520- هود 18، چه ستمگران كافر باشند يا مشرك يااهل مشخصه آنان ستمگرى و ظلم است فرق نمى كند بر بندگان اعتقاديا بر اعتقادوندمتعال مثل شرك به اعتقاد كه ظلم گرانى است: ((ان الشرك لظلم عظيم )).
آن گاه امام صادق (عليه السلام ) در ذيل آيه (و اذقال لقمن لابنه و هو يعظه: يا بنى لا تشرك بالله، ان الشرك لظلم عظيم ) فرمود:لقمان پسرش (باثار) را وقتى اندرز مى داد آن قدر كلماتش نافذ بود كه فرزندشدر نهايت درجه تاثر قرار مى گرفت.
(ان الشرك لظلم عظيم ) - در اين جمله عظمت شرك را مقيد به قيدى با مقايسه باساير گناهان نكرد، تا بفهماند كه عظمت ظلم شرك آن قدر است كه با هيچ گناه ديگرىقابل قياس نيست.
آنگاه امام صادق (عليه السلام ) در ذيل آيه (و اذقال لقمن لابنه و هو يعظه: يا بنى لا تشرك بالله، ان الشرك لظلم عظيم ) فرمود:لقمان پسرش (باثار) را وقتى اندرز مى داد آن قدر كلماتش نافذ بود كهفرزندش در نهايت درجه تاثر قرار مى گرفت.
و نيز از آن جمله، آيه (لا تشرك بالله ان الشرك لظلم عظيم ) و همچنين آيات بسيارديگرى است كه احكام مجعول را به مصالحى كه در آنها موجود استتعليل مى كند، مانند آيات راجع به نماز، روزه، صدقات، جهاد و غير آنها كه چونحاجتى به نقل آن نيست از نقلش خوددارى نموده مى گذريم.
لذا شرك به خدا هم در قرآن تجاوز از مرز حق است و هم ظلم عظيم شمرده شده است: ((انالشرك لظلم عظيم (125).