اپیزود (به انگلیسی: Episode) به یک بخش یا قسمت از یک داستان، سریال یا برنامه اشاره دارد. این واژه برای توصیف قسمتهای مختلف یک مجموعه تلویزیونی یا داستانهای بلند به کار میرود.
کاربردها
در تلویزیون: هر قسمت از یک سریال تلویزیونی به عنوان یک اپیزود شناخته میشود. این قسمتها داستان خاص خود را دارند و میتوانند در کنار یکدیگر یک روایت کلی را شکل دهند.
در ادبیات: در داستانهای بلند یا رمانها، ممکن است هر بخش یا فصل به عنوان یک اپیزود در نظر گرفته شود، به ویژه اگر داستان به صورت غیرخطی روایت شود.
در موسیقی: در موسیقی، این اصطلاح میتواند به یک بخش خاص از یک قطعه موسیقی اشاره داشته باشد که ممکن است ویژگیهای خاصی داشته باشد یا به عنوان تغییر در ساختار کلی قطعه عمل کند.
معانی مرتبط
بخش: به معنای تقسیم یک کل به قسمتهای کوچکتر.
فصل: در برخی موارد، یک فصل از یک سریال میتواند شامل چندین اپیزود باشد.
(اِ زُ ) [ فر. ] (اِ. ) بخشی - گاهی مستقل - از یک مجموعة به هم پیوسته مانند فیلم یا قصه، قسمت، بخش.
اپیزود (آلبوم). «اپیزود» ( به انگلیسی: Episode ) آلبومی از استراتوواریوس است که در ۲۲ آوریل ۱۹۹۶ ( ۱۹۹۶ - 04 - ۲۲ ) منتشر شد.
اپیزود (فیلم). «اپیزود» ( انگلیسی: Episode ( film ) ) یک فیلم به کارگردانی والتر رایش است که در سال ۱۹۳۵ منتشر شد.
اِپیزود (episode)
در موسیقی، پاساژ یا قسمتی از یک فوگ که محل های ظهور سوژه (ملودی اصلی ) را به هم پیوند می دهد. معمولاً ماهیتی غیرتِماتیک دارد و اغلب سکانس هایی را برای انجام مدولاسیون (حرکت از یک گام به گام دیگر) درست می کند، پیش از آن که سوژه گام تازه ای بنا کند؛ یا در یک روندو، یکی از قسمت های گوناگونی که در میان اثر وجود دارد و با ظهور مجدد تِم اصلی، تضاد ایجاد می کند.
[ویکی فقه] داستان فرعی، داستان ضمنی، واقعه ی فرعی، واقعه ی ضمنی، حادثه ی مستقل، داستان یا رویدادی مستقل که در متن داستان می آید؛ و در واقع در خدمت رساندن مفهوم پیرنگ داستان و گاه تنوع بخشی به آن است.
داستان فرعی، داستان ضمنی، واقعه ی فرعی، واقعه ی ضمنی، حادثه ی مستقل، داستان یا رویدادی مستقل که در متن داستان می آید؛ و در واقع در خدمت رساندن مفهوم پیرنگ داستان و گاه تنوع بخشی به آن است. اپیزود می تواند به تنهایی داستان کاملی باشد. چنان که می توان آن را بی آن که در کل داستان خللی وارد آید، حذف کرد. اپیزود صفات و خصوصیات شخصیت های داستان را به بهترین وجه و کاملا غیر مستقیم به خواننده می نمایاند. به ویژه در داستان کوتاه که نویسنده وقت و مجال حاشیه پردازی و پرداختن به توصیف های بلند را ندارد و ناگزیر برای این که آکسیون داستانش به روانی جریان یابد و خصوصیات اشخاص داستان را به خواننده تحمیل نکند، از حوادث فرعی سود می جوید. رابطه ی زبان رمان با واقعیت مساله ای است که از آغاز ظهور این نوع ادبی مورد بحث بوده، و اکنون نیز با وجود تئوری های مدرن و پست مدرن همچنان مورد توجه است.
اپیزود در ادبیات
اپیزود از دیرباز در ادبیات رایج بوده است. این روش برای اولین بار در داستان های شرقی به کار رفته است. سازندگان این گونه داستان ها اغلب با به کارگیری چارچوب داستان در داستان، قصد خاصی را دنبال می کرده اند.برای نمونه داستان "هزار افسانه" را که به نام "هزار و یک شب" و یا "طوطی نامه به چهل طوطی" شهرت یافته در نظر می گیریم. ریخت و قالب در این مجموعه ها یا جنگ های داستانی به سبب تأثیری که بر ادبیات اروپایی داشته است از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در همه ی دنیا هر جا سخن از داستان در داستان (اپیزود) باشد، انسان ممکن است به یاد داستان هزار و یک شب بیافتد. این که روش داستان در داستان حتی در ریخت و شکل غربی آن یک ریشه ی کهن شرقی دارد، انکارناپذیر است. در اوایل دوره ی رنسانس تجار ونیزی که با کشتی های تجاری برای داد و ستد به سرزمین های مشرق زمین آمدند، با ادبیات این کشورها هم آشنا شدند و کتاب های با ارزشی را با خود به اروپا آوردند و به ترجمه آن ها پرداختند.
تفاوت اپیزود با گفت وگو
اپیزود در فضای داستان تأثیر می گذارد؛ زیرا به پویایی داستان می افزاید. عامل گفت وگو نیز در ارائه ی شخصیت داستان تأثیر فراوان دارد؛ اما اپیزود از دو جنبه با گفت وگو تفاوت دارد. نخست آن که حادثه ی فرعی تنوع و جاذبه ی بیشتری برای خواننده دارد. دوم آن که حادثه ی فرعی مستقیما فکری را به خواننده القا نمی کند.
💡 شبکه ایبیسی پخش سریال را در اواخر سال ۱۹۹۰ شروع کرد و دو اپیزود سریال در تاریخ ۱۸ و ۲۰ نوامبر به روی آنتن رفت.سریال توانست در مجموع ۳۰ میلیون بیننده داشته باشد که آماری بسیاری خوب برای شبکه محسوب میشد. سریال با واکنش ضد و نقیض منتقدان همراه بود و نقدهایی متوسط دریافت کرد. راتن تومیتوز اعلام کرد که ۵۷٪ منتقدان نسبت به سریال نظر مثبتی داشتهاند که این درصد از روی ۱۴ نقد بهدست آمدهاست.
💡 ضبط هر اپیزود این سریال حدود سه روز طول میکشد، البته بیشتر سریالهای کمدی موقعیت، در یک روز کار فیلمبرداریشان تمام میشود. سپس کار اپیزود که به پایان رسید، آن قسمت برای عدهای پخش میشود و صدای خندهٔ آنان روی آن قسمت ضبط میشود.
💡 پس از اختلاف بین ایامسی و دیش نتورک که منجر به حذف ایامسی توسط دیش از ۱ ژوئیه ۲۰۱۲ شد، ایامسی این قسمت را به صورت آنلاین برای پخش آنلاین پخش کرد. این اپیزود با مدت زمان تقریباً ۴۳ دقیقه کوتاهترین قسمت این مجموعه است.
💡 این استودیو فیلمسازی که زیر نظر گروه استودیوهای پاینوود فعالیت میکند در سال ۱۹۳۱ میلادی تأسیس شده است. فیلمهایی همچون سوپرمن، بتمن آغاز میکند، هری پاتر و زندانی آزکابان، هری پاتر و جام آتش و جنگ ستارگان اپیزود سوم: انتقام سیت، هنری پنجم در استودیوهای شپرتون ساخته شدهاند.