعه و سعید بن جبیر و برخی دیگر از فقهاء مدینه در گذشتند به نام « سنة الفقهاء » نامیده شد. از آن پس دوره به دوره به علماء عارف به اسلام - خصوصا احکام اسلام - «فقهاء» اطلاق می شد.ائمه اطهار مکرر این کلمه را به کار برده اند، بعضی از اصحاب خود را امر به تفقه کرده اند و یا آنها را فقیه خوانده اند. شاگردان مبرز ائمه اطهار در همان عصرها به عنوان «]» شناخته می شده اند.
تقسیم تعالیم اسلام
علماء اسلام، تعالیم اسلامی را منقسم کردند به سه قسمت:الف. معارف و اعتقادات، یعنی اموری که هدف از آنها شناخت و ایمان و اعتقاد است که به قلب و دل و فکر مربوط است مانند مسائل مربوط به مبدا و معاد و نبوت و وحی و ملائکه و امامت.ب. اخلاقیات و امور تربیتی، یعنی اموری که هدف از آن ها این است که انسان از نظر خصلت های روحی چگونه باشد و چگونه نباشد، مانند تقوا، عدالت، جود و سخا، شجاعت، صبر و رضا، استقامت و غیره.ج. احکام و مسائل عملی، یعنی اموری که هدف از آن ها این است که انسان در خارج، عمل خاصی انجام دهد، و یا عملی که انجام می دهد چگونه باشد و چگونه نباشد، و به عبارت دیگر «قوانین و مقررات موضوعه ».فقهاء اسلام، کلمه فقه را در مورد قسم اخیر اصطلاح کردند، شاید از آن نظر که از صدر اسلام آنچه بیشتر مورد توجه و پرسش مردم بود مسائل عملی بود. از اینرو کسانی که تخصصشان در این رشته مسائل بود به عنوان «فقهاء» شناخته شدند.
تعریف خاص فقه
...

جمله سازی با علم فقه

اين را نيز بايد دانست كه از طرق اهل سنت رواياتى ديگر وارد شده كه مخالف با رواياتگذشته است و در عين حال خود آنها با يكديگر نيز مخالفند و بررسى آن روايات وساير رواياتى كه كيفيت نماز خوف را و مخصوصا نماز شكسته در سفر را بطور كلىبيان مى كند جايش در علم فقه است و از موضوع بحث تفسير ما خارج است.

ابراهيم نخعى كه خود از علماى اهل سنت است ميگويد: ابان در هرگونه دانش - در قرآن،فقه حديث ادب، لغت و قاموس، و در علم فقه از بوحنيفه و شافعى و مالك بن انس و احمدبن حنبل پيشتازتر بوده و بر آنها سبقت داشته است.
فرداى آن شب در مسجد نشسته بود كه بانوى با عظمتى وارد مسجد شد. او در حالى كهدست دو كودك خردسالش را در دست گرفته بود به نزد شيخ آمد. اين بانوى بزرگواركه فاطمه بنت الحسين عليه السلام مادر سيد رضى و سيد مرتضى بود، به شيخ مفيداظهار داشت: اى شيخ ! اين دو كودك را آورده ام تا به آنان علم فقه بياموزى.
چون فقیهان خوانم اینها را، که علم فقه را جز که از بهر ریاست می‌نخوانند، ای رسول؟