شبهات عدل

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] مراد، واقعیّت‏هایی در جهان است که با عدل الهی سازگار نمی‏نمایند؛ همانند وجود مرگ، تفاوت‏ها میان موجودات، فقر و آفت‏ها، مصیبت ها، بلایای طبیعی و مکافات دنیایی.
متکلّمان امامیّه از دو منظر بدین شبهه‏ها پاسخ گفته‏اند:
منظر درون‏دینی و ایمان مذهبی
خداوند، عالم و حکیم و مهربان است و ریشه ‏های ستمگری، همانند نادانی، ناتوانی و عقده‏های روانی به ساحت ربوبی او راه ندارند و بدین روی انگیزه‏ای برای اینکه خداوند به کسی ستم روا دارد، نمی‏توان یافت.
حکمت پاره‏ای از شرور و ناملایمات زندگی دنیایی بر بشر روشن نیست و او را یارای رسیدن بدان نیست
کسانی که از این منظر به وقایع جهان می‏نگرند، خود را با چون و چراهای مسئله شرور درگیر نمی‏کنند و می‏کوشند تا به حکمت و فلسفه شرور راه یابند.
منظر برون‏دینی و تأمّلات کلامی و فلسفی
متکلّمان و فیلسوفان از این منظر پاسخ‏هایی برای شبهه‏ها پیش کشیده‏اند که مهم‏ترین آنها عبارت‏اند از:
← عدمی بودن شرور
...

جمله سازی با شبهات عدل

وزارت آموزش پرورش ایران تصمیم گرفته تا در تمامی مدارس کشور یک روحانی مستقر شود تا علاوه بر برگزاری نماز جماعت، به سئوالات و شبهات دانش آموزان پاسخ دهند.بی‌بی‌سی فارسی
150- الصواعق المحرقة، ص 37 (در پاسخ به شبهه هفتم از شبهات رافضه )
حواجه در عصرى زندگى مى كرد كه امام فخر رازى متعصبانه بر افكار و نظرياتفلسفى ابو على سينا مى تاخت و عقايد فلسفه مشاء را بشدت مخدوش مى ساخت و كسى راهم ياراى ايستادگى در برابر شبهات او نبود، به گونه اى كه افكار ابن سينا ازتوجه فلاسفه دور گشته و مورد بى مهرى قرار گرفته بود.
گاهى وكلاى ائمه عليهم السلام، محدثان معتبر شيعى را براى رفع شبهات و ترديدهابه كمك مى گرفتند. به عنوان نمونه: ((حسين بن روح نوبختى )) كتابى را كه ازنظر اعتبار مشكوك بود، براى محدثان ((قم ))فرستاد تا در آن نظر كنند و اگر چيزىبر خلاف نظرات خود يافتند به او بگويند. ارشاد شيعيان به عقايد حق توسط وكلا،تنها مربوط به جهات فكرى و اعتقادى نبود و گاه موارد شخصى را نيزشامل مى شد.(505)
مـؤ لف گـويـد: روايـت شـده كـه از آن حـضـرت سـؤال كردند كه مروت چيست ؟ فرمود: ( لايَراكَ اللّهُ حَيْثُ نَهاكَ وَ لا يَفْقُدُكَ مِنْ حَيْثُ اَمَرَكَ)؛ يعنى مروت آن است كه نبيند تو را خداوند تعالى در جايى كه نهى كرده تو را ازآنـجـا و مفقود نكند تو را از جايى كه امر كرد تو را به آنجا.(56) و بدان كهدر ايـن اخـلاق شـريفه ورع مقدم بر همه ذكر شده و شايد توان گفت كه مرتبه اش از همهبـالاتـر بـاشـد؛ زيـرا كـه ورع كـه ترك محرمات و شبهات بلكه بعضى مباحات باشدمرتبه اى است بسيار رفيعه و درجه اى است بسيار عاليه كه به سهولت همه كس به آنمقام نخواهد رسيد. لهذا بسيار شده كه حضرت صادق عليه السلام شيعيان خود را به ورعتوصيه فرمودند.
81- راجع به وجود قصد و هدف و اينكه نظامى كه در عالم وجود بر اساس قصد وهدف برقرار شده و رد شبهات ماديين باز هم كتاب ((علىاطلال المذهب المادى ))، ج 1، ص 111 - 149 را مطالعه فرماييد.
((برخى شيعيان، آگاهى كافى در امر امامت نداشتند، از اين روى، طرح بعضى شبهاتاز سوى مخالفان و گروههاى مخالف، امر را بر آنان مشتبه كرده بود، تا آن جا كهدليلهاى روايى بر اثبات امامت ائمه (ع ) را انكار مى كردند. شيعيان دست خود را ازدليلهاى روايى و نصوص بر امامت، تهى مى ديدند. حتى برخى پا را فراتر گذاشتهو گمان كردند، از صحابه نيز نسبت به امامت خبر و اثرى نرسيده است. چون وضعيتاعتقاد دينى آنان را اين گونه يافتم. بر خود لازم ديدم، در اين مساءله به تحقيق و جستو جو بپردازيم و با گردآورى آثار و اخبارى كه امامت ائمه (ع ) را اثبات مى كند، حقيقت رابر همگان آشكار كنم و شبهات مطرح شده را پاسخ گويم.))
يكى از جلوه هاى زيباى گذر و تحول زمان شفاف كردن وقايع پيشين است. الميزان صامتگر چه به نوبه خود بسيارى از حقايق را آشكار ساخته و بر مشكلات فراوان علمىفائق آمده اما به اقتضاى محدودى كه دارد پاسخ به تمامى شبهات بعد از خود را بهصورت بالفعل و گويا ندارد و اين الميزان ناطق است كه مى تواند با فراهم آوردنزمينه ها و شكوفا كردن آن، وى را استنطاق كند و آن را به سخن وا دارد تا از حق خوددفاع كرده و اسرار درون را ظاهر نمايد و بر اوهامباطل بشورد. مؤ لف معظم اين كتاب كه تاءليف نانوشته ديگرى از آن علامه كبير استبه خوبى توانسته اين رسالت را به پايان ببرد و سخنگوى آن باشد و اين نوشتهشاهد اين مدعاست.
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم
فال نخود فال نخود فال ارمنی فال ارمنی فال مارگاریتا فال مارگاریتا فال کارت فال کارت