تفسیر ابی الجارود

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] تفسیر ابی الجارود (تفسیر امام باقر (علیه السّلام)، منسوب به امام محمد باقر (علیه السّلام) (۵۷ - ۱۱۴ ق) ابن ندیم در الفهرست این تـفسیر را به عنوان نخستین تفسیر در کتب تفاسیر ذکر می کند و آن را از تصانیف حضرت باقر (علیه السّلام) می داند که حضرت (علیه السّلام) آنرا برای ابی الجارود املاء فرموده اند.
نـام ابی الجارود زیاد بن منذر (م ۱۵۰) است وی در حال تولد نابینا بود و از اصحاب سه تن از ائمه اطهار (علیهم السّلام) حضرت علی بن الحسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد (علیهم السّلام) بوده است. او مؤسس فرقه زیدیه جارودیه است. ظـاهرا حضرت باقر (علیه السّلام) در ایام استقامت او و قبل از گرایش وی به زیدیه این تفسیر را بر وی املاء فرموده اند.
طرق نقل تفسیر
راوی ایـن تـفسیر از ابی الجارود در طریق شیخ الطائفه شیخ طوسی و ابوالعباس نجاشی، ابوسهل کثیر بن عیاش قطان است و او از روات ضعیف می باشد.ولی علی بن ابراهیم بن هاشم قمی که این تفسیر را در تفسیر خود (که به چاپ رسیده است) به اسـناد از ابی بصیر یحیی بن ابی القاسم اسدی (م ۱۵۰ ق) روایت کرده که به توثیق او تصریح شده است و او از ابی الجارود روایت می کند.آقابزرگ تهرانی در الذریعه این تفسیر را تحت عنوان تفسیر ابی الجارود ذکر می کند سپس تحت عـنوان تفسیر الامام الباقر (علیه السّلام) یاد کرده و سید حسن صدر در تاسیس الشیعه تحت عنوان تفسیر ابوجعفر الباقر (علیه السّلام) ثبت کرده است.

جمله سازی با تفسیر ابی الجارود

قمى گفته است: در روايت ابى الجارود از امام باقر (عليه السلام ) آمده كه: درذيل جمله (سرابيلهم من قطران ) فرموده: قطران مس ‍ داغ شده است كه از شدت حرارتآب شده باشد، همچنان كه خداى عز و جل فرموده: و (تغشى وجوههم النار) يعنى آن مس‍ گداخته جامه آنها مى شود و آتش دلهايشان را مى پوشاند.
و در تفسير قمى در روايت ابى الجارود از امام ابى جعفر(عليه السلام ) آمده كه در معناىجمله (قل ما يعبوا بكم ربى لو لا دعاوكم ) فرموده: يعنى پروردگار من با شما چهمعامله كند؟ با اينكه او را تكذيب كرديد و به زودى گريبانگيرتان خواهد شد.
و در تفسير قمى در ذيل آيه (و الذين جاهدوا فينا لنهدينهم سبلنا و ان الله لمعالمحسنين ) گفته: در روايت ابى الجارود از ابى جعفر (عليه السلام ) آمده كه فرمود:اين آيه درباره آل محمد (صلى الله عليه و آله و سلم ) و شيعيان ايشان است.
و نيز در آن كتاب در روايت ابى الجارود از امام باقر (عليه السلام ) آمده كه درذيل آيه (فمن يعمل مثقال ذره خيرا يره )، فرمود: اگر ازاهل آتش باشد، و در دنيا مثقال ذره اى عمل خير كرده باشد، اگر براى غير انجام دادهباشد، همان عمل خيرش هم مايه حسرتش ‍ مى شود، و درذيل جمله (و من يعمل مثقال ذره شرا يره )، فرمود: اگر ازاهل بهشت باشد در روز قيامت آن شر را مى بيند و سپس خداى تعالى او را مى آمرزد.
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم
فال لنورماند فال لنورماند فال کارت فال کارت فال عشق فال عشق فال فنجان فال فنجان