بیگاری به معنای کار سخت و طاقتفرسا و معمولاً بدون پرداخت دستمزد یا با مزد بسیار کم است که اغلب به صورت ناخواسته و به زور یا اجبار انجام میشود. این واژه بیشتر زمانی به کار میرود که شخصی مجبور باشد کاری دشوار و زمانبر را انجام دهد بدون آنکه حق و حقوقی مناسب دریافت کند یا انتخاب دیگری داشته باشد. بیگاری با شرایط ناعادلانه، استثمار و سوءاستفاده از نیروی کار همراه است.
در تاریخ و فرهنگهای مختلف، بیگاری به عنوان یک شکل از کار اجباری شناخته شده که افراد به دلایل اقتصادی، اجتماعی یا سیاسی تحت فشار قرار میگیرند تا کار کنند، بدون اینکه از مزایای عادلانه برخوردار شوند. این نوع کار میتواند شامل فعالیتهای کشاورزی، خدماتی، ساختمانی یا حتی کارهای خانگی باشد که افراد برای بقا یا تحت شرایط سخت مجبور به انجام آن میشوند.
از نظر اجتماعی، این مفهوم نشاندهنده نابرابری و فقدان حقوق کارگران است و به عنوان پدیدهای منفی و غیرانسانی نقد میشود. امروزه در بسیاری از کشورها قوانین کار و حقوق بشر تلاش میکنند تا بیگاری و کار اجباری را ممنوع کنند و شرایط کاری عادلانه را برای همه فراهم آورند.
بیگاری. ( حامص ) نسبت به بیگار است. کار اجباری بی مزد. ( یادداشت مؤلف ). کار بی مزد. کار رایگان. سخره. شاکار. شایگان:
از عبدالملک نقاش مهندس شنودم که روزی پیش سرهنگ بوعلی کوتوال گفت هفت بار هزار هزار درم نفقات شده است بوعلی گفت مرا معلوم است که دو چندین حشر و بیگاری بوده است و همه بعلم من بود. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 508 ). این کوشک بچهار سال برآمد و برون از حدنفقات کرد و حشر و مرد بیگاری به اضعاف آن آمد. ( تاریخ بیهقی ص 508 ).
منشین بی کار از آنکه بیگاری
به زانکه کنی بخیره بی کاری.ناصرخسرو.من ز بیگاری ارچه در کارم
بسلاح تو میکنم پیکار.خاقانی.- امثال:
بیگاری بهتر که بی کاری. بیگاری به که بی کاری.
بیگاری به از بیکاری است. ( انجمن آرا ).
- به بیگاری گرفتن؛ به سخره گرفتن. ( یادداشت مؤلف ). رجوع به بیگار شود.
کار بی مزد کردن.
عمل کار کردن بیمزد رایگان کار کردن
بیگاری به معنی کار اجباری بی مزد است.
بیگاری کشیدن ممکن است از طریق تهدید، ترس، خشونت یا ناچار کردن اشخاص صورت بگیرد.
مفهوم بیگاری انواع جنبه های بردگی از جمله وام دار کردن رعیت ها ( بردگی وام دار )، سرف داری و اردوگاه کار اجباری را در برمی گیرد. فرق بیگاری با بردگی اینست که در بردگی، خود انسان به عنوان یک کالای قابل فروش دیده می شود ولی در بیگاری این امر الزامی نیست.
بر پایه تعریف سازمان بین المللی کار که در سال ۱۹۳۰ رسمیت یافت، کار در زمان دوره خدمت سربازی و دوره بازداشت و زندان بیگاری به شمار نمی آید.
به هنگام جنگ جهانی دوم در آلمان نازی شهروندان در مقیاس گسترده وادار به بیگاری شدند. دولت آلمان برای جبران کمبود نیروی کار که در پی فرستادن درصد بالایی از مردان جوان به جبهه های جنگ پدید آمده بود شهروندان باقی مانده را به بیگاری وادار ساخت.
در جنگ دوم جهانی در ژاپن نیز صدها هزار کره ای برای کار در معدن ها و کارخانه ها به بیگاری گماشته شدند.
💡 بدین ترتیب، شیوه تولید فئودالی مبتنی بر انواع بهره مالکانه یا بهره اربابی است که از کشاورزها وصول میشود. بهره مالکانه در واقع محصول اضافی رعیت بود که تسلیم ارباب میشد. ما بهطور کلی به سه نوع بهره مالکانه برمیخوریم که در مراحل مختلف نظام فئودالی کما بیش در کنار یکدیگر وجود داشتند. یکی کار بهره یا بیگاری، دوم بهره کالایی و سوم بهره نقدی. باید توجه داشت که در هر یک از مراحل مختلف تکامل جامعه فئودالی، یکی از این اشکال یاد شده، تفوق یافتهاست.
💡 در اوائل سده بیستم، کشتزارهای این جزایر به دلیل بیگاری کشیدن از کارگران بدنام بود. در ۱۹۵۳ جنبشهای آزادیخواهانه درین سرزمینها ضد پرتغالیها درگرفت که منتهی بکشته شدن چند صد آفریقایی گشت. در ۱۹۴۷ پرتغال بساط امپراتوری فرا دریای خود را برچید و در ۱۲ ژوئیه ۱۹۷۵ سائوتومه و پرنسیپ دارای استقلال و حکومت جمهوری گردید.
💡 تولد نوح بسیار شبیه به خلقت انسان در آترا-هاسیس و نشانگر جابهجایی از آسمان به زمین است. هنگام نامگذاری نوح در پیدایش ۵:۲۸ تا ۵:۲۹ توسط لمک این شباهت برجسته میشود. واژگان عبری برای «کار» و «رنج» با هم میآیند همانگونه که واژگان اکدی همتای آنان با هم میآیند. تاکید از تندیِ جاودانگان خسته از بیگاری به ستوه انسانِ کشاورز تغییر پیدا میکند. الگوهای همیشگیِ روابط اجتماعی نیز به پیشرفت توالی تاریخی دگرگون میشود: پدر پیر، از قدرت پسر جوان استقبال میکند.
💡 موج بزرگی از خرید برده توسط تجار خصوصی انگلیسی آغاز شد. از آنجا که بیماریهای کمتری بود و غدا و رفتار صاحبان هم بهتر بود، امید به زندگی بردگان در آمریکای شمالی بسیار بالاتر از مناطق جنوبیتر بود که منجر به افزایش شدید شمار بردگان شد. دیدگاه جامعه مستعمراتی در ربط با پیامدهای دینی و اخلاقی بردهداری متفاوت بود و مستعمرات قوانینی له یا علیه این عمل صادر کردند. اما در آغاز سده هجدهم میلادی، استفاده از بردههای آفریقایی جایگزین بیگاری شده بود، به خصوص در جنوب.