اجرت رسالت

پیامبران از سوی خداوند متعال برای انجام رسالت الهی، شامل تبلیغ دین، بیان احکام و انذار و بشارت مردمان، مأموریت یافته‌اند. قرآن کریم در خطاب به پیامبر اسلام می‌فرماید: «قُم فَاَنذِر» و در آیه‌ای دیگر تأکید می‌کند: «بَلِّغ ما اُنزِلَ اِلَیکَ مِن رَبِّکَ». سایر پیامبران الهی نیز همین مسئولیت را بر عهده داشته و در این مسیر، رنج‌های فراوانی را برای هدایت مردم متحمل شده‌اند. با این حال، در آیات متعددی از قرآن به این نکته اشاره شده که پیامبران هیچ‌گونه پاداش مادی از مردم درخواست نمی‌کرده‌اند.

قرآن کریم در آیات خود به نه تن از پیامبران اشاره کرده که اجر و مزدی از مردم طلب نکرده و پاداش خود را تنها از خداوند متعال می‌خواستند. از جمله این پیامبران، حضرت نوح(ع) است که در سه جای قرآن از او یاد شده است. در آیه ۷۲ سوره یونس، خطاب به قوم خود می‌گوید: «فَاِن تَوَلَّیتُم فَما سَاَلتُکُم مِن اَجر اِن اَجرِیَ اِلاّ عَلَی اللّهِ». همچنین در آیه ۲۹ سوره هود، با تعبیر «مال» آمده است: «و یقَومِ لا اَسئَلُکُم عَلَیهِ مالاً». در آیات ۱۰۷ تا ۱۰۹ سوره شعراء نیز بر تقوا و اطاعت از پروردگار تأکید شده و بار دیگر اعلام می‌شود که پیامبر از مردم پاداشی نمی‌خواهد: «اِنّی لَکُم رَسولٌ اَمین فاتَّقُوا اللّهَ و اَطیعون و ما اَسَلُکُم عَلَیهِ مِن اَجر اِن اَجرِیَ اِلاّ عَلی رَبِّ العلَمین».

این مضمون در سوره شعراء، علاوه بر حضرت نوح(ع)، درباره چهار پیامبر دیگر یعنی هود، صالح، لوط و شعیب نیز تکرار شده است. همچنین در آیه ۵۱ سوره هود، بار دیگر بر این ویژگی حضرت هود(ع) تأکید شده است: «یقَومِ لا اَسَلُکُم عَلَیهِ اَجرًا اِن اَجرِیَ اِلاّ عَلَی الَّذی فَطَرَنی اَفَلا تَعقِلون». در سوره یس نیز سخن از دو فرستاده الهی به میان آمده که با تکذیب مردم روبرو شدند و خداوند آن‌ها را با فرستاده سومی تقویت کرد. در این میان، مردی از دورترین نقطه شهر آمد و مردم را به پیروی از رسولانی دعوت کرد که هیچ اجر و مزدی درخواست نمی‌کردند و خود راه‌یافتگان الهی بودند.

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] پیامبران از سوی خداوند به انجام تکلیف رسالت اعمّ از تبلیغ؛ بیان احکام و انذار و تبشیر مردم مأمور بوده اند. قرآن خطاب به پیامبر اسلام می گوید: «قُم فَاَنذِر» و در آیه دیگر می فرماید: «... بَلِّغ ما اُنزِلَ اِلَیکَ مِن رَبِّکَ...». پیامبران دیگر نیز این وظیفه و مسؤولیت را از جانب خداوند داشته اند. آنان در راه ایفای این مسؤولیت، زحمات فراوانی را برای مردم متحمّل شده اند؛ ولی در آیات متعدّدی از قرآن به عدم مطالبه دست مزد از سوی پیامبران، از مردم اشاره شده است.
قرآن در خلال آیاتش ۹ نفر از پیامبران را یاد کرده که از مردم اجرتی درخواست نکردند و گفتند: اجر و مزدشان همان پاداش خداوندی است.یکی از آنان نوح است که در سه جا از او یاد شده است: نخست در آیه ۷۲ یونس نوح به قومش می گوید: اگر از قبول دعوت من روی گردان شوید، کاری ناشایست انجام داده اید؛ زیرا من از شما اجرتی نمی خواهم: «فَاِن تَوَلَّیتُم فَما سَاَلتُکُم مِن اَجر اِن اَجرِیَ اِلاّ عَلَی اللّهِ...»؛ سپس در آیه ۲۹ هود که به جای تعبیر اجر، «مال» آمده است: «و یقَومِ لا اَسئَلُکُم عَلَیهِ مالاً...». در آیات ۱۰۷ ۱۰۹ شعراء سخن حضرت نوح درباره تقوا و اطاعت پروردگار مطرح شده است و این که از مردم اجرت نمی خواهد: «اِنّی لَکُم رَسولٌ اَمین فاتَّقُوا اللّهَ واَطیعون وما اَسَلُکُم عَلَیهِ مِن اَجر اِن اَجرِیَ اِلاّ عَلی رَبِّ العلَمین». این سه آیه با همین ترتیب ۵ بار در سوره شعراء تکرار شده است: یک بار چنان چه گفته شد، درباره نوح؛ سپس درباره حضرت هود و حضرت صالح و حضرت لوط و حضرت شعیب آمده است. درباره هود، افزون بر این در آیه ۵۱ هود باز قرآن می فرماید «یقَومِ لا اَسَلُکُم عَلَیهِ اَجرًا اِن اَجرِیَ اِلاّ عَلَی الَّذی فَطَرَنی اَفَلا تَعقِلون». در سوره یس سخن از دو تن از مرسلان است. آن ها، چنان که از ظاهر آیات به دست می آید پیامبر بوده اند؛ زیرا خداوند می فرماید: ما آن ها را فرستادیم و یا فرستادگان حضرت مسیح بر مردم بودند در هر حال، آنان برای هدایت مردم آمدند و با تکذیب مردم روبه رو گشتند. قرآن می گوید: ما آن دو را با مرسل سومی تقویت کردیم تا این که می فرماید: از دورترین نقطه شهر، مردی آمد و گفت: ای مردم! از این رسولان پیروی کنید که از شما اجرت و مزدی در قبال رسالت نمی خواهند و آن ها از جانب خدا راه یافتگان اند: «... اِتَّبِعوا مَن لا یَسَلُکُم اَجرًا وهُم مُهتَدون».
اجرت نگرفتن پیامبر اسلام
در قرآن بارها عدم مطالبه اجرت پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله وسلم) از مردم مطرح شده است. آیه ۵۷ فرقان به پیامبر دستور می دهد که به مشرکان بگو: من از کسی اجر رسالت نمی خواهم؛ امّا اگر کسی برای تقویت دین و راهی که حرکت به سوی پروردگار است، بخواهد بذل مال و دین را تقویت کند. کاری پسندیده و نیکو کرده است: «قُل ما اَسَلُکُم عَلَیهِ مِن اَجر اِلاّ مَن شَاءَ اَن یَتَّخِذَ اِلی رَبِّهِ سَبیلا». آیه را این گونه نیز می توان معنا کرد که پیغمبر می گوید: اجر و پاداش من فقط هدایت یافتن شماست. در آیه ۴۰ طور و نیز ۴۶ قلم به یکی از بهانه جویی های مشرکان پرداخته، می فرماید: آیا تو در مقابل ابلاغ رسالت، دست مزدی از آن ها می طلبی که آن ها پرداخت آن را چون بار سنگینی بر دوش خود می دانند؟ «اَم تَسَلُهُم اَجرًا فَهُم مِن مَغَرم مُثقَلون» نه این چنین نیست پیغمبر از مردم اجرت نمی طلبد و چیزی بر آنان تحمیل نمی کند؛ زیرا سخنش روشن و همراه با دلیل است: «... ما اَسَلُکُم عَلَیهِ مِن اَجر و ما اَنَا مِنَ المُتکَلِّفین».. در آیه ۹۰ انعام به عدم مطالبه اجرت اشاره کرده و از رسالت پیامبر که دعوت به آیین همگانی و فراگیر است و به گروه خاصّی اختصاص ندارد، سخن گفته است: «... قُل لا اَسَلُکُم عَلَیهِ اَجرًا اِن هُوَ اِلاّ ذِکری لِلعلَمین». در ۲۳ شوری می فرماید: «قُل لا اَسَلُکُم عَلَیهِ اَجرًا...» و پس از آن، مزد رسالت پیامبر اسلام را «المَوَدَّةَ فِی القُربی» قرار می دهد.
