بنی امیه و ائمه شیعه

در دوران حکومت بنی‌امیه، شیعیان در شرایط دشوار و ناپایداری قرار داشتند و ائمه معصومین نیز تحت نظارت و فشار شدید از سوی حکومت اموی زندگی می‌کردند. با این وجود، مواضع محکم و مقاوم امامان در برابر خلفای اموی نقش مهمی در شکل‌گیری رویدادهای تاریخی ایفا کرد. برای بررسی دقیق‌تر مواضع ائمه در مقابل امویان، لازم است ابتدا به طور مختصر به موضوع خلافت بنی‌امیه و همچنین دیدگاه مردم نسبت به مسائل سیاسی آن زمان پرداخته شود تا فضای حاکم بر آن عصر بهتر فهمیده شود.

امت اسلامی، با وجود سپری کردن سال‌ها تحت سایه اسلام و بهره‌گیری از هدایت پیامبر اکرم، همچنان بسیاری از ویژگی‌های دوران جاهلیت را حفظ کرده بود. از جمله مهم‌ترین این ویژگی‌ها تعصب و ارتباطات قبیله‌ای بود که شدیداً میان اعراب رواج داشت و مورد تأکید قرار می‌گرفت.

اولین انحراف بنیادی در دین اسلام بلافاصله پس از رحلت پیامبر اکرم شکل گرفت. این انحراف به صورت بدعت تشکیل شورا در سقیفه تجلی یافت که عملاً نشانگر بازگشت مجدد بسیاری از مسلمانان به شیوه‌های دوران جاهلیت بود. جلسه سقیفه باعث ایجاد تفرقه میان مسلمانان شد؛ چراکه از یک سو، ابوبکر معتقد بود که قریش باید مدیریت امور را بر عهده بگیرند و تعبیرش این بود که مردم نیکو پیرو افراد نیک خواهند بود و بدکاران نیز از پس بدکاران خواهند آمد. عمر بن خطاب نیز نظر او را تأیید کرد. از سوی دیگر، انصار مخالف تصدی این جایگاه توسط قریش بودند. سخنگوی انصار در سقیفه خطاب به مهاجرین اعلام کرد که آنها ستون دین اسلام هستند و حق جانشینی پیامبر باید به انصار برسد، نه مهاجرین. وی اعتقاد داشت که خلافت مسلمانان باید سهم انصار باشد و مهاجرین نباید در این امر دخالت کنند.

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] در دوران حکومت بنی امیه شیعیان در وضعیت نابسامانی به سر می بردند و ائمه معصومین نیز در این دوره تحت مراقبت ویژه امویان بوده و در سختی زندگی می کردند. اما با این حساب موضع گیری امامان (علیهم السّلام) در برابر خلفای اموی مهم می باشد که باعث ایجاد حوادث متعددی در طول تاریخ گشته است. برای تبیین مواضع ائمه (علیهم السّلام) در مقابل امویان لازم است اجمالا مطالبی در باب خلافت امویان و همین طور مواضع مردم نسبت به مسائل سیاسی ذکر گردد تا فضای آن روزگار مشخص گردد.
امت اسلامی با وجود این که سال ها تحت لوای اسلام زندگی کردند و از رهبری پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله وسلّم) برخوردار بودند، اما هنوز بسیاری از ویژگی های دوران پیش از اسلام را حفظ نمودند که از مهم ترین اینها بحث عصبیت و پیوند قبیله ای بوده که اعراب همیشه برآن پافشاری می کردند.
اولین انحراف
درست بعد از وفات پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله وسلّم) اولین انحراف و بدعت در دین ایجاد گشت و آن تشکیل شورا در سقیفه بود و این در واقع اولین نشان بازگشت به دوران جاهلیت بود. در سقیفه اختلاف بین مسلمانان ایجاد گشت. از طرفی ابوبکر گفت که قریش عهده دار این کارند و مردم نیکو پیرو نیکانشان و مردم بدکار، پیرو بدکارشان شوند. در این بین برخی هم چون عمر بن خطاب او را تایید کردند. از طرف دیگر انصار مخالف ریاست قریش بودند. در سقیفه خطیبی از انصار برخاست و گفت: ای جمع مهاجر، بدانید که ما انصار حقیم و لشکر دین اسلام، و شما که مهاجرید گروهی از ما هستید...، گفت: می باید که نیابت پیغمبر (صلی الله علیه و آله وسلّم)، ما را باشد که انصاریم و خلافت مسلمانان از آن ما باشد، و مهاجر نباید در آن دخالت کند.
← انتخاب خلیفه اول
امام حسن مجتبی (علیه السّلام) با وجود حق بودن خلافت ایشان با فضای به وجود آمده، از حکومت کناره گرفته و معاویه در سال چهلم هجری به عنوان نخستین خلیفه اموی به خلافت رسید با این که در مورد امامت امام حسن (علیه السّلام) از سوی پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) روایات مختلفی آمده، اما مردم دور این امام (علیه السّلام) را خالی کردند و ایشان را در مقابل امویان تنها گذاشتند.
← خیانت یاران
...

جمله سازی با بنی امیه و ائمه شیعه

دینار پس از دوران اسلامی هم به صورت دینارهای بیزانسی کاربرد داشت؛ اما تا سالهای ۷۲ه‍.ق/۶۹۲. م توسط مسلمانان ضرب نمی‌شد. نخستین دینارهای اسلامی وزنی برابر با دینار بیزانسی ۴٫۵۵ گرم داشت که در زمان سلطنت بنی امیه و در دمشق ضرب شد و وزن آن تا ۴٫۲۵ گرم هم پایین آمد با اینحال ابزار اصلی برای مبادلات کماکان درهم نقره بود.
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم
فال پی ام سی فال پی ام سی فال انگلیسی فال انگلیسی فال نوستراداموس فال نوستراداموس فال احساس فال احساس