دیدگاه عمومی (گروه بزرگی از منابع سنّی)
بنا بر گزارشهای مرسوم در سیره و تراجم، حضرت خدیجه (سلاماللّهعلیها) پیش از ازدواج با پیامبر چندبار ازدواج کرده و از این ازدواجهای پیشین فرزند(انی) نیز داشته است. معمولاً گفته میشود که نام شوهر(ها)ی پیشین او «عَتِیقِ بنِ عَیْض» (یا «عَتِیقِ بنِ عَابِد» در برخی نقلها) و «أَبُو هَلال/أَبُو هَالَه» (یا مردی از قبیله تمیم/مخزوم در نقلهای مختلف) بوده و ترتیب و تعداد دقیق (دو یا سه ازدواج) در منابع فرق دارد. این روایت در کتابهای سیره و تراجم و نیز در متون مرجع معاصر بهطور گسترده نقل شده است.
منابع کلاسیک و اختلافات روایی
اطلاعات درباره همسران پیشین خدیجه عمدتاً در کتابهای قدیمی سیره و تراجم (مانند ابن اسحاق/ابن هشام، ابن سعد، طبری و نظایر آن) آمده است؛ ولی نقلها در نامها، ترتیب ازدواجها و فرزندان منسوب به هر ازدواج اختلاف دارند. بعضی منابع سنّی نام «عَتِیق» را بهعنوان همسر اول و «أَبُو هَلال (یا نَبّاش)» را بهعنوان همسر بعدی آوردهاند و ذکر شده که از این ازدواجها دخترانی مانند «هند» و «هالة» منسوب شدهاند. همچنین در منابع به اختلاف سنّ خدیجه در هنگام ازدواج با پیامبر (از حدود ۲۸ تا حدود ۴۰ سال) اشاره شده است؛ بنابراین جزئیات عددی و ترتیب دقیق روایات متغیّر است.
دیدگاههای شیعی و جمعبندی انتقادی - عدم قطعیت تاریخی
در مقابل روایت عمومی سنّی، برخی منابع شیعی و تعدادی از محدثان شیعی (و نیز برخی مورخان منتقد) میگویند خدیجه با پیامبر باکره وارد ازدواج شده و آنچه درباره ازدواجها و فرزندان پیشین به او نسبت داده شده، ممکن است خطا یا خلط با اعضای دیگر خانواده (مثلاً «هالة» خواهر خدیجه و فرزندان او) باشد. بهعبارت دیگر، در منابع شیعی گزارشهایی هست که خانوادهگرایی و نقل فرزندان منسوب به خدیجه را متفاوت بازنویسی میکنند. به همین دلیل، پژوهشگران معاصر هنگام بیان «حقایق» درباره ازدواجهای پیشین خدیجه معمولاً با احتیاط سخن میگویند و اختلاف منابع را تصریح میکنند.