حتی

حتی یکی از واژه‌های پرکاربرد در زبان فارسی است که معانی و کاربردهای مختلفی دارد. در زیر به توضیح این واژه و کاربردهای آن می‌پردازیم:

1. معنی و مفهوم

واژه حتی به معنای “تا” یا “به‌ویژه” است و برای بیان حد یا دامنه‌ای از یک موضوع یا وضعیت به کار می‌رود. این واژه معمولاً برای تأکید بر یک نکته خاص یا برای نشان دادن حدی که در آن یک موضوع یا وضعیت صدق می‌کند، استفاده می‌شود.

2. کاربردها

تأکید بر حد و مرز: حتی می‌تواند برای تأکید بر این استفاده شود که یک موضوع یا وضعیت شامل موارد خاصی می‌شود. به عنوان مثال:

“او حتی در سخت‌ترین شرایط هم تسلیم نشد.”

فهرست‌سازی: در جمله‌هایی که چندین مورد را ذکر می‌کنیم، این حرف عطف می‌تواند برای نشان دادن مورد خاصی که در انتهای فهرست آمده است، به کار رود. به عنوان مثال:

“ما به پارک، سینما و حتی رستوران رفتیم.”

مقایسه: در جملاتی که دو یا چند مورد را مقایسه می‌کنیم، این واژه می‌تواند برای نشان دادن تفاوت یا برتری یک مورد نسبت به دیگری استفاده شود. به عنوان مثال:

“این کتاب حتی از کتاب‌های دیگر هم جالب‌تر است.”

لغت نامه دهخدا

حتی. [ ح َت ْ تا ] ( ع حرف ) عتی. تا. ( ترجمان القرآن ). الی. از حروف جرّ است. ابن هشام گوید: حتی به یکی از سه معنی آید: انتهاء غایت و این بیشتر از دیگر معانی استعمال شود، تعلیل، استثناء به معنی الا واین از دیگران کمتر بکار رود و کمتر کسی آن را یاد کرده است. و موارد استعمال حتی را سه مورد برشمرده است: حرف جرّ، عاطفه، حرف ابتداء. در مورد اول: حتی با حرف «الی » سه فرق دارد: مجرور آن باید اسم ظاهر باشد نه ضمیر و اگر مسبوق به ذکر باشد باید آخر آن باشد: اکلت السمکة حتی رأسها که «راس » اسم ظاهر است و آخرین عضو مأکول سمکة باشد. فرق دوم، آنکه اگر بی قرینه بکار رود مابعد آن داخل در ماقبل آن باشد، چنانکه در مثال فوق رأس جزو قسمت ماکول سمکة بوده است. فرق سوم، آنکه هر یک از حتی و الی موارد استعمال مخصوص نیز دارد، چنانکه فعل کتب و سار با «الی » متعدی شود و با «حتی » نشاید، و حتی در افعالی بکار رود که شیئاً فشیئاً پدیدار شود و «الی » چنین نباشد، و «حتی » برسر فعل مضارع درآید و آن را به أن مقدر نصب دهد: سرت حتی ادخلها. فعل مضارع بعد از حتی فقط در سه مورد مرفوع باقی می ماند: اول جائی که مضارع معنی استقبال ندهد بلکه به معنی حال باشد و در موردی که فعل مستقبل در زمان گذشته استعمال شده، اگر فعل نسبت به زمان گوینده مستقبل باشد نصب واجب است چون: لن نبرح علیه عاکفین حتی یرجع الینا موسی. ( قرآن 20 / 91 ). و اگرنسبت به ماقبل زمان متکلم باشد جائز است مرفوع یا منصوب خوانده شود، چون: و زلزلوا حتی یقول الرسول... ( قرآن 2 / 214 ). که قول ایشان نظر به «زلزال » مستقبل بوده ولیکن نسبت به کسی که این مطلب را برای ما حکایت کرده مستقبل نبوده است. دومین جائی که فعل مضارع بعد از حتی مرفوع باقی ماند آنجاست که فعل بعد از حتی مسبب از ماقبل حتی باشد. سوم آنجا که حتی فضله و زائد باشد. دومین مورد استعمال حتی، عاطفه بودن آن است و در این مورد با واو عاطفه سه فرق دارد: اول آنکه معطوف حتی باید اسم ظاهر و جزء ماقبل حتی و پایان آن باشد. فرق دوم اینکه حتی فقط کلمات را به یکدیگر عطف کند نه جمله ها را. فرق سوم آنکه هنگام عطف به مجرور با کلمه حتی باید حرف جرّ تکرار شود و نحویان کوفه عاطفه بودن حتی را انکار کرده اند. مورد سوم استعمال حتی آن است که برای ابتداء به کار رود و در این صورت فقط بر سر جمله درآید چون قول جریر:

فرهنگ معین

(حَ تّا ) [ ع. ] (حراض. ) تا، تا آن که.

فرهنگ عمید

تاآنجاکه، به میزانی که.

فرهنگ فارسی

حرف جردرعربی، برای انتها، تا، تا آنکه، تاپیش در
( اسم ) تا تا آنکه: (( حتی باو گفتم که نزد شما بیاید. ) )
نام مملکت یکی از اقوام قدیمه که پیش از تمدن فنیقیان در اسیه الصغری مملکت و شوکتی عظیم داشته اند

دانشنامه عمومی

حتی (لالی). حتی یک روستا در ایران است که در شهرستان لالی استان خوزستان واقع شده است. حتی ۱۸۶ نفر جمعیت دارد.
این روستا در دهستان حتی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۸۶ نفر ( ۳۳ خانوار ) بوده است.

دانشنامه آزاد فارسی

حِتّی (Hittite)
(یا: هیتی) قومی باستانی در آسیای صغیر و شمال سوریه (ح ۲۰۰۰ـ۷۰۰پ م). شهر حتوساس (بغازکوی کنونی در مرکز ترکیه) پایتخت پادشاهی آنان بود. پادشاهی حتی در میانۀ ۱۴۰۰ـ۱۲۰۰پ م به قدرتی بزرگ تبدیل شد؛ که همواره در جنگ با مصر پیروز بود. زبان های گوناگونی در قلمرو حتی ها رایج بود؛ اما زبان های هندواروپایی و التصاقی محلی، بیش از دیگر زبان ها رایج بودند. ابتدا در چند دولت ـ شهر در شرق آسیای صغیر ساکن شدند. حتی ها در زمینه های نظامی، سیاسی، و قضایی پیشرفته بودند. پس از جنگ کادِش، امپراتوری جدید با مصر پیمان صلح بست (۱۲۶۹پ م)، اما سرانجام «اقوام دریایی» مهاجم از سوی غرب آن ها را نابود کردند. سپس دولت های کوچک هیتیت در شمال سوریه سر برآوردند؛ که مهم ترین آن ها کارکمیش بود؛ که آشوری ها آن ها را شکست دادند (۷۱۷پ م). حتی ها از نوعی خط میخی، شبیه به خط بابِلی ها، برای مقاصد عادی و از خط هیروگلیف برای نوشتن کتیبه استفاده می کردند. بایگانی های سلطنتی در حتوساس (۱۹۰۶ـ۱۹۰۷) کشف و در ۱۹۱۵ رمزگشایی شدند.

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] حتی از حرف جر و عطف، برای دلالت بر غایت می باشد.
حتی، از ادات غایت بوده و به صورت حرف جر و یا حرف عطف به کار می رود و هر دو در این که ما بعدشان غایت برای ما قبل آن ها است، اشتراک دارند.
داخل بودن غایت در مغیا
این بحث که آیا غایت در مغیا داخل است یا نه، فقط درباره " حتی جاره " مطرح است، مثل:" کُل السمکة حتی رأسها " و درباره " حتّی عاطفه " این بحث جا ندارد، زیرا معنای " عطف " این است که هر حکمی که برای ما قبل" حتّی " است برای ما بعد آن نیز ثابت است، مثل:" مات الناس حتی الانبیا " که به این معنا است که پیامبران نیز هم چون سایر مردم سرانجام خواهند مرد.
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم