پچ پچ کردن
فرهنگ فارسی
ویکی واژه
جمله سازی با پچ پچ کردن
به شهرهای مملو از آسمانخراشهای سر به فلک کشیدهٔ دنیای مدرن مینگریم و آدم هادی را میبینیم که همانند مورچه از اینور به آن ورمیروند و طوری عمل میکنند که گوئی همه با هم قهر هستند: یا کلمهای رد و بدل نمیکنند یا آنکه ادا و اطوار درمیآورند و در تنهائی با خود پچ پچ میکنند. شیکاگو و نیویورک، توکیو و تهران بزرگ را میبینیم و انگشت حیرت به دهان میگیریم. از خود میپرسیم:چه چیزی برسرما آمدهاست؟ خدایا چه گناهی کردیم که چنین مصیبتی دچارمان شد؟ چرا قادر به تنفس نیستیم؟ چرا رنگ و بوی هوا و آب آشامیدنی عوض شدهاست؟
براء با قلبى آكنده، و چشمانى اشك آلوده، مسجد پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله وسلم را ترك كرده است اما به كجا برود؟ و چه بكند او بى هدف و مقصود به راه خود ادامهمى دهد، اما نمى داند به كجا مى رود هدف او نقط راه رفتن است و بس ولى او خود نمى رودگواى كسى او را به سوئى مى كشاند ناگهان صداى زمزمه اى او را در تاريكى شبهشيار مى كند، صداى آهسته اى به گوش مى رسد، صداى پچ پچ افرادى كه بهآهستگى با يكديگر سخن مى گويند، مى خواهد برگردد، مبادا رازى را كشف كرده كهاصحاب راز به آن رضايت ندارند، خواست برگردد.... اما اينجا كجاست ؟ چشم خود را بهاطراف انداخت كه آنجا را بشناسد؟ ديد اينجا.... فضاى باز بنى بياضه است؛ عجيب اينراه دور و دراز را من آمده ام ؟ پس اين زمزمه چيست ؟ حتما با اين خاطر است كه از ديد نامحرمپنهان بمانند، اينجا را براى راز گوئى انتخاب نموده اند، باز خواست برگردد، وليكنصدائى او را متوقف نمود، گوينده اى فرياد برآورد:
نیکو تینبرگن در سال ۱۹۰۷ در هلند متولد شد و برای ایجاد فرضیه FAP با لورنز همکاری کرد. تحقیقات آنها با توجه به پاسخ بازگرداندن تخم غاز سرگردان توسط غازهای ماده به لانه انجام شدهاست، که غاز حتی سعی در بازگرداندن تخم مرغ یا توپ گلف که حالت چرخش (سرگردان) داشته را انجام میدهد این مثالی است از رفتاری که به عنوان الگوی عملی ثابت توصیف شدهاست. تینبرگن مطالعه قابل توجهی در مورد مکانیزمهای رهاسازی برخی از FAPها انجام داد و سیستم مدل وی رفتار ناخوشایند جوجههای گل شاه ماهی اروپایی (مرغ دریایی اروپایی) مثل نوک زدن برای غذا و تماس پچ پچ برای جلب توجه والدین بود. ایده محرک ماوراءالطبیعه در نتیجه این امر بوجود آمد. تینبرگن همچنین به دلیل چهار سؤال که به اعتقاد او محققان علوم اخلاقی باید در مورد هر نوع رفتار حیوانی بپرسند، کاملاً شناخته شدهاست، از جمله اینها مکانیسم رفتار در سطح فیزیولوژیکی، عصبی و مولکولی است، و این سؤال ممکن است به عنوان سؤال اساسی در عصبشناسی رفتاری باشد. تینبرگن همچنین بر اهمیت همکاری بین متخصصان علوم اخلاق و متخصصان نوروفیزولوژی در مطالعات خود، که به واقعیتی در رشته عصبشناسی رفتاری تبدیل شدهاست، تأکید کردهاست.
یک اشکال در استفاده از ابزارهای فرم این است که سرعت انجام کار معمولاً کند است، 0.0005 اینچ تا 0.0012 اینچ در هر دور بسته به عرض ابزار. ابزارهای عریض گرمای بیشتری ایجاد می کنند و معمولاً به خاطر صداهایشان مشکل ساز هستند. گرما و سر و صدا عمر ابزار را کاهش می دهد. همچنین، ابزارهایی که پهنتر از 2.5 برابر قطر کوچکتر قطعه در حال چرخش هستند، خطر شکسته شدن قطعه را بیشتر میکنند. هنگام چرخش در طول های طولانی تر، می توان از تکیه گاه برجک برای افزایش طول چرخش از 2.5 برابر به 5 برابر کوچکترین قطر قطعه در حال چرخش استفاده کرد و این نیز می تواند به کاهش پچ پچ کمک کند. با وجود اشکالات، حذف عملیات اضافی اغلب استفاده از ابزارهای فرم را به کارآمدترین گزینه تبدیل می کند.
در میان گنجشکسانان (پرندگان آوازه خوان) مرغ چنگ پیچیدهترین سوتک را دارد. این پرنده توانایی بی مانندی در درآوردن صداهایی که میشنود دارد بدون آنکه تغییر زیادی در آن بدهد. برای نمونه صدای جانوران پیرامونش مانند دینگو، سگ و کوآلا یا صدای آوازهای تکی پرندگان یا پچ پچهای میان آنها را به خوبی بازسازی میکند، علاوه بر آن صدای سوت، موتور درونسوز، ارهٔ دستی چوب، ارهٔ زنجیری، دزدگیر خودرو، آژیر آتش، تفنگ، صدای بسته شدن دریچهٔ دوربین عکاسی هنگام عکس گرفتن، گریهٔ نوزاد و حتی صدای صحبت انسان را بازسازی میکند. البته بازسازی صدای انسان کمی برای آن غیرمعمول است.