ریش قرمز

ریشِ قرمز، عنوان و لقبِ شناخته‌شده‌ای است که در متون تاریخی به فردریک یکم، امپراتور مشهور رومِ غربی، نسبت داده می‌شود. این لقب که در زبان آلمانی به بارباروسا شهرت دارد، به‌دلیل رنگِ ریشِ سرخ‌گونه‌ی او بر سر زبان‌ها افتاد و در طول تاریخ به نمادی از هویت و شخصیتِ این فرمانروای پرنفوذ تبدیل شد.

فردریک بارباروسا از خاندان اشتاوفر بود که از سال ۱۱۵۵ تا ۱۱۹۰ میلادی بر امپراتوری رومِ غربی فرمان راند. دوران حکومت او با جنگ‌های صلیبی، گسترش قلمروی امپراتوری و تقابل با پاپ و شهرهای ایتالیایی همراه بود. ریشِ قرمز نه‌تنها نشان‌دهنده‌ی ظاهرِ متمایز او، که در ادبیات و فرهنگ اروپا نماد قدرت، صلابت و افسانه‌پردازی نیز قلمداد می‌شود.

این لقب در منابع و فرهنگ‌نامه‌های فارسی، از جمله فرهنگِ فارسی معین، با همین عنوان ثبت شده و به‌عنوان مرجعی برای شناسایی این شخصیت برجسته‌ی تاریخی به کار می‌رود. امروزه، نام ریشِ قرمز نه‌تنها در تاریخ اروپا، که در داستان‌ها و آثار ادبیِ متعدد نیز حضوری ماندگار یافته است.

لغت نامه دهخدا

ریش قرمز. [ ق ِ م ِ ] ( اِخ ) لقبی که به فردریک اول امپراتور روم غربی داده شده است. ( فرهنگ فارسی معین ). رجوع به فردریک شود.

فرهنگ فارسی

لقبی که به فردریک اول امپراتور روم غربی داده شده.
لقبی که به فردریک اول امپراتور روم غربی داده شده است.

دانشنامه عمومی

ریش قرمز ( به ژاپنی: 赤ひげ ) فیلمی ژاپنی محصول ۱۹۶۵ و به کارگردانی آکیرا کوروساوا است که به رابطهٔ میان دکتر یک شهر و افراد زیردست او می پردازد. فیلم بر اساس داستان کوتاهی از شوگوئورو یاماموتو ساخته شده است. رمان آزردگان و تحقیرشدگان اثر فیودور داستایفسکی منبع الهامی برای ساخت شخصیت اوتویو بوده است که توسط ریش قرمز از فاحشه خانه ای نجات پیدا می کند. ریش قرمز نگاهی به مشکلات اجتماعی و نابرابری و بی عدالتی دارد و به دو موضوع موردعلاقهٔ کوروساوا، یعنی انسان گرایی و اگزیستانسیالیسم، نیز می پردازد.
ریش قرمز آخرین فیلم از شانزده فیلمی بود که کوروساوا و توشیرو میفونه در آن با هم همکاری داشتند. تریو نوگامی که برای مدتی طولانی مشاور کوروساوا در فیلمنامه نویسی بوده است، در خاطرات خود می گوید که هیدئو اوگانی فیلمنامه نویس به کوروساوا گفته بود که تمام نقش پردازی میفونه در ریش قرمز اشتباه بوده است. بااینکه نویسندهٔ رمان ریش قرمز از فیلم تمجید کرده بود و فیلم را نمونه ای کامل خوانده بود اما ناگومی می گوید که نظر اوگانی باعث شد که کوروساوا برای اولین بار به مهارت و قدرت میفونه شک کند و این اتفاق باعث شد که کوروساوا و میفونه دیگر هیچ گاه با هم همکاری نداشته باشند.
ریش قرمز همچنین آخرین فیلم سیاه وسفید کوروساوا هم محسوب می شود. همچنین تنها فیلم کوروساوا است که در آن صحنه ای از بدن برهنه وجود دارد.
• ریش قرمز ( مجموعهٔ کرایتریون )
• ریش قرمز در بانک اطلاعات اینترنتی فیلم ها ( IMDb )
• ریش قرمز در آل مووی
• ریش قرمز در راتن تومیتوز
• فیلم ها به زبان ژاپنی
• آثار موسیقی فیلم ماسارو ساتو
• برندگان جایزه بهترین فیلم کینما جونپو
• فیلم نامه های آکیرا کوروساوا
• فیلم نامه های ریوزو کیکوشیما
• فیلم نامه های هیدئو اوگونی
• فیلم های ۱۹۶۵ ( میلادی )
• فیلم ها به کارگردانی آکیرا کوروساوا
• فیلم های اگزیستانسیالیستی
• فیلم های با مضمون پزشکی
• فیلم های توهو
• فیلم های درام ۱۹۶۵ ( میلادی )
• فیلم های رزمی
• فیلم های ژاپنی
• فیلم های سامورایی
• فیلم های سیاه وسفید
• فیلم های سیاه وسفید ژاپنی
• فیلم های واقع شده در دوره ادو
• فیلم های واقع شده در سده ۱۹ ( میلادی )
• منابع پزشکی
• فیلم های درباره پزشکان
• فیلم های واقع شده در ادو
• فیلم های اقتباس شده از رمان های روسی
• فیلم های اقتباس شده از چندین اثر
• فیلم های اقتباس شده از داستان کوتاه
• فیلم های اقتباس شده از آثار فیودور داستایفسکی

جمله سازی با ریش قرمز

او به خاطر همکاری با فیلم‌ساز برجسته ژاپنی آکیرا کوروساوا در ۱۶ فیلم بین سال‌های ۱۹۴۸–۱۹۶۵ شناخته شده‌است. از همکاری‌های او با کوروساوا می‌توان به فیلم‌های راشومون، هفت سامورایی، بالا و پایین، دژ پنهان، سریر خون، ریش قرمز و یوجیمبو اشاره کرد.