نفس لوّامه به معنای نفسی است که فرد را به خاطر گناهانی که مرتکب شده و همچنین به خاطر آنچه از منافع واقعی، کمالات انسانی و درجات اخروی از دست میدهد، سرزنش میکند. این ویژگی از نشانههای ایمان است؛ زیرا اگر شخصی گناهی انجام دهد و از آن پشیمان نشود، طبق گفتهای که در روایات آمده است: کسی که از گناهی که مرتکب شده پشیمان نشود، مؤمن نیست. اما اگر فرد پشیمان شود، این به معنای آن است که نفس او به خاطر گناهی که انجام داده، خود را ملامت میکند. همچنین در روایات آمده است که مؤمن گناه خود را مانند سنگی بزرگ میبیند که از سقوط آن میترسد، در حالی که منافق گناه را همچون مگسی میداند که بر بینیاش نشسته است. به عبارت دیگر، مؤمن گناه خود را مانند صخرهای میبیند که نگران است بر او بیفتد، در حالی که کافر گناهش را همچون مگسی میبیند که بر روی بینیاش نشسته است.
نفس لوامه
لغت نامه دهخدا
نفس لوامه. [ ن َ س ِ ل َوْ وا م َ / م ِ] ( ترکیب وصفی، اِ مرکب ) نفس بسیارملامت کننده خود رابه وقوع معاصی به هدایت نور دل و این نفس صلحا و اولیا را حاصل باشد، از این سبب اﷲ تعالی او را مقسم به قسم گردانیده: لااقسم بالنفس اللوامة. ( قرآن 2/75 ). ( از غیاث اللغات ). این اصطلاح مذهبی است که عرفا و فلاسفه اسلام به کار دارند نفس انسان را در مقام تلألؤ نور قلب از غیب برای اظهار کمال آن و ادراک قوت عاقله به وخامت عاقبت و فساد احوال آن نفس لوامه گویند از جهت لوم و سرزنش بر افعال خود و این مرتبت مقدمه برای ظهور مرتبت قلب است که هرگاه نور قلبی ظاهر شود و غالب شود و سلطنت آن بر قوای حیوانیه آشکار گردد یعنی تسلط پیدا کند و نفس مطمئن شود نفس مطمئنه گویند. ( از فرهنگ علوم عقلی ص 598 ) ( از اکسیرالعارفین ص 306 ). رجوع به مصباح الهدایة ص 59 شود.
فرهنگ فارسی
دانشنامه آزاد فارسی
رجوع شود به:نفس
دانشنامه اسلامی
[ویکی فقه] «نفس لوّامه» عبارت است از نفسی که صاحب خود را بر گناهی که از او صادر شده و بر آنچه از منافع حقیقی و کمالات انسانی و درجات اخروی از او فوت می شود، ملامت می نماید.
«نفس لوّامه» عبارت است از نفسی که صاحب خود را بر گناهی که از او صادر شده و بر آنچه از منافع حقیقی و کمالات انسانی و درجات اخروی از او فوت می شود، ملامت می نماید. و این از علایم ایمان است که اگر از شخص گناهی صادر شود و پشیمان نگردد، به حکم: «مَنْ لَمْ یَنْدُمْ عَلی ذَنْبٍ ارْتَکَبَهُ فَلَیْسَ بِمُؤْمِنٍ»؛ (این عبارت برگرفته از روایات است و خودش لفظ روایت نیست؛ رجوع شود به )«کسی که پشیمان نشود از گناهی که مرتکب شده، مؤمن نیست»و اگر پشیمان شود، لازمه آن، ملامت و سرزنش نفس است بر گناهی که از او صادر شده است. و نیز در روایت است: مؤمن گناه خود را مانند صخره و سنگ بزرگی می بیند که می ترسد بر او فرود آید، و منافق گناه را مثل مگسی می بیند که بر بینی او نشسته باشد. «اِنَّ الْمُؤْمِنَ لَیَریٰ ذَنْبَهُ کَاَنَّهُّ صَخْرَةٌ یَخافُ اَنْ تَقَعَ عَلَیْهِ، وَاِنَّ الْکافِرَ یَری ذَنْبَهُ کَاَنَّهُ ذُبابٌ مَرَّ عَلی اَنْفِهِ». («مؤمن گناه خود را مانند صخره می بیند که می ترسد بر روی او بیفتد و کافر گناه خود را مگسی می بیند که بر روی بینی اش بخورد و بگذرد»)