تفسیر المنار

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] تفسیر المنار از اول قرآن تا سوره نساء آیه ۱۲۶ با بیان شیخ محمد عبده و املای سید محمد رشید رضا و ادامه آن توسط سید رشید رضا با پیروی از روش و سبک استادش نوشته شد.
تفسیر المنار یکی از تفسیرهای اجتماعی و تربیتی است که تفسیرهای زیادی از آن متاثرند.تفسیری که توسط شیخ عبده انجام پذیرفت، تفسیری است که ایشان سعی کرده بیشتر از روایات صحیح و امور عقلی روشن استفاده نماید. در این تفسیر کمتر به مباحث الفاظ، اعراب و نکته های بلاغی پرداخته شده است، بلکه به اموری که دیگران به آن نپرداختند اهتمام شده است. تفسیری که توسط سید رشید رضا انجام پذیرفت تفسیری است که اهتمام زیادی به روایات پیامبر و نقل از مفسران داشته است. او در تفسیرش سخت به صوفیه و افکارشان می تازد و همچنین در جاهای متعدد به شیعه تهمت های فراوانی وارد می کند.این تفسیر در میان تفسیرهای قرآن کریم دارای رویکردی سیاسی، اجتماعی و تربیتی است که مؤلّف آن به مفسّری مجدّد با روش تفسیری نوینی شهرت دارد و یکی از پیشگامان و متفکران حرکت اسلامی معاصر است. بنابراین تکرار مکررات فراوانی که در سایر تفاسیر ملاحظه می شود، در این تفسیر جایی ندارد و در بسیاری از موارد، مباحثی نو و تازه عرضه می دارند.
تفسیر بخشی از قرآن
این تفسیر شامل تمام قرآن نمی شود، بلکه تا آیه ۵۳ از سوره یوسف (و ما ابرئ نفسی انّ النّفس...) خاتمه می یابد که از اول قرآن تا سوره نساء آیه ۱۲۶ با بیان شیخ محمد عبده و املای سید محمد رشید رضا و در ادامه آن سید رشید رضا با پیروی از سبک و سیاق استادش به تفسیر آیات قرآن پرداخت.
ویژگی تفسیر شیخ عبده
تفسیری که توسط شیخ عبده انجام پذیرفت تفسیری است که شامل روایات صحیح و امور عقلی روشن می شود.در این تفسیر کمتر به مباحث الفاظ، اعراب و نکته های بلاغی پرداخته شده است و معمولاً به اموری که دیگران به آن نپرداختند پرداخته شده است.
ویژگی تفسیر رشیدرضا
...

جمله سازی با تفسیر المنار

شبهه سوم كه در برخى از تفاسير مانند المنار آمده اين است: شفاعتى كه در عرف رواجدارد به يكى از دوصورت است:
در تفسير المنار و تفسير روح المعانى از بعضى از مفسراننقل شده كه منظور از اين جمعيت، ايرانيان هستند، (كه به زودى اسلام را پذيرفتند و درپيشرفت آن با تمام قوا كوشيدند و دانشمندان آنها در فنون مختلف اسلامى كتابهاىفراوان تاليف كردند).
در سوره كهف نيز مى فرمايد: چگونه شيطان و ذريه او را اولى خود بر مىگزينيد و تحت ولايت آنها قرار مى گيريد، در حالى كه آنها دشمن شمايند:افتتخذونه وذريته اولياء من دونه و هم لكم عدو(835). پس ‍ خطاب نه مخصوص آدم ونسل اوست كه زمخشرى بر آن است و نه مختص ابليس و انسان است كه صاحب المنار(836) بر آن است.
صاحب المنار سپس اضافه كرده كه بازرگانان حديث كه كارشانجعل روايت است، براى تاءييد روايات جعلى خود به ظاهر بعضى آيات تمسك مى كنند،بعد كه مواجه با اشكال مى شوند،
154-مسند احمد حنبل، (ج 3، ص 212 و 283؛ ج 1، ص 151 و 330)، مستدركصحيحين، (ج 3، ص 51)، تفسير المنار، (ج 10، ص 157)، تفسير طبرى، (ج 10، ص46)، تفسير ابن كثير (ج 2، ص 322 333)، احقاق الحق، (ج 5، ص 368) وفضائل الخمسه، (ج 2، ص 342).
صاحب تفسير المنار كوشيده است تا مصاديق آيات ياد شده را چهار گروهبداند، نه سه گروه، بدين صورت كه عنوان متقين در آيه دومشامل دو گروه باشد: يكى الذين كه در آيه سوم است و ديگرىالذين در آيه چهارم، ليكن نظر وى صائب نيست.
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم
میسترس یعنی چه؟
میسترس یعنی چه؟
مغیلان یعنی چه؟
مغیلان یعنی چه؟
فال امروز
فال امروز