نگارش رسالههای عملیه به سبک کنونی، برای نخستینبار توسط عالم بزرگ اسلامی، شیخبهایی (محمد بن حسین بن عبدالصمد، متوفی ۱۰۳۱ ه.ق) آغاز شد و این شیوه تا بهامروز تداوم یافته است. در گذشته، بیشتر مخاطبان این رسالهها، علما و فضلا بودند و عموم مردم به دلیل بیسوادی، مستقیماً با متن رسالهها سروکار نداشتند و مسائل شرعی را از عالمان دینی دریافت میکردند. در نتیجه، استفاده از تعبیرات فقهی و نثر ویژهٔ آنها مشکلی ایجاد نمیکرد.
اما در شرایط کنونی که اکثر امت اسلامی از نعمت سواد برخوردارند، اگر رسالههای عملیه به زبان روز و متناسب با جلوههای زندگی اجتماعی نگاشته شوند، در افزایش فهم دینی و اسلامیشدن جامعه اثر قابلتوجهی خواهند داشت. رسالهٔ عملیه در حقیقت آییننامهٔ زندگی یک مسلمان است و همانطور که از نامش برمیآید، باید تمام ابعاد زندگی فرد مکلف را تحت پوشش قرار داده و برای جهتگیریهای فردی و اجتماعی او راهنماییهای لازم را ارائه دهد.
اگرچه ما با رسالههای عملیهٔ علمای شیعه که برای ارائهٔ فتوا نوشته میشود، کموبیش آشنا هستیم، شاید بهدرستی از نقش مهم این رسالهها در روشنگری و احیای حقوق شیعه آگاه نباشیم. اهمیت این مسئله بهویژه زمانی آشکار میشود که بدانیم قانون مدنی کشور ما تا حد زیادی برگردانی از یکی از همین رسالههای عملیه است، آن هم در شرایطی که بسیاری از کشورهای اسلامی با پذیرش کورکورانهٔ حقوق اروپایی، عملاً بر بستهبودن باب اجتهاد مهر تأیید میزدند.