وزارت آموزش پرورش ایران تصمیم گرفته تا در تمامی مدارس کشور یک روحانی مستقر شود تا علاوه بر برگزاری نماز جماعت، به سئوالات و شبهات دانش آموزان پاسخ دهند.بیبیسی فارسی
150- الصواعق المحرقة، ص 37 (در پاسخ به شبهه هفتم از شبهات رافضه )
حواجه در عصرى زندگى مى كرد كه امام فخر رازى متعصبانه بر افكار و نظرياتفلسفى ابو على سينا مى تاخت و عقايد فلسفه مشاء را بشدت مخدوش مى ساخت و كسى راهم ياراى ايستادگى در برابر شبهات او نبود، به گونه اى كه افكار ابن سينا ازتوجه فلاسفه دور گشته و مورد بى مهرى قرار گرفته بود.
گاهى وكلاى ائمه عليهم السلام، محدثان معتبر شيعى را براى رفع شبهات و ترديدهابه كمك مى گرفتند. به عنوان نمونه: ((حسين بن روح نوبختى )) كتابى را كه ازنظر اعتبار مشكوك بود، براى محدثان ((قم ))فرستاد تا در آن نظر كنند و اگر چيزىبر خلاف نظرات خود يافتند به او بگويند. ارشاد شيعيان به عقايد حق توسط وكلا،تنها مربوط به جهات فكرى و اعتقادى نبود و گاه موارد شخصى را نيزشامل مى شد.(505)
مـؤ لف گـويـد: روايـت شـده كـه از آن حـضـرت سـؤال كردند كه مروت چيست ؟ فرمود: ( لايَراكَ اللّهُ حَيْثُ نَهاكَ وَ لا يَفْقُدُكَ مِنْ حَيْثُ اَمَرَكَ)؛ يعنى مروت آن است كه نبيند تو را خداوند تعالى در جايى كه نهى كرده تو را ازآنـجـا و مفقود نكند تو را از جايى كه امر كرد تو را به آنجا.(56) و بدان كهدر ايـن اخـلاق شـريفه ورع مقدم بر همه ذكر شده و شايد توان گفت كه مرتبه اش از همهبـالاتـر بـاشـد؛ زيـرا كـه ورع كـه ترك محرمات و شبهات بلكه بعضى مباحات باشدمرتبه اى است بسيار رفيعه و درجه اى است بسيار عاليه كه به سهولت همه كس به آنمقام نخواهد رسيد. لهذا بسيار شده كه حضرت صادق عليه السلام شيعيان خود را به ورعتوصيه فرمودند.
81- راجع به وجود قصد و هدف و اينكه نظامى كه در عالم وجود بر اساس قصد وهدف برقرار شده و رد شبهات ماديين باز هم كتاب ((علىاطلال المذهب المادى ))، ج 1، ص 111 - 149 را مطالعه فرماييد.
((برخى شيعيان، آگاهى كافى در امر امامت نداشتند، از اين روى، طرح بعضى شبهاتاز سوى مخالفان و گروههاى مخالف، امر را بر آنان مشتبه كرده بود، تا آن جا كهدليلهاى روايى بر اثبات امامت ائمه (ع ) را انكار مى كردند. شيعيان دست خود را ازدليلهاى روايى و نصوص بر امامت، تهى مى ديدند. حتى برخى پا را فراتر گذاشتهو گمان كردند، از صحابه نيز نسبت به امامت خبر و اثرى نرسيده است. چون وضعيتاعتقاد دينى آنان را اين گونه يافتم. بر خود لازم ديدم، در اين مساءله به تحقيق و جستو جو بپردازيم و با گردآورى آثار و اخبارى كه امامت ائمه (ع ) را اثبات مى كند، حقيقت رابر همگان آشكار كنم و شبهات مطرح شده را پاسخ گويم.))
يكى از جلوه هاى زيباى گذر و تحول زمان شفاف كردن وقايع پيشين است. الميزان صامتگر چه به نوبه خود بسيارى از حقايق را آشكار ساخته و بر مشكلات فراوان علمىفائق آمده اما به اقتضاى محدودى كه دارد پاسخ به تمامى شبهات بعد از خود را بهصورت بالفعل و گويا ندارد و اين الميزان ناطق است كه مى تواند با فراهم آوردنزمينه ها و شكوفا كردن آن، وى را استنطاق كند و آن را به سخن وا دارد تا از حق خوددفاع كرده و اسرار درون را ظاهر نمايد و بر اوهامباطل بشورد. مؤ لف معظم اين كتاب كه تاءليف نانوشته ديگرى از آن علامه كبير استبه خوبى توانسته اين رسالت را به پايان ببرد و سخنگوى آن باشد و اين نوشتهشاهد اين مدعاست.