قیچک

قیچک

ساز قیچک یکی از سازهای زهی آرشه‌ای است که در موسیقی دستگاهی و ملی ایران و همچنین در موسیقی محلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. قیچک ابتدا در موسیقی محلی نواحی ایران، به ویژه در بلوچستان و سیستان، رواج داشت و با گذشت زمان به گروه نوازی‌های ملی نیز راه یافت.

در ساخت این ساز از چوب، پوست و فلز استفاده می‌شود و می‌توان آن را با آرشه یا مضراب نواخت. طول این ساز حدود ۵۶ سانتی‌متر است و اجزای اصلی آن شامل کاسه، دسته و سرپنجه می‌باشد و برای نواختن آن، نوازنده معمولاً نشسته و ساز را به صورت عمودی نگه می‌دارد.

تاریخچه این ساز به نواحی جنوب شرقی ایران برمی‌گردد و در مراسم شادی و جشن‌ها نواخته می‌شد. قیچک در انواع مختلفی وجود دارد که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. با اینکه صدای این ساز حزن خاصی دارد، اما در مراسم عروسی و ختنه‌سوران به عنوان یک ساز شاد شناخته می‌شود.

این ساز به تدریج به کشورهای همسایه مانند افغانستان و پاکستان نیز راه یافته و در موسیقی سنتی آن‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. در نهایت، ساز قیچک به عنوان یک ساز با تاریخچه غنی و کاربردهای متنوع، نقش مهمی در فرهنگ موسیقی ایرانی و نواحی اطراف آن ایفا می‌کند و نوازندگان مشهور بسیاری نیز در این زمینه فعالیت دارند.

لغت نامه دهخدا

قیچک. [ ق َ / ق ِچ َ ] ( اِ ) غژک. غجک. غیچک. غچک. و آن سازی است از مطلقات ذوات الاوتار دارای کاسه ای است و بر سطح آن پوست کشند و بکمانه در عمل آورند و بر روی آن ده وتر. ( سیم ) بندند. ( فرهنگ فارسی معین ). رجوع به آهنگ شود.

فرهنگ معین

(چَ ) (اِ. ) = غیچک. غچک. غجک. غژک: نوعی کمانچه، یکی از آلات موسیقی که کاسة کوچک و دستة بلند دارد و با آرشه نواخته می شود.

دانشنامه آزاد فارسی

قِیْچَک
از سازهای زهی آرشه ای. دیگر نام های این ساز در متون قدیمی فارسی عبارت است از قیچک، غژک، غزک، غچک (قچک) و غژ. در بلوچستان به سرود یا سروز و در سیستان به قیچک معروف است. نواختن این ساز امروز فقط در بلوچستان و سیستان معمول است. خصوصیات ظاهری قیچک بلوچی با نوع سیستانی تاحدودی متفاوت است. قیچک سیستانی باریک تر و بلندتر از قیچک بلوچی است، تعداد وترهای آن کمتر و شیوه های اجرایی آن نیز ساده تر است. این ساز متشکل است از کاسه ای طنینی و دو قسمتی، که دهانۀ پایینی آن با پوست پوشانده شده و دهانۀ بالایی آن باز است. دستۀ این ساز کوتاه است و به لانۀ کوک و سرپنجه منتهی می شود. قیچک دو گروه وتر دارد؛ گروه اول وترهای اصلی است (در قیچک بلوچی چهار و در قیچک سیستانی سه عدد است) و آرشه روی آن ها کشیده می شود. گروه دوم، وترهای فرعی، (واخوان ها)، است (هفت عدد در هر دو نوع قیچک بلوچی و سیستانی)، که روی آن ها آرشه کشیده نمی شود و با ارتعاش وترهای اصلی به صدا درمی آیند. این ساز از مهم ترین و متداول ترین سازهای بلوچستان و سیستان است. قیچک بلوچی تقریباً در بیشتر انواع موسیقی بلوچستان، ازجمله سَوت، و گواتی، حضور دارد و کاربردهای متنوعی دارد. قیچک سیستانی، اغلب در مجالس عروسی و شادمانی نواخته می شود. این ساز از بلوچستان و سیستان، به برخی از مناطق مجاور و گاه غیر مجاور نیز راه یافته است؛ ازجمله منطقۀ کهنوج در استان کرمان، میناب، بندر چارک و بستک در استان هرمزگان.

ویکی واژه

غیچک. غچک. غجک. غژک: نوعی کمانچه، یکی از آلات موسیقی که کاسة کوچک و دستة بلند دارد و با آرشه نواخته می‌شود.

جمله سازی با قیچک

اردشیر کامکار (زاده ۲۸ آبان ۱۳۴۱ در سنندج) آهنگساز، نوازندهٔ کمانچه، قیچک، دف و ویولن است. او از اعضای گروه کامکارها است.
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم
فال تاروت فال تاروت فال ماهجونگ فال ماهجونگ فال عشقی فال عشقی فال ابجد فال ابجد