دانشنامه عمومی
قتادة بن ادریس. قَتاده بن ادریس زیدی علوی ( ۱۱۱۵ - ۱۲۲۱ ) فرمانروای حجاز ( شریف مکه ) از ۱۲۰۱ تا ۱۲۲۰م، بنیان گذار دولت قتادیان و شاعر عربی حجازی بود.
قتادة بن ادریس. قَتاده بن ادریس زیدی علوی ( ۱۱۱۵ - ۱۲۲۱ ) فرمانروای حجاز ( شریف مکه ) از ۱۲۰۱ تا ۱۲۲۰م، بنیان گذار دولت قتادیان و شاعر عربی حجازی بود.
[ویکی فقه] ابوعزیز قتادة بن ادریس امیر مکه، از اشراف حسنی و سرسلسله آل قتاده است.
ابوعزیز قتادة بن ادریس بن مطاعن/ مظاعن، ملقب به نابغه، با ۱۵ واسطه به امام حسن مجتبی علیه السّلام نسب می رساند. مادرش نیز از اشراف حسنی از خاندان هواشم، طبقه سوم اشراف حاکم بر مکه، بود. محل تولد را قریه علقمیه در ینبع دانسته اند. وی در کودکی به حفظ قرآن و آموختن حدیث پرداخت. در منابع از زندگی او تا امارتش بر مکه، گزارشی در دست نیست.
وفات
ابوعزیز در ذی حجه سال ۶۱۷ق. در حدود ۹۰ سالگی پس از حدود ۲۰ سال حکمرانی بر مکه به دست فرزندش حسن کشته شد. اما برخی این گزارش را نقد کرده اند. او خانه خود را که در پایین مکه بود و امروز به «حی مسفله» شناخته می شود، وقف فقرای متاهل عرب کرد و شرط نمود که در صورت انقراض آنان، آن خانه به مساکین و فقیران و در راه ماندگان مسلمان اختصاص یابد. وکیل او در این وقف، ربیع بن عبدالله ماردینی بود.
فرزندان ابوعزیز
در شمار فرزندان ابوعزیز اختلاف است. نسل او به واسطه نه تن از فرزندانش حسن و راجح ادامه یافت که برخی از ایشان بر مکه حکمرانی یافتند. اینان به «آل قتاده» شهرت دارند و از طبقه چهارم اشراف حسنی مکه شمرده می شوند.
صفات اخلاقی
...
💡 آنگاه هيكل مى افزايد: ((آيا خواننده گمان مى كند كه اين مرد انصارى - يعنى ابو قتاده -از خشم خليفه جا خورد و ساكت شد؟ نه ! او فوق العاده نسبت بهعمل خالد معترض بود. بدين لحاظ، عمر خطّاب را ملاقات نمود و داستان را براى او همنقل كرد، و خالد را در شكل مردى كه هواى نفسش بر وظيفه دينيش غلبه يافته بود وبخاطر ارضاى نفس خويش، فرمان خدا را مورد اهانت قرار داده است، ترسيمكرد!(213).
💡 تسبيحى كه در آيه ذكر شده مطلق است و از جهت لفظ دلالتى ندارد كه مقصود از آننمازهاى واجب يوميه باشد كه بعضى از مفسرين گفته اند و يا مطلق نماز باشد كهبعضى به تبعيت از روايتى كه از بعضى از قدما مانند قتاده و غيرهنقل شده بر آن اصرار ورزيده اند؟.
💡 در مجمع البيان است كه بعضى گفته اند: اين سوره در باره يهودنازل شده كه گفته بودند: عده ما از جمعيت بنى فلان و بنى فلان و بنى فلان بيشتراست، و خلاصه ما از همه اين سه قبيله نيرومندتريم، همين معنا آنان را به خودمشغول كرد تا گمراه از دنيا رفتند - نقل از قتاده.
💡 قتاده مى گويد: من وقتى سلاح را براى عمويم آوردم او كه پيرمردى بود كه هنوزتمايلى به جاهليت داشت و من اسلام او را خالص نمى دانستم، وقتى سلاح را ديد گفت:اى برادر زاده اين سلاح را من در راه خدا دادم من آن وقت فهميدم كه اشتباه كرده ام و اسلام اواسلامى صحيح بوده 0