جواهر السلوک فی امر الخلفاء و الملوک

دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] «جواهرالسلوک فی امرالخلفاء و الملوک» تألیف ابنایاس حنفی مورخ مصری قرن نهم است. این اثر خلاصهای از تألیفات دیگر او و بویژه بدائع الزهور است با این توضیح که در آن مطالبی جدیدی را نیز افزوده که در کتاب مذکور نیامده است. همچنین برخی از تواریخ ذکر شده در تصنیفات قبلی را تصحیح کرده است. این کتاب منبع مهمی برای محققین علوم انسانی است؛ چراکه مشتمل بر علم تاریخ، جغرافیا، فلسفه، فقه، حدیث، ادب، طب، نجوم و... است.
کتاب دارای تبویب و فصل بندی خاصی نیست و همانند سفرنامه ها حوادث و اتفاقات را به صورت سلسله وار گزارش کرده است.
در این اثر احوال سلاطین مصر و وابستگان آنان، شرح رفت و آمدها و مسافرتهای آنان، احوال رجال دولت و ارباب امور، رفت و آمد سفیران، تأسیس و افتتاح بناها، وفیات اعیان، کاهش و افزایش آب رود نیل، وضع نرخها و ارزانی و گرانیهای فوق العاده، کمبود یا فراوانی اجناس و امتعه در قاهره، بروز بیماریهای مهلک و همه گیر چون طاعون، رخدادهای طبیعی چون زلزله ها و توفانها و ظهور ستاره های دنباله دار و مرگهای عجیب و تولدهای نادر بیان شده است.
در حقیقت تلاش تاریخی ابنایاس پیش از هر چیز متمرکز بر عصری بود که در آن زندگی می کرد. او عنایت خاصی به تدوین حوادث و به ویژه حوادث سالهای پیش از فتح عثمانی بود. پس از آن به حوادث خود فتح و سالهای پس از آن تا زمان وفات در سال 930ق1523/م می پردازد.
او اخبار مصر و احوال آن و تواناییهای آن و اسرار دفاعی و در مقابل اضطرابات و ضعف و قصور و کمبود سلاح در زمان سلیم اول که در زمان حکومتش ابن عثمان به تملک مصر طمع کرد را، به تفصیل آورده است.

جمله سازی با جواهر السلوک فی امر الخلفاء و الملوک

634-(( تاريخ الخلفاء )) سيوطى، ص 357 در آنجا آمده است كه: ابن طيفوربيمار شد و او را با همان تيغ زهرآلود فصد كردند و در نتيجه بلافاصله مرد.
كيفيت كشته شدن ((معتز))به گونه هاى ديگر نيزنقل شده است. (ر.ك: تاريخ الخلفاء، ص 360 و مروج الذهب، ج 4، ص 178). برراىاطلاع بيشتر از تسلط و نفوذ تركان ر.ك: تاريخ الاسلام، ج 3، ص ‍ 1-25، البابالاول، عصر نفوذ الاتراك.
353- الصواعق المحرقه / 19 چاپ مصر + تاريخ الخلفاء / 16، چاپ پاكستان.
سيوطى نيز در كتاب تاريخ الخلفاء، آنجا كه روايات ابوبكر را مى شمارد، مىنويسد: بيست و نهم، حديث لا نورث ما تركنا صدقة است (492).
331- معارفت ابن قتيبه 352 تاريخ طبرى 4 / 384 التنبيه و الاشراف 265كامل 4 / 125 تاريخ الخلفاء 210
28-پيامبر فرمود: (لاعطين الراية غدا رجلا يفتح اللّه على يديه يحب اللّه و رسولهو يحب الله و رسوله )، تاريخ الخلفاء، ص 167.
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم
خوار یعنی چه؟
خوار یعنی چه؟
تحریک یعنی چه؟
تحریک یعنی چه؟
فال امروز
فال امروز