فصوص الحکم در عرفان، نگاشتهی محیی الدین ابنعربی به زبان عربی، از مهمترین آثار او و برجستهترین رساله در حوزهی عرفان نظری بهشمار میرود. ابنعربی خود اعتقاد داشت که این کتاب را در رؤیایی در دههی سوم محرم سال ۶۲۷ قمری در دمشق، از دست پیامبر اکرم (ص) دریافت کرده و به فرمان ایشان مأمور به تدوین و نشر آن شده است. او نهتنها تمام جزئیات مطالب کتاب را دریافت شده از پیامبر میدانست، بلکه معتقد بود ادراکاتش دربارهی برخی مسائل کتاب، حتی در تمام عالم گنجایش ندارد، اما تنها بخشی را که مأمور به آوردن آن بوده، در این اثر گنجانده است. این کتاب در ۲۷ فص تنظیم شده و در هر فص به معارفی از مقام نبوت و ولایت یک پیامبر پرداخته است. نامهای پیامبران مطرح در کتاب ـ بهجز خالد بن سنان در قرآن و حدیث آمده و چهار فص آدمی، شیثی، موسوی و محمدی از مهمترین فصول آن هستند. فصوص الحکم از آغاز، از جنجالبرانگیزترین کتابهای جهان اسلام بوده؛ از یکسو ابنعربی و شاگردانش به تدریس آن پرداختند و از سوی دیگر، با حملات شدیدی مواجه شد. تدوین بیش از ۲۰۰ شرح و دهها ردیه، گواه حضور پیوستهی این کتاب در عرصهی عرفان و حکمت اسلامی است. از مهمترین شروح آن میتوان به آثار جندی، تلمسانی، کاشانی، قیصری و ابن ترکه اشاره کرد. همچنین بخشی از کتاب اخیراً توسط محمدعلی و صمد موحد به فارسی ترجمه و شرح شده و به چندین زبان دیگر نیز ترجمه شده است.
فصوص الحکم در فلسفه، رسالهای به زبان عربی تألیف ابونصر فارابی است که در مباحث فلسفی نگاشته شده است. این اثر مشتمل بر ۶۸ فص در زمینهی اثبات واجبالوجود و برخی صفاتش، مباحث مربوط به نفس و بخشی از سلسلهی موجودات است. اگرچه ساختار رساله مانند نوشتههای متأخر فلسفی نیست، مطالب هر فص حاوی استدلالهای دقیق منطقی و در برخی موارد همراه با آیات قرآنی است. از آنجا که این رساله علاوه بر آموزههای مشایی، بر نظریات نوافلاطونی نیز استوار است، برخی درصدد انکار انتساب آن به فارابی برآمدهاند، هرچند اغلب اسناد فلسفی صحت این انتساب را تأیید میکنند. این رساله علاوه بر چاپ سنگی در ایران، با تصحیح تحقیقی محمدحسن آل یاسین در بغداد (۱۳۹۶ قمری) منتشر شده است. همچنین شروح و ترجمههای متعددی از آن به زبانهای عربی، فارسی، آلمانی و ترکی موجود است.