تنجیز در اقرار

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] اقرار باید منجز باشد و بر اقرار معلق اثری مترتب نیست، زیرا تعلیق منافی با اقرار است.
در تعریف آن را اخبار به ثبوت حق یا دین به زیان مقر دانستیم.زیرا ثبوت فعلی شی ء با تعلیق آن بر امر دیگری، حتی امر مسلم الوقوع باطل خواهد بود. بدیهی است چنین اقراری، اقرار نافذ و الزام آور که بتواند در عالم خارج منشا آثار گردد به حساب نخواهد آمد. زیرا چنین اقراری در حقیقت، در تنافی با خود است.
نمونه
در خصوص مساله تنجیز در اقرار، در این مثال که: هرگاه مدعی چیزی را علیه دیگری ادعا کند و مدعی علیه بگوید اگر فلانی (فرد معینی) ادعای شما را تایید کرد مورد قبول من است.
← دیدگاه شیخ طوسی
بنابراین باید گفت تعلیق اقرار به هر شرطی به جهت آنکه مستلزم تحقق معلق علیه برای بمنصه ظهور رسیدن امر معلق (اقرار) می باشد؛ با اصل اقرار که حالت اخباری و جنبه بیان واقع دارد منافات و تهافت دارد. ماده ۱۲۶۸ قانون مدنی نیز صراحتا اعلام داشته است «اقرار معلق مؤثر نیست».

جمله سازی با تنجیز در اقرار

مساءله 1 - در اقرار كننده چند شرط معتبر است كه عباتند از: بلوغ وعقل و اختيار و قصد و آزاد بودن، بنابر اين اقرار كودك هر چند كه مراهق و نزديك بهبلوغ باشد و اقرار ديوانه و مكره يعنى كسى كه تهديد شده و از ترس اقرار مى كند ونيز اقرار ساهى و نائم و غافل و مستى كه عقل و اختيار از اوزايل شده و بى اختيار اقرار كرده اعتبارى ندارد.
12 داشتن نام و نان و عنوان و اطرافيان، شمارا در اقرار به حقّ و تغيير عقيده اسير نكند. (ظلمتُ نفسى و اءسلمتُ)
هرچه باشی از مقیمان در اقرار باش کاذب قایل به‌ کذب خویش صادق می‌شود
فرق ما و عامه در اقرار و ادعا، جهل آنان، و ادعاى علم از سوى ائمه ى ما - عليهمالسلام - است. على - عليه السلام - بعد از رحلت پيامبر - صلى الله عليه و آله و سلم -قرآن را جمع آورى كرد و آن را با تنزيل و تاءويل به آنان عرضه كرد، گفتند: بگذار وبرو. (115)
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم
اسرار کردن یعنی چه؟
اسرار کردن یعنی چه؟
علت یعنی چه؟
علت یعنی چه؟
فال امروز
فال امروز