دانشنامه اسلامی
کتاب، دارای دو جلد است؛ که جلد اول، شامل تقدیم، سخن محقق، ذکر اسانید قاریان و محتوای مطالب ضمن ابواب متعددی است و جلد دوم دربردارنده ادامه مطالب جلد اول. محقق، منابع مورد استفاده در کتاب را در دو قالب مجزای منابع خطی و چاپی در انتهای کتاب ارائه کرده است.
شکی نیست که قرائات قرآنی، جایگاه مهمی در مباحث علوم قرآنی دارد و به قطع کتابهایی دراین باره نوشته شده است؛ اما پیدایش «التذکرة فی القراءات الثمان» ابوالحسن طاهر بن عبدالمنعم بن غلبون، فتح بزرگی در این جایگاه به حساب می آید زیرا نویسنده آن، از بارزترین شخصیت ها در ادا و تدریس و استادی و تألیف در علم قرائات است. تمام تراجم نویسان بر تعلق این کتاب به ابن غلبون، اجماع دارند. تأثیرات این کتاب را بر دیگرانی که صاحب اثر در علم قرائات هستند می توان مشاهده کرد؛ مثلاً دانی در «التیسیر»، ابن جزری در «النشر فی القراءات العشر»، ابن باذش در «الإقناع»، قسطانی در «لطائف الإشارات لفنون القراءات». از جمله ویژگی های کتاب «التذکرة...» این است که به ارائه صرف قرائات بسنده نکرده و متعرض اعراب و توجیه و توضیح معانی مترتب بر یک قرائت شده و حکم وقف و ابتدا و... را درباره آن توضیح داده است. همچنین توضیحاتی درباره معنی حروف سبعه و ارتباط آن با قرائات سبعه و دفع توهم برخی مبنی بر اینکه احرف سبعه همان قرائات سبعه هستند داده است. او در این کتاب، قرائت یعقوب حضرمی را هم در کنار قاریان هفتگانه مشهور، صحیح دانسته است. از دیگر ویژگی های این کتاب این است که مانند سایر مؤلفین در علم قرائات، خود را ملتزم به ذکر دو روایت از هر قاری نکرده بلکه برای برخی از ائمه قرائات بیش از دو روایت ذکر کرده است؛ مثلاً برای نافع روایت اسماعیل بن جعفر و اسحاق بن محمد ابو محمد مسیبی و برای کسائی، نصر بن یوسف ابوالمنذر و قتیبه بن مهران و برای عاصم مفضل ضبی را افزوده است و.... این کتاب، مجال واسعی است برای شناخت شخصیت علمی ابن غلبون که در آن از علم قرائات تجاوز کرده و به نحو و لغت هم پرداخته است. نویسنده کتاب، درباره برخی از مسائل به برخی مؤلفاتش ارجاع داده که در کتاب های تراجم جزء آثارش دانسته نشده اند؛ مثلاً کتاب های «الوقف لحمزه» و «الراءات لورش» که در صفحات 48 نسخه الف و 68 نسخه ب خطی کتاب از آن ها یاد کرده است.
کتاب تذکره مقدمه ای دارد و بابی که در آن اسانید قرائات را ذکر کرده و سپس اصول قرائات را که شامل مد و قصر و اماله و ادغام و وقف و اجتماع همزتین و... است. ابن غلبون، سپس فُرُش حروف را از اول سوره بقره تا آخر سوره ناس آورده و در نهایت کتاب را با ذکر حکم «تکبیر»ی که بزّی از ابن کثیر روایت کرده، به پایان می برد.
او در ارائه موضوعات اصول و فرش حروف از ابن مجاهد تبعیت کرده و بعد از ذکر اسانیدی که قرائات را به او می رسانند از استعاذه و سپس بسمله صحبت می کند. سپس از اختلاف در فاتحه الکتاب بحث می نماید و بعدازآن به سراغ سوره بقره میرود. او اختلاف قراء در فواتح السور را ذکر می کند و در این میان از ابواب اصول صحبت می کند.
ابن غلبون در سوره بقره ابتدا کلمه «غشوة» در آیه هفت این سوره را از نظر قراء بررسی می کند و در ادامه آیات قرآن نیز بر این روال (ذکر اختلاف قاریان هشتگانه) تا آخر قرآن، پیش می رود.