واژه «بیع» در زبان عربی به معنای فروش و دادوستد است و در زبان فارسی نیز همین معنا را حفظ کرده است. در اصطلاح فقهی و حقوقی، این کلمه به قراردادی گفته میشود که بهموجب آن، مالکیت مالی در برابر عوضی معلوم (معمولاً پول) از فردی به فرد دیگر منتقل میشود. بنابراین، هر معاملهای که در آن مالی فروخته و در مقابل آن چیزی دریافت شود، نوعی بیع محسوب میشود.
در فقه اسلامی، بیع یکی از مهمترین عقود معین به شمار میآید و شرایط صحت آن با دقت در منابع شرعی و حقوقی بیان شده است. از جمله شرایط اساسی آن میتوان به رضایت طرفین، معلوم بودن عوض و معوض، و قابلیت تملک و تسلیم مبيع اشاره کرد. بيعی که یکی از این شرایط را نداشته باشد، ممکن است باطل یا غیرنافذ محسوب شود. این دقت در تعریف و شرایط، بهدلیل اهمیت فراوان بیع در روابط اقتصادی و اجتماعی مسلمانان است.