فرهنگستان زبان و ادب
{auditory-verbal method} [شنوایی شناسی] ← رویکرد شنیداری کلامی
{auditory-verbal method} [شنوایی شناسی] ← رویکرد شنیداری کلامی
💡 بهترین فرد برای ارزیابی شنوایی و تجویز سمعک متخصص شنواییشناس است که با علم بر این موضوع میتواند در انتخاب سمعک مناسب کمک کند. در زمینه شنواییشناسی کودکان، حساسیت بیشتر است زیرا کودکان نمیتوانند مشکلات شنیداری خود را بیان کنند از این رو توجه والدین به کیفیت شنوایی کودک بخصوص در زمینه حرف زدن و توانایی ارتباط برقرار کردن وابسته به تنظیم درست سمعک و ارزیابیهای متدام در طول سالهای کودکی است.
💡 موسیقی و تفکر، لازم و ملزوم یکدیگر هستند و اصولاً یک قطعه موسیقی مانا در بستر تفکر شکل میگیرد. در غیر این صورت، شبیه به بازیای خواهد بود که با اصوات انجام میشود و در پسِ آن ممکن است کجسلیقگیهایی باشد که میتواند به سلیقه شنیداری جامعه لطمه بزند.
💡 اکثر زبانهای نشانه، زبانهای طبیعی هستند، با تفاوت در ساخت آنها از زبان شنیداری مورد استفاده در مجاورتشان و عمدتاً توسط افراد کر و لال به منظور برقراری ارتباط به کار گرفته میشوند.
💡 دیداریشنیداری یا سمعیبصری، به آثار دارای هر دوی عناصر شنیداری و دیداری اشاره دارد، که میتواند به تهیه و تولید اینگونه آثار، یا ابزاری که برای ارائهٔ اینگونه آثار به کار میرود نیز اشاره داشته باشد.
💡 نوروپاتی شنوایی/عدم همزمانی عصبی (به انگلیسی: AN/DS) یکی از اختلالات عصب شنوایی است که تا چند سال پیش یکی از اختلالات ناشناخته بود و کسانی که دچار چنین اختلالی بودند از خود رفتارهای شنیداری نشان میدادند که در آن زمان برای متخصصین عجیب به نظر میرسید که در ادامه راجع به این مورد توضیحات بیشتری ارائه خواهد شد.