رباعی یا چهارگانه از قالبهای شعر فارسی است که به آن ترانه و چارانه نیز گفته میشود. این قالب را میتوان تنها فرم کاملاً فارسی در شعر دانست که در چهار مصراع سروده میشود. در چهارگانه، مصراعهای اول، دوم و چهارم همقافیه هستند و قافیهدهی در مصراع سوم اختیاری است. این قالب علاوه بر زبان فارسی، در ادبیات برخی زبانهای دیگر مانند عربی و اردو نیز مورد استفاده قرار گرفته است. عطار نیشابوری با سرودن نزدیک به ۴۷۰۰ بیت در کتاب مختارنامه، رکورددار بیشترین تعداد ابیات در این قالب به شمار میرود.
دربارۀ منشأ آن دو روایت اصلی در متون تاریخی ثبت شده است. بر پایۀ روایت نخست، رودکی را مبتکر این سبک به شکل کنونی میدانند و گفته میشود او وزن این قالب را از ترانۀ کودکانی الهام گرفته که هنگام گردوبازی میخواندند: «غلتان غلتان همیرود تا بن گو». در روایت دوم، یعقوب لیث صفاری در میدان شهر جوانی را میشنود که همین ترانه را میخوانده و سپس به شاعران دربار دستور میدهد تا قالبی بر این اساس ابداع کنند.
از دو بیت یا چهار مصراع تشکیل میشود. در دورۀ نخست، شاعران به رباعیهای چهارقافیه تمایل داشتند، اما از سدۀ ششم هجری، شکل سهقافیۀ آن رواج یافت. کتاب بدایعالافکار رباعی را بر پایۀ بحر هَزَج توصیف کرده و اشاره میکند که اگر مصراع سوم نیز همقافیه باشد، رباعی را «مُصَرَّع» و در غیر این صورت «خَصی» مینامند. این قالب بهعنوان یکی از اصیلترین فرمهای شعر فارسی، همواره جایگاه ویژهای در ادبیات ایران داشته است.