نظر اهل سنت
...
[ویکی فقه] اجرت رسالت (قرآن). خداوند اجرت رسالت پیامبر اسلام را مودت اهل بیت قرار داده است.
پیامبران در برابر رسالت خویش تقاضای اجرت نمی کردند.اذ ارسلنا الیهم اثنین فکذبوهما فعززنا بثالث فقالوا انا الیکم مرسلون... و جاء من اقصا المدینة رجل یسعی قال یقوم اتبعوا المرسلین؛ اتبعوا من لایسـلکم اجرا... حضرت نوح علیه السّلام در برابر رسالت خویش تقاضای اجرت نکرد.واتل علیهم نبا نوح اذ قال لقومه...؛ فان تولیتم فما سالتکم من اجر ان اجری الا علی الله... و لقد ارسلنا نوحا الی قومه انی لکم نذیر مبین...؛ و یـقوم لااسـلکم علیه مالا ان اجری الا علی الله... و اذ قال لهم اخوهم نوح الاتتقون...؛ و ما اسـلکم علیه من اجر ان اجری الا علی رب العــلمین. حضرت هود علیه السّلام در برابر رسالت خویش تقاضای اجرت نکرد.و الی عاد اخاهم هودا قال یقوم اعبدوا الله ما لکم من اله غیره ان انتم الا مفترون...؛ یـقوم لااسـلکم علیه اجرا ان اجری الا علی الذی فطرنی افلاتعقلون. هود (۱۱) ۵۰ و ۵۱اذ قال لهم اخوهم هود الاتتقون...؛ و ما اسـلکم علیه من اجر ان اجری الا علی رب العــلمین. حضرت صالح علیه السّلام در برابر رسالت خویش تقاضای اجرت نکرد.اذ قال لهم اخوهم صـلح الاتتقون...؛ و ما اسـلکم علیه من اجر ان اجری الا علی رب العــلمین. حضرت لوط علیه السّلام در برابر رسالت خویش تقاضای اجرت نکرد.اذ قال لهم اخوهم لوط الاتتقون...؛ و ما اسـلکم علیه من اجر ان اجری الا علی رب العــلمین. حضرت شعیب علیه السّلام در برابر رسالت خویش تقاضای اجرت نکرد.اذ قال لهم شعیب الاتتقون...؛ و ما اسـلکم علیه من اجر ان اجری الا علی رب العــلمین. پیامبر اسلام در برابر رسالت خویش تقاضای اجرت نکرد.اولـئک الذین هدی الله فبهدیـهم اقتده قل لا اسـلکم علیه اجرا ان هو الا ذکری للعـلمین. و ما تسـلهم علیه من اجر ان هو الا ذکر للعــلمین. قل ما اسـلکم علیه من اجر الا من شاء ان یتخذ الی ربه سبیلا. قل ما سالتکم من اجر فهو لکم ان اجری الا علی الله... قل ما اسـلکم علیه من اجر...
محبت اهل بیت اجرت رسالت
محبت به اهل بیت علیهم السّلام اجرت رسالت رسول الله صلی الله علیه و آله وسلّم می باشد.... قل لا اسـلکم علیه اجرا الا المودة فی القربی.... (در روایات متعددی «القربی» به اهل بیت پیامبر علیهم السّلام تفسیر شده است. ایمان و راهیابی مردم به خدا، تنها مزد پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم در انجام رسالت خویش بود.قل ما اسـلکم علیه من اجر الا من شاء ان یتخذ الی ربه سبیلا. مزد رسالت پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم به سود خود مردم است.قل ما سالتکم من اجر فهو لکم ان اجری الا علی الله...

جمله سازی با اجرت رسالت

رسالت غم خود را به مادرش «ترکی» نبود چاره به غیر از بلاغ، زینب را
به رسالت نرود جز به سوی سینه خصم بسته بر بال و پر تیر تو مکتوب فناست
نسیم باد صبا کیست جز تو کز بر من بنزد خواجه رسالت گذار خواهد بود
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم
دودول
دودول
ایده آل
ایده آل
آب و آتش
آب و آتش
ماکسیمم
ماکسیمم