الهاء

لغت نامه دهخدا

الهاء. [ اِ ] ( ع مص ) مشغول کردن. ( تاج المصادر بیهقی ) ( ترجمان علامه تهذیب عادل ). مشغول کردن بازی کسی را از چیزی: اَلْهاه ُ اللعب عن کذا؛ شغله. ( از اقرب الموارد ). مشغول داشتن. ( کشف الاسرار ج 10 ص 596 ). بازی کنانیدن و مشغول کردن. ( منتهی الارب ). در بازی آوردن. بطرب آوردن.سرگرم کردن: الهیکم التکاثر. ( قرآن 1/102 )؛ یعنی مشغول داشت شما را نبرد کردن با یکدیگر به انبوهی. ( کشف الاسرار ج 10 ص 596 ). || گذاشتن کاری را بعجز. ( منتهی الارب ). ترک کردن کاری بسبب ناتوانی. ( از اقرب الموارد ). || مشغول شدن به سماع سرود. ( منتهی الارب ). یقال: الهی الرجل؛ به شنیدن غنا سرگرم شد. ( از اقرب الموارد ). || گندم و جز آن در دهان آسیا افکندن. ( تاج المصادر بیهقی ). خورش دادن آسیا را. یقال: الهیت فی الرحی. ( منتهی الارب ).

فرهنگ معین

(اِ ) [ ع. ] (مص م. ) مشغول کردن.

ویکی واژه

مشغول کردن.

جمله سازی با الهاء

💡 و قیل: معناه کافّا للنّاس تکفّهم عمّا علیه من الکفر و تدعوهم الی الاسلام و الهاء فیه للمبالغة، بَشِیراً بالجنّة لمن آمن، «و نذیرا من النار لمن کفر، وَ لکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ یعنی اهل مکة لا یَعْلَمُونَ لا یصدّقون.

💡 فقال: الَّذِینَ یُظاهِرُونَ مِنْکُمْ مِنْ نِسائِهِمْ قرأ ابن عامر و ابو جعفر و حمزة و الکسائی بفتح الیاء و الهاء و تشدید الظاء و الالف بعدها، و قرأ عاصم یظاهرون بضم الیاء و تخفیف الظاء مع الالف و کسر الهاء و قرأ الآخرون یظّهّرون بفتح الیاء و تشدید الظاء و الهاء من غیر الالف، و معنی الجمیع واحد. یقال: ظاهر و تظاهر و اظّاهر و اظّهّر.

💡 و یحتمل ان تکون الهاء راجعة الی الرسول، تأویله لیظهر محمدا علی اهل الدین کلّه و قیل لیطلع محمدا علی کل الفرائض فیکون ظاهرا له کاملا، وَ کَفی‌ بِاللَّهِ شَهِیداً لنبیه و شهادته له ما آتاه من المعجزات و قیل وَ کَفی‌ بِاللَّهِ شَهِیداً علی انه نبی صادق فیما یخبر.

💡 باقی فرّاء «یَلْقاهُ» خوانند بفتح یا و سکون لام و تخفیف قاف، و الوجه انّه من لقی الذی یتعدّی الی مفعول واحد، تقول: لقی فلان الشی‌ء و الهاء ضمیر المفعول به، یعنی کتابا یلقاه بعینه و یقرءوه بلسانه نامه‌ای که آن را بیند، «مَنْشُوراً» غیر مطوی لیمکنه قراءته میگوید آن را گشاده بیند و گشاده در دست او داده آید تا خواندن آن او را ممکن گردد، و «مَنْشُوراً» بر هر دو قراءت نصب علی الحال باشد.

💡 أَنْعاماً فَهُمْ لَها مالِکُونَ ضابطون قاهرون، ای لم نخلق الانعام وحشیّة نافرة من بنی آدم لا یقدرون علی ضبطها بل هی مسخّرة لهم، و هی قوله: وَ ذَلَّلْناها لَهُمْ سخّرناها لهم، فَمِنْها رَکُوبُهُمْ الرکوب و الرکوبة ما یرکب من الإبل، و کذلک الحلوب و الحلوبة ما یحلب منها بالهاء و بحذف الهاء قیل: الرکوب جمع و الرکوبة واحد. وَ مِنْها یَأْکُلُونَ ای سخّرناها لهم لیرکبوا ظهرها و یأکلوا لحمها.

بی عرزه یعنی چه؟
بی عرزه یعنی چه؟
باوانم یعنی چه؟
باوانم یعنی چه؟
فال امروز
فال امروز