پس از اینکه مدتی دستیار الکساندر فورد فیلمساز معروف لهستانی (درگذشته سال ۱۹۸۰) بود فرصت این را یافت که فیلمهای خودش را کارگردانی کند. فیلم یک نسل (۱۹۵۵) از جمله اولین فیلمهای او است. وایدا همزمان با کار فیلمسازی کارش را به عنوان کارگردان تئاتر شروع کرد و نمایشهایی مثل یک مشت باران (۱۹۵۹)، هملت (۱۹۶۰) و الاکلنگ دو نفره (۱۹۶۳) را به روی صحنه برد که همگی اقتباسهایی از نمایشها و فیلمهای مشهوری بودند. دو فیلم بعدی او - که امتدادی از جانمایه ضدجنگ فیلم کانال بودند - یعنی کانال (۱۹۵۶) (برنده جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره کن سال ۱۹۵۷، به صورت مشترک با فیلم مهر هفتم برگمان) و خاکسترها و الماسها (۱۹۵۷) بسیار موفق بودند.
گیلمور در ۵ آهنگ این آلبوم شامل («روشنایی بیشتر شود»، «دستگاهها را تنظیم کن به سمت قلب خورشید»، «سرجوخه کلگ»، «یک نعلبکی رمز و راز» و «الاکلنگ») مشارکت دارد و سید برت تنها در سه آهنگ («جاگبند بلوز»، «دستگاهها را تنظیم کن به سمت قلب خورشید»، «روزی را به یادآور») مشارکت کرد که آهنگ جاگبند بلوز تنها آهنگی است که وی به عنوان خواننده و آهنگساز حضور دارد برخلاف آلبوم اول گروه که وی نقش عمدهای در ساخت آهنگها داشت.