هراس داشتن

لغت نامه دهخدا

هراس داشتن.[ هََ ت َ ] ( مص مرکب ) ترسیدن. هراسیدن:
از این بگذری سفله آن را شناس
که از پاک یزدان ندارد هراس.فردوسی.که دارند روز و شب از بس هراس
به هر کوه دیده، به هر دیر پاس.اسدی.نه نه کارم ز فلک نیک بد است
من هراس از بتری خواهم داشت.خاقانی.چنین گفت مرد حقایق شناس
از این هم که گفتی ندارم هراس.سعدی.عمل گر دهی مرد منعم شناس
که مفلس ندارد ز سلطان هراس.سعدی.گرش پای بوسی نداردت پاس
ورش خاک پاشی ندارد هراس.سعدی.رجوع به هراس شود.

فرهنگ فارسی

(مصدر ) ترسیدن هراس داشتن: (( چنین گفت مردحقایق شناس ازاین هم که گفتی نداریم هراس. ) ) (سعدی )

جمله سازی با هراس داشتن

نقش‌برجستهٔ مریمِ پله‌ها (Madonna of the Steps) شناخته شده‌ترین فراورده هنری میکل آنژ در مرمر است. این فراورده هنری دارای خطوط برجستهٔ کم ژرفاست، فنی که بیشتر توسط استاد بزرگ پیکرتراشیِ ابتدای سدهٔ ۱۵اُم یعنی دوناتلو و دیگران از جمله دزیدریو ستینیانو مورد کاربرد قرار گرفت. در حالی که مریم به صورت نیم رُخ _ساده‌ترین جنبه برای یک برجسته کاریِ کم ژرفا_ به نگارش درآمده است، عیسای کودک دارای حالتی پیچش خورده و لمیده به خود است که بعدها الگو و شناسهٔ کارهای هنری میکل آنژ شد. «تادئو توندو»∗ (The Taddeo Tondo) که فراورده سال ۱۵۰۲ است، عیسای کودک را در حالی نشان می‌دهد که از یک پرندهٔ سهره (نماد تصلیب) به هراس آمده‌است. شمایل سرزندهٔ کودک بعدها توسط رافائل در اثر Bridgewater Madonna الگوبرداری شد. پیکرهٔ مریمِ بروژ در هنگامی که آفریده می‌شد، برخلاف دیگر پیکره‌ها مریم را در حالی نگاریده که به داشتن عیسای خود مباهات می‌کند. اینجا، عیسای کودک با در دست گرفتن دستان مادرش آرامش یافته‌است. دونی توندو (Doni Tondo) که خانوادهٔ مقدس را نشان می‌دهد، دارندهٔ همگیِ شناسه‌های سه اثر نامبرده می‌باشد: حاشیه آرایی چهره‌ها در زمینه دارای ویژگی‌های یکنقش‌برجستهٔ کم ژرفاست، در حالی که قابِ گرد و فُرم‌های پویای آن یادآور «تادئو توندو» ست. حالت لمیده‌ای که در مدونای بروژ دیده می‌شود، در این نگاره نیز مورد تأکید قرار گرفته‌است. این نگاره، خبر از فُرم‌ها، حرکت‌ها و رنگ‌هایی می‌دهد که شش سال بعد بر سقف پرستشگاه سیستین نگاریده شدند.
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم
فال ماهجونگ فال ماهجونگ فال درخت فال درخت فال تاروت فال تاروت فال نوستراداموس فال نوستراداموس