امور تربیتی در مدارس

دانشنامه اسلامی

[ویکی اهل البیت] این صفحه مدخلی از فرهنگنامه نهادهای انقلاب اسلامی است
اداره ی کل امور تربیتی یکی از ادارات وزارت آموزش و پرورش است که از سال ۱۳۵۰ به عنوان یک واحد ویژه برای مدیریت و ارائه ی خدمات فوق برنامه، مکمل، امور مشاوره و هدایت تحصیلی با همین عنوان در ساختار معاونت آموزشی وزارت آموزش و پرورش تشکیل گردید، اما در سال ۱۳۵۴ به حوزه ی معاونت تازه تأسیس امور اجتماعی و رفاه منتقل شد.
این اداره کل به طور عمده متکفل فعالیت های «فوق برنامه» از قبیل: سرودها، برنامه های تفریحی، اردوها و سایر فعالیت های غیررسمی آموزش و پرورش بوده است. بدیهی است با تغییر نظام ارزشی حاکم بر آموزش و پرورش، دگرگونی اساسی در اهداف، برنامه ها و نیروهای انسانی، این بخش اجتناب ناپذیر بود.
با پیروزی انقلاب، مقدمات ساماندهی امور فوق برنامه و مکمل و توجه به گسترش فرهنگ انقلاب و ارزش های آن در دستور کار مسئولان وقت آموزش و پرورش قرار گرفت و مسئولیت های جدیدی برای مربیان پرورشی و یا افراد شاغل در این حوزه پیش بینی شد که علاوه بر موارد مذکور، امور حراست، گزینش و تبلیغات دینی و انقلابی نیز به طور نانوشته از وظایف آنان قلمداد می شوند. (علاءالدین کیا، ۳۸)
پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در ۸/۱۲/۱۳۵۷ مدارسی که با وقوع انقلاب تعطیل شده بود، مجدداً بازگشایی شدند. در پی آن افرادی برای معرفی انقلاب اسلامی به مدارس اعزام شدند و ضمن برگزاری مراسم متعدد، دانش آموزان را با اهداف و برنامه های انقلاب اسلامی آشنا کردند. این عده بعدها در مدارس «مربیان امورتربیتی» لقب گرفتند. به دنبال آن با همت شهیدان رجائی و باهنر، مجموعه ی مذکور «نهاد امور تربیتی» نامگذاری شد. (نشریه ی نگاه، شماره ۱۴۷، اسفند ۱۳۷۸)
در سال ۱۳۵۹ و به ابتکار شهید رجائی این اداره کل به معاونت امور اجتماعی و پرورش ارتقا یافت و سپس با عنوان «پژوهش و نیروی انسانی» به فعالیت در زمینه ی تربیتی دانش آموزان پرداخت.
در سال ۱۳۶۴ ساختار جدید امور تربیتی با ارتقای آن به سطح معاونت وزیر توسط سازمان امور استخدامی کشور تصویب شد و به مرحله ی رسمی و مستقل درآمد. این تغییر را می توان نقطه ی عطفی در سطح فعالیت های امور تربیتی دانست؛ زیرا برنامه های این نهاد در سطح کلاس ها و مدارس از حد فوق برنامه فراتر رفت و طی چند سال بعد گستره ای از برنامه ها، از قبیل مشاوره ی تربیتی، ورود به متن ساعات درسی و فعالیت های فوق برنامه ی درون و بیرون مدرسه، تربیت بدنی و تندرستی، فعالیت های فرهنگی و هنری، اردویی و مشاوره و تحقیق، تغذیه و بهداشت و... را در درون و بیرون از سازمان مدرسه دربرمی گرفت.
همزمان با این تغییر و به بیان دیگر ارتقای ساختار، ردپای دو جهت گیری در فعالیت های حوزه ی پرورشی مدارس قابل تشخیص بوده است: # اقدام برای درگیرکردن سایر عناصر مدرسه از قبیل: مدیر، معلم در امور تربیتی به مربی تربیتی در قالب «ستادهای تربیتی».
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم
فال ابجد فال ابجد فال تاروت فال تاروت فال پی ام سی فال پی ام سی فال تک نیت فال تک نیت