لبه حمله (Leading Edge) به عنوان بخش پیشرو و جلوییترین قسمت یک ایرفویل، اولین نقطهای است که با جریان سیال، اعم از هوا یا مایع، برخورد میکند. این قسمت از ایرفویل نقشی حیاتی در فرآیند تولید نیروی برآ ایفا مینماید و به همین دلیل، در تحلیلهای آیرودینامیکی از حساسیت و اهمیت ویژهای برخوردار است. در بال هواپیما، لبه حمله وظیفه شکافتن جریان هوا را بر عهده دارد که این عمل، مقدمهای برای ایجاد نیروی برآی لازم جهت حفظ پرواز است.
در حوزه علم آیرودینامیک، ایرفویل به هر ساختار هندسی با پروفیل مقطع مشخص اطلاق میشود که برای تولید نیروی برآ طراحی شده است؛ بال هواپیما نمونهای بارز از این سازههاست. لبه حمله در این ایرفویلها، به دلیل اولین نقطه تماس با سیال، حساسترین بخش محسوب میشود. نحوه جریان یافتن سیال از این نقطه، تأثیر مستقیمی بر عملکرد کلی ایرفویل و میزان نیروی برآی تولیدی خواهد داشت.
در شرایط خاصی مانند ایرفویلهای متقارن و در زاویه حمله صفر (زمانی که سطح ایرفویل با جهت جریان سیال موازی است)، پدیدهای به نام نقطه سکون رخ میدهد. نقطه سکون، نقطهای است که سرعت سیال در آن به صفر مطلق میرسد و این نقطه، دقیقاً بر روی لبه حمله ایرفویل مستقر میشود. این وضعیت، درک و تحلیل رفتار جریان سیال در اطراف ایرفویل را در شرایط پایه میسر میسازد.