تشبیه و تعطیل

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] مشبهه به ظواهر قرآن استناد کرده و خداوند متعال را به موجودات مادی تشبیه کرده اند ولی معطله خدا را غیر قابل شناخت دانسته و راه شناخت خدا را بسته اند.
برخی فرقه های مسلمانان برای شناخت خدا، ظواهر آیات قرآن کریم را برگرفته و او را به موجودات مادّی شبیه کرده اند و برای خداوند متعال، صفات جسمانی پنداشته اند. اینان را «مشَبِّهَه» یا «مُجَسِّمَه» نام نهاده اند.
معطَّله
در برابر مشبهه، برخی دیگر برای اینکه به وادی تشبیه و تجسیم نغلطند، به کلّی امکان شناخت خداوند را رد کرده اند و بر آن رفته اند که عقل آدمی را توان دست یابی به هیچ گونه شناختی از ذات و صفات خداوند نیست و بدین سان عقل را در شناخت خدا تعطیل کرده اند. بنابراین دیدگاه، درباره خداوند، تنها باید سر تسلیم و تعبّد فرود آورد و به تحقیق و تفکّر پشت کرد و حتی پرسیدن در این عرصه، گناه و بدعت و حرام است. اشاعره و حنابله - که خود را « اهل حدیث » می خوانند- هواخواه این نظریّه اند
دیدگاه شیعه
نظریّه شیعه، هیچ یک از این دو نظریّه را برنمی تابد؛ نه از گذر تشبیه به شناخت خداوند رو می کند و نه دست عقل آدمی را به کلّی از آن کوتاه می داند عقل انسان می تواند به مسائل کلّی شناخت خداوند راه یابد و به ویژه در اثبات وجود خداوند، تنها راه را عقل و روش عقلانی می شمارد. در نظر عارفان، هر چند شناخت خدا دست یافتنی است، تنها راه مطمئن، راه تصفیه باطن و سیر و سلوک قلبی است. عارفان، عقل و برهان عقلی را ناکارآمد نمی دانند؛ بلکه راه دل را از آن کارآمدتر می دانند و بر آن ترجیح می دهند.بنابر این نظریّه، دستاورد کوشش های عقلانی، از حدّ مفاهیم پا فراتر نمی نهد؛ امّا معرفت افاضی- که عرفان با خود می آورد- بسی پیش تر می رود و به «وصول» می انجامد. معرفت استدلالی عقل را ارضا می کند؛ امّا معرفت افاضی، همه وجود آدمی را برمی انگیزد و شور می آفریند و تقرب می آورد. البته ترجیح راه دل بر راه عقل و برهان بیهوده است؛ زیرا هر یک از این دو مکمل دیگری است.
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم
فال تماس فال تماس فال اوراکل فال اوراکل فال عشقی فال عشقی فال نخود فال نخود