اتاقک خلبان

اتاقک خلبان

کاکپیت بخش جلویی هواپیماست که خلبان از آنجا هدایت هواپیما را بر عهده دارد. در بیشتر هواپیماهای امروزی، این بخش سرپوشیده طراحی شده است، به‌جز تعداد محدودی از هواپیماهای سبک. در اتاقک خلبان، ابزارها و دستگاه‌های کنترلی روی یک پنل قرار گرفته‌اند که خلبان به کمک آن‌ها عملیات هدایت هواپیما را انجام می‌دهد. همچنین، در هواپیماهای مسافربری، این اتاقک به وسیله یک درب از کابین مسافران جدا می‌شود. پس از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، شرکت‌های هواپیمایی بزرگ تدابیر امنیتی بیشتری برای محافظت از اتاقک خلبان در برابر دسترسی غیرمجاز اتخاذ کردند.

اولین هواپیمای مجهز به کابین سرپوشیده، آورو تایپ اف بود که در سال ۱۹۱۲ ساخته شد. تا اواسط دهه ۱۹۳۰، اکثر جنگنده‌ها دارای اتاقک خلبان روباز بودند، اما از آن زمان به بعد، طراحی اتاقک سرپوشیده به استاندارد تبدیل شد. یکی از دلایل اصلی استفاده نکردن از کابین‌های سرپوشیده در هواپیماهای دو دهه نخست قرن بیستم، محدودیت‌های مربوط به مواد سازنده پنجره‌ها بود. پیش از ورود ماده پرسپکس در سال ۱۹۳۳، پنجره‌ها یا از شیشه‌های ایمن و سنگین ساخته می‌شدند یا از نیترات سلولز که سریع زرد شده و بسیار آتش‌زا بود. با وجود این مشکلات، در میانه دهه ۱۹۲۰ بسیاری از سازندگان هواپیما اقدام به استفاده از کابین‌های سرپوشیده کردند. از جمله نخستین هواپیماهای مجهز به اتاقک خلبان سرپوشیده می‌توان به فوکر سه موتوره در سال ۱۹۲۴، یونکرس و۳۴ در سال ۱۹۲۶، فورد سه موتوره در همان سال، لاکهید وگا در سال ۱۹۲۷ و روح سنت لوییس اشاره کرد.

فرهنگستان زبان و ادب

{cockpit} [حمل ونقل هوایی] اتاقکی در هواپیما که خلبان و دستیارانش در آن مستقر می شوند

دانشنامه عمومی

اتاقک خلبان یا کاکپیت ( انگلیسی: cockpit ) بخشی از هواپیما است که معمولاً در جلوی هواپیما قرار دارد و خلبان در آن هواپیما را کنترل می کند. به غیر از چند نوع هواپیمای سبک همهٔ اتاقک های خلبان امروزی سرپوشیده هستند. اتاقک خلبان هواپیما دارای دستگاه های هدایت پرواز است که بر روی پنلی نصب شده اند و به وسیلهٔ این ابزارآلات خلبان هواپیما را کنترل می کند. در هواپیماهای مسافربری اتاقک خلبان به وسیلهٔ یک درب از کابین مسافران جدا می شود. پس از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ همهُ شرکت های هواپیمایی بزرگ اتاقک خلبان هواپیماهایشان را در برابر دسترسی هواپیماربایان ایمن تر نموده اند.
هواپیمای آورو تایپ اف نخستین هواپیمای دارای کابین سرپوشیده بود که در سال ۱۹۱۲ ساخته شد. تا میانهٔ دههٔ ۱۹۳۰ بیشتر جنگنده ها دارای اتاقک خلبان روباز بودند، ولی از میانهٔ این دهه به بعد اتاقک های خلبان سرپوشیده معمول گشت. مهمترین علت نداشتن اتاقک خلبان سرپوشیده در هواپیماهای دو دههٔ نخست سدهٔ بیستم موادی بود که پنجره ها از آن ساخته می شد. پیش از به کارگیری پرپکس در سال ۱۹۳۳ پنجره ها یا از شیشهٔ ایمن ساخته می شد که سنگین بود یا از نیترات سلولز که به سرعت زرد می شد و بسیار قابل اشتعال بود. در میانهٔ دهه ۱۹۲۰ بسیاری از سازندگان هواپیما برای نخستین بار آغاز به به کار بردن اتاقک های خلبان سرپوشیده کردند.
فوکر سه موتوره در سال ۱۹۲۴، یونکرس و۳۴ در سال ۱۹۲۶، فورد سه موتوره در سال ۱۹۲۶، لاکهید وگا در سال ۱۹۲۷ و روح سنت لوییس نخستین هواپیماها با اتاقک خلبان سرپوشیده بودند.
واژهٔ کاکپیت از واژهٔ cockpit در زبان انگلیسی گرفته شده است. این واژه از اواخر سدهٔ شانزدهم میلادی در زبان انگلیسی پدیدار شد که از دو واژهٔ cock + pit تشکیل شده و به چاله ای گفته می شد که خروس جنگی ها را در آن به جان هم می انداختند. این اصطلاح در سال ۱۹۱۴ میلادی برای هواپیما به کار برده شد.
اتاقک خلبان (فیلم). «اتاقک خلبان» ( انگلیسی: Cockpit ( film ) ) فیلمی در ژانر کمدی است که در سال ۲۰۱۲ منتشر شد.

ویکی واژه

اتاقکی در هواپیما که خلبان و دستیارانش در آن مستقر می‏شوند.

جمله سازی با اتاقک خلبان

پس از پرواز دومین پیش نمونهٔ لانکاستر سفارش‌های بعدی منچستر به نفع لانکاستر لغو شد. طراحی منچستر و لانکاستر بسیار شبیه همدیگر بود و هر دو دارای اتاقک خلبان گلخانه‌ای، دماغهٔ برجکدار و دم دوقلو بودند.
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم
فال تاروت فال تاروت فال راز فال راز فال مارگاریتا فال مارگاریتا فال اعداد فال اعداد