اسد بن عبید هدلی

اَسَد بن عُبَید هَدْلی از شخصیت‌های دوران صدر اسلام است که اطلاعات دقیق و تفصیلی چندانی از زندگانی او در دسترس نیست. بر اساس منابع تاریخی، وی به همراه پسرعموهایش، اُسَید (یا اَسَد) و ثَعْلَبه، فرزندان سَعِیّه، از یهودیان قبیله‌ی بَنی هِدْل (هذیل) محسوب می‌شدند. این قبیله از نظر نسب‌شناسی به نیای واحدی با دو قبیله‌ی بزرگ‌تر یهودی، یعنی بَنی‌قُرَیظه و بَنی‌نَضِیر، می‌رسیدند. محل سکونت این سه تن در مجاورت بنی‌قریظه بود و همین همجواری سبب شده بود برخی به اشتباه، آنان را از اعضای بنی‌قریظه به شمار آورند.

پیش از این حوادث، یکی از علمای بزرگ یهود به نام اِبن‌هایبان که برای درک محضر پیامبر اسلام(ص) رنج زندگی در یثرب را به آسایش در شام ترجیح داده بود، در بستر وفات، آن سه تن را از ظهور پیامبر موعود باخبر ساخت و به آنان تأکید کرد که مبادا دیگران در ایمان آوردن به او، بر شما پیشی گیرند. این وصیت، نقش بسزایی در سرنوشت آنان ایفا کرد.

در شب سرنوشت‌ساز تسلیم شدن بنی‌قریظه به حکمیت سعد بن معاذ، این سه نفر سخنان ابن‌هایبان را به یهودیان بنی‌قریظه یادآوری کردند و آنان را به ایمان آوردن به پیامبر اسلام(ص) فراخواندند. سپس خود، پیش از دیگران، ایمان آورده و در همان شب به حضور پیامبر(ص) شتافتند. این اقدام خردمندانه نه تنها جان آنان و خانواده‌هایشان را از گزند حوادث حفظ کرد، بلکه اموال و دارایی‌هایشان نیز به آنان بازگردانده شد.

دانشنامه اسلامی

[ویکی اهل البیت] اَسَد بن عُبَید هَدْلی. این صفحه مدخلی از دائرة المعارف قرآن کریم است
از زندگانی او اطلاع چندانی در دست نیست جز آن که او و پسرعموهایش اسید (اسد) و ثعلبه، فرزندان سعیه همگی از یهودیان بنی هدل (هذیل) بودند و بنی هدل در شجره نسب خود با بنی قریظه و بنی نضیر به نیای واحدی می رسند.
این سه با بنی قریظه می زیستند، به همین دلیل برخی آن ها را به خطا از بنی قریظه دانسته اند. بنا به نقلی یکی از بزرگان یهود به نام ابن هیبان که برای ادراک محضر پیامبر صلی الله علیه و آله سختی معیشت در یثرب را به آسایش در شام ترجیح داده بود، هنگام مرگ خود آنان را از ظهور پیامبر موعود آگاه ساخت و گوشزد کرد که مبادا دیگران در ایمان به او بر شما سبقت گیرند.
این سه نفر در شب آن روزی که بنی قریظه به حکم سعد بن معاذ تسلیم گردیدند، سخنان ابن هیّبان را به بنی قریظه یادآور شدند و از آنان خواستند تا به پیامبر ایمان بیاورند. سپس خود ایمان آورده در همان شب به پیامبر پیوستند؛ بدین گونه نه تنها جان خود و خانواده خویش را حفظ کردند بلکه دارایی آنها نیز باز گردانده شد.
احبار یهود گفتند: اینان از فرومایگان یهودند که آیین پدران خود را رها کردند. آیات 113 ـ 114 سوره آل عمران/3 در رد سخنان ایشان نازل شد: «لَیْسُواْ سَوَاء مِّنْ أَهْلِ الْکِتَابِ أُمَّةٌ قَآئِمَةٌ یَتْلُونَ آیَاتِ اللّهِ آنَاء اللَّیْلِ وَهُمْ یَسْجُدُونَ ×...مِنَ الصَّالِحِینَ» و خداوند این گونه آن ها را از صالحان شمرد و غیرقابل مقایسه با بنی قریظه معرفی کرد. بنا به روایتی، اسید و ثعلبه، فرزندان سعیه در زمان حیات پیامبر از دنیا رفتند.
سید محمود سامانی، دائرة المعارف قرآن کریم، جلد 3، صفحه 194-195.

جمله سازی با اسد بن عبید هدلی

شاها عبید آنکه ز جان مدح خوان تست هر چند قائلست به تقصیر به یشمار
هردم از غصهٔ هجران تو می‌مرد عبید باز امید وصال تواش احیا می‌کرد
از می مهر تو تا مست شدم همچو عبید نیست دیگر هوس ساغر و پیمانه مرا
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم
فال عشقی فال عشقی فال انگلیسی فال انگلیسی فال تک نیت فال تک نیت فال کارت فال کارت