باسواد بودن پیامبر

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] یکی از شبهاتی که اخیراً وهابی ها در پاسخ به روایتی که جسارت عمر بن خطاب را که به پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله وسلّم) گفت: «ان الرجل لیهجر» مطرح می کنند، این است که پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله وسلّم) که خواندن و نوشتن نمی دانستند، چطور شد که در آخرین لحظات عمر شریفش دستور دادند که قلم و دوات بیاورند تا چیزی را بنویسد که مسلمانان هرگز گمراه نشوند؟ در این مقاله این شبهه را با توجه به بررسی و اثبات سواد پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) پاسخ خواهیم داد.
در پاسخ به شبهه بی سوادی پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله وسلّم)، باید گفت که پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله وسلّم) دارای علم الهی بوده است و قطعاً هم خواندن می دانستند و هم نوشتن و حتی در طول عمر شریف شان بارها اتفاق افتاده است که ایشان هم خوانده اند و هم نوشته اند. این مطلب هم از کتاب های شیعه و هم از کتاب های اهل سنت قابل اثبات است.
← منابع شیعه
با این توضیحات ثابت می شود که رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) هم قدرت بر خواندن داشتند و هم در موارد متعددی نوشته اند.حتی اگر فرض کنیم که نعوذ بالله پیامبر اسلام نوشتن نمی دانست، باز هم اهل سنت نمی توانند این اهانت عمر بن الخطاب را توجیه کنند، چرا که در طول تاریخ رسم نبوده است که خود حاکم، پادشاه و یا امیر یک مملکت خودش قلم بردارد و شروع کند به نوشتن نامه و...؛ بلکه هر حاکمی نفراتی داشته است که آن ها نامه را می نوشتند و در آخر خود حاکم آن را امضاء می کرده است. و اگر از مردم بپرسند که این نامه را کی نوشته، می گویند فلان حاکم نه کاتب او، یعنی این نامه به نام همان حاکم ثبت می شود، با اینکه خود او نامه را ننوشته، بلکه کاتب او نوشته و او در آخر امضاء کرده است.این مطلب در مورد پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله وسلّم) نیز صادق است. همان طور که در طول حکومت ده ساله پیامبر در مدینه، ده ها نامه، به پادشاهان و امراء کشورهای دیگر نوشته بود، این نامه را می نوشت. اگر آن ها را خودش نوشته باشد، این نامه آخری را هم می توانست بنویسد. اگر آن ها را صحابه به دستور رسول خدا نوشته باشد، این نامه را نیز همان طور می نوشتند و رسول خدا در آخر آن را مهر می کرد.پس هیچ راه فراری برای اهل سنت در این باره باقی نمی ماند و آن ها نمی توانند این جسارت به رسول خدا را توجیه کنند.

جمله سازی با باسواد بودن پیامبر

اغلب ساکنین روستا علاوه بر اشتغال در انواع حرفه های مختلف در سطح شهر بهبهان و شهرهای اطراف، از طریق کشاورزی و دامپروری امرار معاش می کنند.نرخ باسوادی در جمعیت زیر ۶۰ سال ۱۰۰ درصد است.
از سال ۲۰۱۱، منطقه شورای شهرداری دهلی نو دارای ۲۴۹۹۹۸ نفر جمعیت است. زبان هندی رایج‌ترین زبان دهلی نو و زبان میانجی این شهر است. اما درجه اول انگلیسی به عنوان زبان رسمی توسط مؤسسات تجاری و دولتی استفاده می‌شود. دهلی نو طبق سرشماری سال ۲۰۱۱ دارای ۸۹٫۳۸ درصد باسوادی است که بالاترین میزان در دهلی است.
براساس سرشماری ۱۳۸۵ تعداد خانوار این روستا ۲۶۷ و جمعیت آن ۱۰۷۸ نفر بود که از این تعداد ۵۴۰ نفر مرد و ۵۳۸ نفر زن بودند. همچنین جمعیت کل باسوادان روستا ۸۰۰ نفر بوده که از این تعداد جمعیت مردان باسواد ۴۲۵ نفر و جمعیت زنان باسواد ۳۷۵ نفر بوده‌است. بر اساس سرشماری ۱۳۹۰، این روستا ۳۰۴ خانوار دارد.
نرخ کلی باسوادی نیجر با میانگین ملی ۱۹٫۱ درصد و سواد زنان ۱۱ درصد یکی از پایین‌ترین نرخ‌ها در جهان است. آموزش، اگرچه در دسترس است، اما برای زنان جوان رایج نیست. کمتر از یک چهارم زنان، در تمام سنین، در سیستم آموزشی ثبت نام کردند.
نرخ باسوادی در گویشوران این زبان اندک است. تنها ۱٪ مردم این زبان را زبان نخست خود می‌دانند. لهجه کاتاویری این زبان در افغانستان از طریق رادیو به گوش می‌رسد.
استان مازندران بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵، با رقمی معادل ۹۷٫۶۳ درصد، و طبق آخرین آمار سال ۱۴۰۰، با نرخ کل ۹۹/۱۵ درصد، با ۹۷ درصد جمعیت باسواد، در رتبه اول باسوادترین استان ایران قرار دارد. همچنین مازندران رتبه دوم تعداد نخبگان کشور ایران را دارا می‌باشد.