سرزمین های با برکت

در قرآن کریم، مفهوم سرزمین‌های پربرکت به سرزمین‌هایی اطلاق می‌شود که خداوند آن‌ها را از نظر مادی و معنوی مورد لطف و رحمت خاص خود قرار داده است. این سرزمین‌ها کانون نزول وحی، استقرار پیامبران و رویش ایمان بوده‌اند. در تفسیر مفسرین و با توجه به سیاق آیات، سرزمین شام (شامل مناطق امروزی سوریه، لبنان، فلسطین و اردن) به عنوان اصلی‌ترین مصداق این زمین پربرکت معرفی شده است، که خداوند آن را منبع خیرات و نعمات برای بندگان خود قرار داده است.

آیات متعددی بر این جایگاه تأکید دارند. به عنوان نمونه، در اشاره به میراث‌بری بنی‌اسرائیل پس از نجات از ظلم فرعونیان، خداوند می‌فرماید: و مشرق‌ها و مغرب‌های پربرکت زمین را به آن قوم به ضعف کشانده شده واگذار کردیم… که مفسران مقصود از الارض در این آیه را شام و مصر دانسته‌اند. همچنین در داستان هبوط حضرت ابراهیم و لوط، نجات آن‌ها به سرزمین شام که آن را برای همه جهانیان پربرکت ساختیم صورت پذیرفته است. این برکت شامل استقرار پیامبران و آسایش ساکنان آن بوده است، چنانکه در مورد حضرت سلیمان نیز آمده است که باد مسخر تحت فرمان ایشان به سوی سرزمینی که آن را پربرکت کرده بودیم جریان می‌یافت.

علاوه بر این، مفهوم برکت تنها محدود به یک منطقه جغرافیایی خاص نبوده، بلکه شامل آبادی‌ها و شهرهایی شده است که در مسیر یا اطراف این منطقه اصلی قرار داشتند. در توصیف سفرهای ایمن، خداوند مقرر داشت: و میان آنها و شهرهایی که برکت داده بودیم، آبادی‌های آشکاری قرار دادیم؛ و شب‌ها و روزها در این آبادی‌ها با ایمنی سفر کنید. این مجموعه از آیات نشان می‌دهد که برکت الهی در این حوزه جغرافیایی، عاملی برای استقرار، امنیت و زمینه ساز هدایت جهانی بوده است.

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] سرزمین های با برکت (قرآن). در برخی آیات قرآن، عده ای از سرزمین ها مانند شام، فلسطین، مصر و وادی طور، به عنوان زمین های با برکت معرفی شده اند.
سرزمین شام، سرشار از خیر و برکات خداوند می باشد:واورثنا القوم الذین کانوا یستضعفون مشـرق الارض ومغـربها التی بـرکنا فیها... «و مشرق ها و مغرب های پر برکت زمین را به آن قوم به ضعف کشانده شده (زیر زنجیر ظلم و ستم)، واگذار کردیم؛ و وعده نیک پروردگارت بر بنی اسرائیل، بخاطر صبر و استقامتی که به خرج دادند، تحقق یافت؛ و آنچه فرعون و فرعونیان (از کاخ های مجلل) می ساختند، و آنچه از باغ های داربست دار فراهم ساخته بودند، در هم کوبیدیم!». مقصود از «الارض»، سرزمین شام و مصر است. ونجینـه ولوطا الی الارض التی بـرکنا فیها للعــلمین. «و او و لوط را به سرزمین (شام) - که آن را برای همه جهانیان پربرکت ساختیم- نجات دادیم». مقصود از «الارض»، سرزمین شام است. ولسلیمـن الریح عاصفة تجری بامره الی الارض التی بـرکنا فیها... «و تندباد را مسخر سلیمان ساختیم، که بفرمان او بسوی سرزمینی که آن را پربرکت کرده بودیم جریان می یافت؛ و ما از همه چیز آگاه بوده ایم». مقصود از «الارض التی بارکنا فیها» سرزمین شام است. وجعلنا بینهم وبین القری التی بـرکنا فیها... «و میان آنها و شهرهایی که برکت داده بودیم، آبادی های آشکاری قرار دادیم؛ و سفر در میان آنها را بطور متناسب (با فاصله نزدیک) مقرر داشتیم؛ (و به آنان گفتیم:) شب ها و روزها در این آبادی ها با ایمنی (کامل) سفر کنید». منظور از «القری التی بارکنا فیها»، سرزمین شام است.
فلسطین
فلسطین، سرزمینی با برکت معرفی شده است:واورثنا القوم الذین کانوا یستضعفون مشـرق الارض ومغـربها التی بـرکنا فیها... «و مشرق ها و مغرب های پر برکت زمین را به آن قوم به ضعف کشانده شده (زیر زنجیر ظلم و ستم)، واگذار کردیم؛ و وعده نیک پروردگارت بر بنی اسرائیل، بخاطر صبر و استقامتی که به خرج دادند، تحقق یافت؛ و آنچه فرعون و فرعونیان (از کاخهای مجلل) می ساختند، و آنچه از باغهای داربست دار فراهم ساخته بودند، در هم کوبیدیم». مقصود از «الارض» ارض شام و فلسطین است. سبحـن الذی اسری بعبده لیلا من المسجد الحرام الی المسجد الاقصا الذی بـرکنا حوله لنریه من ءایـتنآ انه هو السمیع البصیر. «پاک و منزه است خدایی که بنده اش را در یک شب، از مسجد الحرام به مسجد الاقصی - که گرداگردش را پربرکت ساخته ایم- برد، تا برخی از آیات خود را به او نشان دهیم؛ چرا که او شنوا و بیناست».
مصر
سرزمین مصر، سرشار از خیر و برکات خداوند است:واورثنا القوم الذین کانوا یستضعفون مشـرق الارض ومغـربها التی بـرکنا فیها... «و مشرق ها و مغرب های پر برکت زمین را به آن قوم به ضعف کشانده شده (زیر زنجیر ظلم و ستم)، واگذار کردیم؛ و وعده نیک پروردگارت بر بنی اسرائیل، بخاطر صبر و استقامتی که به خرج دادند، تحقق یافت؛ و آنچه فرعون و فرعونیان (از کاخهای مجلل) می ساختند، و آنچه از باغهای داربست دار فراهم ساخته بودند، در هم کوبیدیم». مراد از «مشارق الارض و مغاربها» سرزمین شام و مصر است.
وادی طور
...

جمله سازی با سرزمین های با برکت

عثمانی‌ها در سال ١٧٢۵ به حملات خود به سرزمین های ایران در قفقاز ادامه دادند. نیروهای تحت رهبری ساری مصطفی پاشا پس از یک محاصره دو روزه (۴ سپتامبر) گنجه را تصرف کردند. فرماندار ارزروم در ۵ سپتامبر قلعه لوری را که در دست گرجی ها بود فتح کرد.
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم
فال چوب فال چوب فال مکعب فال مکعب فال پی ام سی فال پی ام سی فال تماس فال تماس