مختار بن حسن عبدون

ابوالحسن مختار بن حسن بن عبدون بن سعدون بن بطلان، معروف به ابن‌بطلان یا ابن‌عبدون، از پزشکان برجستهٔ مسیحی ساکن بغداد در سدهٔ پنجم هجری بود. وی دانش پزشکی و فلسفه را نزد استادانی چون ابوالفرج عبدالله بن طیب بغدادی فراگرفت و به عنوان شاگردی ممتاز از او شناخته می‌شد. ابن‌بطلان همچنین مدتی در خدمت ابوالحسن ثابت بن ابراهیم بن زهرون، پزشک نامدار، به کسب علم پرداخت و از دیگر استادان بغداد نیز بهره برد. او در علوم قدیم تبحر داشت و از راه طبابت امرار معاش می‌کرد.

ابن‌بطلان در سال ۴۳۹ هجری قمری بغداد را ترک کرد و پس از گذر از شهرهای رحبه و رصافه، به حلب رسید. در آنجا، معزالدوله ثمال بن صالح مرداسی، حاکم حلب، از او استقبال کرد و احترام فراوانی به او گذاشت. وی در حلب اجازه یافت تا قوانین و مقررات عبادات مسیحیان آن شهر را سامان دهد، اما جامعهٔ مسیحی حلب این قوانین را نپذیرفتند. علاوه بر این، رقابت و حسادت پزشک مسیحی دیگری به نام ابوالخیر ابن‌شراره موجب شد تا ابن‌بطلان به فساد عقیده متهم شود. او ناگزیر حلب را ترک کرد و در جمادی‌الاخر سال ۴۴۱ به قسطاط مصر وارد شد و سه سال در آنجا اقامت گزید. گفته شده که انگیزهٔ سفر او به مصر، دیدار با علی بن رضوان، پزشک نامی آن دوران، بوده است.

در مصر، مناظرات پزشکی و فلسفی متعددی میان ابن‌بطلان و ابن‌رضوان درگرفت که در نهایت به دشمنی میان آن دو انجامید. ابن‌بطلان پس از ترک مصر، کتابی در شرح این مناظرات تألیف کرد و ابن‌رضوان نیز در پاسخ، کتابی در ردّ او نوشت. هیچ یک از این دو، کتاب یا نظری ارائه نمی‌دادند مگر آنکه دیگری به نقد و ردّ آن می‌پرداخت. ابن‌بطلان را مردی خوش‌بیان، باریک‌بین و برجسته در ادبیات و فروع آن توصیف کرده‌اند، اما ابن‌رضوان در دانش پزشکی و حکمت از او داناتر بود.

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] ابن بطلان، ابوالحسن مختار بن حسن بن عبدون بن سعدون بن بطلان، مشهور به ابن بطلان یا ابن عبدون از اطباء مسیحی بغداد در قرن پنجم بوده است.
وی مدتی نزد ابوالفرج عبدالله بن طیب بغدادی طب و فلسفه خواند و بزرگ ترین شاگرد و مورد احترام فراوان او بود. ابن بطلان مدتی نیز ملازمت ابوالحسن ثابت بن ابراهیم بن زهرون طبیب را داشت و از وی در پزشکی بهره گرفت و از دیگر استادان بغداد هم دانش آموخت. وی در علوم اوائل دست داشت و از راه پزشکی روزگار می گذرانید.
ورود وی به حلب
ابن بطلان در ۴۳۹ ق از بغداد خارج شد و پس از عبور از رحبه و رصافه به حلب رسید. معزالدوله ثمال بن صالح مرداسی حاکم حلب او را استقبال کرد و محترمش داشت. وی در آنجا اجازه یافت تا قواعد عبادات مسیحیان آن شهر را تنظیم کند و قوانینی به این منظور وضع کرد، اما مسیحیان حلب قوانین او را نپذیرفتند. گذشته از آن، محسود پزشک مسیحی دیگری به نام ابوالخیر ابن شراره واقع شد و از سوی او به فساد عقیده متهم گشت. ابن بطلان نتوانست بیش از این در حلب بماند و از آن شهر خارج شد و در جمادی الاخر ۴۴۱ به قسطاط مصر وارد گردید و سه سال در این دیار ماند. در این زمان مستنصر بالله فاطمی خلیفه مصر بود. سفر ابن بطلان را به مصر، عزم دیدار علی بن رضوان طبیب و پزشک مشهور آن عصر دانسته اند.
مناظره میان دو طبیب
در مصر میان آن دو مناظراتی طبی و فلسفی درگرفت که سرانجام کار به دشمنی کشید. ابن بطلان بسیاری از آنچه میان او و ابن رضوان گذشت، پس از خروج از مصر، در کتابی گرد آورد و ابن رضوان نیز در رد او کتابی نوشت. هیچ یک از آن دو کتابی ننوشته و رایی ابراز نکرده است که دیگری آن را رد نکرده باشد. گفته اند که ابن بطلان مردی شیرین سخن، ظریف طبع و در ادب و فروع آن ممتاز بود، ولی ابن رضوان در طب و علوم حکمت از او داناتر بود.
وفات وی
...

جمله سازی با مختار بن حسن عبدون

عبيدالله بن زياد ميثم را به زندان افكند، همراه ميثم، مختار بن ابى عبيدة را (كه انتقام خون شهداء كربلا را بعدا از قاتلين آنها گرفت ) نيز به زندان افكند.

در سال 66 وقتى مختار بن ابى عبيده ثقفى قيام كرد و توابين اطراف او را گرفتند و به خون خواهى امام حسين عليه السلام و يارانش بلند شدند.

فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم
پاداش یعنی چه؟
پاداش یعنی چه؟
امجق یعنی چه؟
امجق یعنی چه؟
فال امروز
فال امروز