جاودانگی، نامیرایی یا انوشگی به معنای زندگی ابدی و رهایی از مرگ است؛ وجودی بیپایان. این مفهوم به دوران اساطیری برمیگردد که در آن مردم خدایان خود را بیمرگ میدانستند. برخی از گونههای جانوری ممکن است از نوعی نامیرایی زیستی برخوردار باشند. برخی دانشمندان، آیندهپژوهان و فلاسفه درباره جاودانگی بدن انسان نظریههایی ارائه دادهاند. برخی از آنها بر این باورند که ممکن است در چند دهه اول قرن ۲۱، جاودانگی انسان به واقعیت بپیوندد. گروهی دیگر معتقدند که ادامه زندگی در کوتاهمدت هدفی دستیافتنی است و نامیرایی به موفقیتهای بیشتر در تحقیقات بستگی دارد. عدم پیری میتواند نامیرایی بیولوژیکی را برای انسان فراهم کند، اما در برابر بیماری یا آسیب جسمی آسیبپذیر است. اگر امکان بارگذاری ذهن وجود داشته باشد، این مشکل میتواند حل شود. اینکه این فرایند داخلی در سالهای آینده به تحقق برسد، بهویژه به تحقیقات و بهویژه تحقیقات نورون در زمینه جاودانگی داخلی از طریق یک رده سلولی جاودانه بستگی دارد و شاید در مورد دوم، هدفی در انتظار تحقق باشد.

جاودانگی
لغت نامه دهخدا
فرهنگ عمید
دانشنامه آزاد فارسی
جاودانگی (immortality)
(یا: خُلودِ نفس؛ نامیرندگی؛ زندگی ابدی) نامیراییِ روح پس از مرگ جسم. اعتقاد به اصل جاودانگی در بسیاری از دین ها مشترک است اما در فرهنگ های گوناگون صورت های مختلفی به خود می گیرد که دامنه اش از فنای غایی روح تا بقای نهایی آن و رستاخیز جسم گسترده است. در آیین هندو، هدف غایی شخص را جذب شدن در «جان جهان۱» (آتمن) دانسته اند. از نظر این آیین هدف غایی روح جاودانگی نیست، بلکه رهایی از چرخۀ باززایی هاست و این رهایی را در دین هندو مُکشا و در دین بودا نیروانا می نامند. پس آیین بودا۲ اساس را بر «نیروانا۳» قرار می دهد، یعنی بر حالت رستگاری کاملی که از فنای کامل شخصیت حاصل می شود. در دین مصر باستان، ورود به زندگی جاوید منوط به نتایج امتحانی بود که خداوند دربارۀ شایستگی های زندگی هر فرد به عمل می آورد. در دین قدیم یونانیان وعده داده می شد که سایه ای از زندگی بر روی زمین در ناحیه ای از زیرزمین موسوم به هادِس۴ ادامه خواهد یافت. فیلسوفانی مانند سقراط و افلاطون به جاودانگی روح اعتقاد داشتند. چینی ها اسطوره های فراوانی دارند دربارۀ انسان هایی که با اعمال محبت آمیز و ایثارگرانه خود به جاودانگی دست یافته اند. در مسیحیت، اسلام و در یهودیت، جاودانگی موعود در اصل به روح مربوط می شود. دو دین نخست از این لحاظ با یهودیت تفاوت دارند که معتقدند پس از رستاخیز جسم و داوری عمومی دربارۀ تمامی نوع بشر، جسم از نو با روح وحدت می یابد تا پاداش یا کیفر بیند. در معادشناسیِ۵ یهودی، رستاخیز روح با ظهور مسیح روی خواهد داد، اگرچه اتحاد مجدد جسم و روح فقط در مدت عصر مسیحایی۶ خواهد پایید و آن گاه روح به آسمان بازخواهد گشت.
دانشنامه اسلامی
خداوند در قرآن کریم به ابدی و ازلی بودن خویش و جاودانگی بهشت و عالم آخرت و اسلام، که دینی همیشگی برای همه انسان هاست و ابدی نبودن دنیا و قرآن با جامعیت آن و معجزات الهی اشاره فرمودند.
واژه های مترادف
در این مدخل از واژه های «ابدا»، « خلد »، «بقی»، «قیم» و مشتقات آنها و جمله «ما لکم من زوال» و مانند آن همراه با قراین استفاده شده است.
عناوین مرتبط
جاودانگی آخرت (قرآن)؛ جاودانگی اسلام (قرآن)؛ جاودانگی خدا (قرآن)؛ جاودانگی لعن خدا (قرآن)؛ جاودانگی کرامت خدا (قرآن)؛ جاودانگی صفات خدا (قرآن)؛ جاودانگی رحمت خدا (قرآن)؛ جاودانگی جلال خدا (قرآن)؛ جاودانگی دنیا (قرآن)؛ جاودانگی دین توحید (قرآن)؛ جاودانگی قرآن (قرآن)؛ منشأ جاودانگی (قرآن)؛ میل به جاودانگی (قرآن).