خوف از جهنم

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] خوف از جهنم (قرآن). ترس و هراس از جهنم، یکی از وسیله های خداوند، برای ترساندن بندگان و پرهیزگاری آنها است.
لازم است هماره انسان از جهنم، ترس و هراس داشته باشد. «فان لم تفعلوا ولن تفعلوا فاتقوا النار التی وقودها الناس والحجارة اعدت للکـفرین؛ پس اگر چنین نکنید- که هرگز نخواهید کرد- از آتشی بترسید که هیزم آن، بدنهای مردم (گنهکار) و سنگها (بتها) است، و برای کافران، آماده شده است.» «واتقوا النار التی اعدت للکـفرین؛ و از آتشی بپرهیزید که برای کافران آماده شده است.»
← دوزخ مهیای کافران
«لهم من فوقهم ظـلل من النار ومن تحتهم ظـلل ذلک یخوف الله به عباده یـعباد فاتقون؛ برای آنان از بالای سرشان سایبانهایی از آتش، و در زیر پایشان نیز سایبانهایی از آتش است این چیزی است که خداوند با آن بندگانش را می ترساند! ای بندگان من! از نافرمانی من بپرهیزید.»
← در امان نبودن از عذاب الهی
۱. ↑ بقره/سوره۲، آیه۲۴.
...

جمله سازی با خوف از جهنم

در هـر صـورت، مـا از ادراك ايـن مـعـانـى مـحـرومـيـم تـا چـه رسـد بـه شـهـود يـاوصـول ! و بـدى و بـدبـخـتـى مـا آن اسـت كه منكر همه مقامات و مدارج نيز شويم و معراجاوليـا و نـمـاز پـاكـان را مـثـل خـود مـى دانـيـم، و كـمـال آن را شـبـهكمال عمل خود مى دانيم. غايت آنچه تصور مى كنيم، و فوق آن را ادراك نمى كنيم، آن استكه نماز آنها قرائت و ساير آدابش خوب است و خالى از شرك و ريا و سمعه است. يا آنكهعـبـادت آنـهـا بـراى خوف از جهنم و شوق بهشت نبوده. و اين يكى از مقامات رسميه رايجهآنهاست، و از براى آنها در نماز و اين معراج روحانى مقامات ديگر است كه در وهم ما نيايد.
ايـنـهـا حـال عـبـادت عبيد و اجراء. و اما عبادت احرار كه براى حب حق تعالى و يافتن آن ذاتمـقـدس را اهـل عـبـادت واقـع مـى شود، و خوف از جهنم و شوق بهشت محرك آنها در آن نيست،اول مقام اوليا و احرار است. و از براى آنها مقامات و معارج ديگر است كه به بيان نيايد واز حـوصله خارج است. مادامى كه نفس توجه به عبادت و عابد و معبود دارد، خالص نيست،بـايـد دل خـالى از اغـيـار گـردد و در آن غـيـر حـق راهـى نـداشته باشد تا خالص باشد.چـنـانـچـه در حـديـث شـريـف كـافـى وارد اسـت: قـال: سـاءلتـه عـنقـول الله عـزوجـل: الا مـن اءتـى الله بـقـلب سـليـم.قـال: القـلب السـليـم الذى يـلقـى ربـه و ليـس فـيـه اءحـد سـواه.قـال: و كـل قـلب فـيـه شرك اءو شك فهو ساقط. و انما اءراد بالزهد فى الدنيا لتفرغقلوبهم لاخرة.(601)
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم
قرین
قرین
هیز
هیز
فاسد
فاسد
لسان الغیب
لسان الغیب